یحیی السنوار، جایگزین شهید اسماعیل هنیه شد

چهارشنبه 17 مرداد 1403 - 00:31
https://iswnews.com/?p=120376

جنبش حماس با انتشار بیانیه‌ای از انتخاب یحیی السنوار، به عنوان جانشین اسماعیل هنیه خبر داد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” جنبش مقاومت اسلامی حماس در بیانیه‌ای اعلام کرد که یحیی السنوار به عنوان رئیس جدید دفتر سیاسی این جنبش و جانشین شهید اسماعیل هنیه انتخاب شده است. وی پیش از این سمت، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در نوار غزه بوده است.

یحیی السنوار کیست؟

یحیی السنوار یک فرمانده نظامی فلسطینی است که از آغاز به کار جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس در غزه، به گردان‌های شهید عزالدین القسام، شاخه نظامی حماس پیوست و در سال ۲۰۰۵ میلادی، سمت فرماندهی تیپ خان یونس را بر عهده گرفت.

صهیونیست‌ها یحیی السنوار را مغز متفکر بسیاری از عملیات‌های پارتیزانی می‌دانند و نام او را در لیست ترور جای داده‌اند. همچنین برخی منابع مدعی شدند که او بنیانگذار سرویس امنیتی حماس موسوم به “مجد” است؛ دستگاه امنیتی که نقطه تمرکز آن بر پرونده‌های امنیت داخلی است.

یحیی السنوار از جمله افرادی بوده که به صورت ریشه‌ای معتقد است شکست دادن اسرائیل میسر نمی‌شود مگر اینکه مزدوران آن، شناسایی و نابود شوند. او از همان ابتدای فعالیت‌های خود بر همین هدف متمرکز شد و در دوران شیح احمد یاسین، تشکیلات امنیتی حماس تحت مدیریت وی قرار داشت و شماری از نفوذی‌ها و جاسوسان رژیم اسرائیل نیز در این دوره شناسایی شدند.

یحیی السنوار

تشکیلات امنیتی تحت مدیریت سنوار به تدریج به قدری قدرت گرفت که در مقام یک تشکیلات ضدجاسوسی، اشراف قابل ملاحظه‌ای را بر تحرکات رژیم اسرائیل و جاسوسان آن پیدا کرد. همین قدرت و نفوذ یحیی سنوار باعث شد تا اسرائیلی‌ها خیلی زود وی را بازداشت کنند؛ امری که موجب شد وی ۲۳ سال از عمر خود را در زندان‌های اسرائیل بگذراند. گفتنی است وی با احکام بیش از ۴۳۰ سال زندان، بدون قید و شرط در قرارداد گلعاد شالیت در سال ۲۰۱۱ میلادی آزاد شد.

میکا کوبی افسری که در سال ۱۹۸۹ بر بازجویی السنوار برای سرویس امنیت داخلی (شین بت) نظارت داشت، وی را مردی دارای قدرت فرماندهی و کاریزما توصیف کرد که کم صحبت می‌کند و زود عصبانی می‌شود. او را به عنوان «رهبر در داخل و خارج زندان و مردی که دارای نظم و انضباط است» معرفی کرد.

گزارش‌های اسرائیلی تایید می‌کنند که السنوار به زبان عبری تسلط داشت و این توانایی به او کمک می‌کرد تا آنچه را که در داخل اسرائیل اتفاق می‌افتد دنبال و تجزیه و تحلیل کند. وی در حقیقت قادر بود جامعه اسرائیل را عمیقاً زیر نظر داشته باشد و علاوه بر زندگینامه رهبران اسرائیل، روزنامه هم می‌خواند.

السنوار پس از آزادی نیز موفق به تحمیل بزرگترین خسارت نظامی به رژیم صهیونیستی در تاریخ اشغالگری این رژیم شد و گفته می‌شود او طی سال‌های اخیر از ۶ ترور نافرجام، جان سالم به در برده است.

چند ماه قبل نیز رسانه‌های عبری زبان به نقل از تعدادی از اسرای آزاده شده اسرائیلی مدعی شدند: در روزهای اول اسارت، یحیی سنوار، رئیس دفتر سیاسی حماس در غزه در میان اسرای اسرائیلی حضور یافته و با زبان عبری و بدون لهجه خطاب به آنها گفت: سلام من یحیی سنوار هستم؛ شما در اینجا بیشترین محافظت را دارید و هیچ اتفاقی برای شما نخواهد افتاد.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.