خالد بن بندر، سفیر عربستان در انگلیس تاکید کرد که پس از اتمام جنگ غزه، روابط عربستان با اسرائیل عادی خواهد شد و این توافق باید به تشکیل کشور فلسطین منجر شود.

شاهزاده خالد بن بندر بن سلطان، سفیر عربستان سعودی در انگلیس در اظهارات مطبوعاتی خود در مصاحبه با شبکه BBC، با بیان اینکه عربستان سعودی تمایل دارد پس از جنگ غزه روابط خود را با اسرائیل عادی کند، خاطرنشان کرد: «دو کشور قبل از جنگ هفتم اکتبر در آستانه توافق بودند. عربستان با وجود تعداد ناپسند کشته‌شدگان در غزه همچنان به برقراری رابطه با اسرائیل معتقد است، اما این امر نمی‌تواند به ضرر مردم فلسطین باشد و نیاز به تفکر در مورد ادغام حماس در دولت آینده فلسطین دارد.»

وی در ادامه با اشاره به اینکه عربستان در مذاکرات به گرفتن امتیاز تشکیل کشور فلسطین نزدیک بود، افزود: «یکی از این دو (فلسطین و اسرائیل) بدون دیگری نخواهد بود. ترتیب و نحوه مدیریت آن همان چیزی است که باید مورد مذاکره قرار گیرد.»

لازم به ذکر است که مذاکرات عادی سازی روابط عربستان و اسرائیل، هفت روز پس از وقوع جنگ در غزه، در ۱۴ اکتبر ۲۰۲۳ میلادی (۲۲ مهر ۱۴۰۲) توسط سعودی‌ها به تعلیق درآمد.

مذاکرات عادی سازی روابط اسرائیل و کشورهای عربی، پس از طرح توافق ابراهیم توسط دولت ترامپ در سال ۲۰۲۰ میلادی آغاز شد. این پیمان پس از چند ماه رایزنی منجر به عادی سازی روابط امارات متحده عربی و بحرین با اسرائیل شد و سپس کشورهای مراکش و سودان نیز به این روند پیوستند. اما عربستان به دلایل مختلفی از اعلام توافق عادی سازی اسرائیل اجتناب کرد. سفر آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا به ریاض در روز گذشته نیز برای از سرگیری همین مذاکرات بود اما پاسخ محمد بن سلمان به این درخواست رسانه‌ای نشده است.

مقامات سعودی در گذشته اعلام کرده‌اند که در این مذاکرات به دنبال آسایش مردم فلسطین و تشکیل کشوری برای آنها هستند. آنها در ابتدای کار می‌گفتند که عادی سازی روابط با اسرائیل بدون تشکیل کشور فلسطین امکانپذیر نیست اما خالد بن بندر از تقلیل این شرط به “مشخص شدن نقشه راه و راهبرد عملی برای تشکیل آن” و “حل شدن حماس در فلسطین” یا به معنایی دیگر حذف حماس سخن می‌گوید. در مجموع سعودی‌ها با استفاده ابزاری از “مسئله فلسطین” در تلاش برای امتیازگیری از صهیونیست‌ها هستند و باید دید که پافشاری آنها در مقابل آمریکا و اسرائیل تا کجا ادامه خواهد داشت و سعودی‌ها، آرمان فلسطین را در ازای چه امتیازی معامله خواهند کرد!

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.