تحولات عراق، ۲۶ شهریور ۱۴۰۳

دوشنبه 26 شهریور 1403 - 20:30
https://iswnews.com/?p=121503

تیپ‌های مختلف سازمان حشد الشعبی و نیروهای ارتش عراق، یک عملیات امنیتی مشترک در مناطق صحرایی استان‌های نینوا، الانبار و صلاح الدین با هدف افزایش امنیت این مناطق و همچنین تعقیب و بازداشت عناصر داعش آغاز کردند.

۱- بغداد:
– در ۱۰ شهریور ماه، نیروهای سازمان حشد الشعبی یکی از فرماندهان برجسته گروه تروریستی داعش را در بغداد بازداشت کردند.
– در ۲۱ شهریور ماه، سخنگوی سفارت آمریکا در بغداد حمله به مرکز دیپلماتیک این کشور در بغداد را تایید کرد و گفت: مجتمع خدمات دیپلماتیک آمریکا در بغداد هدف حمله قرار گرفت اما هیچ تلفاتی گزارش نشده است. سخنگوی سفارت آمریکا همچنین گفت که سفارت در حال ارزیابی خسارت‌ها و علت آن است و اطلاعات بیشتر پس از ارزیابی‌ها ارائه خواهد شد.

۲- الانبار:
– ستاد تروریستی آمریکا در غرب آسیا (سنتکام) با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: در ساعات اولیه ۲۹ اوت (۸ شهریور)، نیروهای آمریکایی عملیاتی مشترک با نظامیان عراقی در غرب عراق آغاز کردند که طی این عملیات، ۱۵ تن از عناصر گروه تروریستی داعش کشته و مقداری تسلیحات کشف و ضبط شد.
– در ۱۸ شهریور ماه، فرماندهی ستاد عملیات مشترک عراق، از انجام یک عملیات هلی برن در حوالی یک مخفیگاه‌ متعلق به عناصر گروه تروریستی داعش در استان الانبار خبر داد.

۳- کرکوک:
– در ۸ شهریور ماه، ارتش عراق اعلام کرد که یک فروند پهپاد ارتش ترکیه را بر فراز شهر کرکوک در شمال این کشور سرنگون کرده است. بررسی تصاویر منتشر شده از محل حادثه نشان می‌دهد که این پهپاد از نوع آکسونگور بوده است.
– در ۱۴ شهریور ماه، لیث الحیالی مدیر شعبه استخبارات لشکر هشتم ارتش عراق در اثر انفجار یک بمب جاده‌ای در استان کرکوک به شهادت رسید. در این انفجار سه افسر دیگر نیز زخمی شدند.
– در ۲۲ شهریور ماه، عامر نوری، سخنگوی پلیس استان کرکوک از درگیری نیروهای امنیتی عراق با دو تن از اعضای گروه تروریستی داعش در روستای سیکانیان خبر داد. در نتیجه این درگیری، یکی از عناصر داعش کشته و یک تن دیگر پس از زخمی شدن توسط نیروهای عراقی بازداشت شد. همچنین سه تن از نیروهای امنیتی نیز در جریان این درگیری زخمی شدند.
– در ۲۶ شهریور ماه، مقداد میری، سخنگوی وزارت کشور و واحد اطلاع رسانی امنیتی عراق از کشته شدن دو تروریست حامل کمربند انفجاری در استان کرکوک خبر داد.

۴- سلیمانیه:
– سازمان اطلاعات ترکیه طی عملیاتی، گلستان تکیک، ملقب به بلین باطمن، از سران حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) را در شهر سلیمانیه ترور کرد. وی در سال ۱۹۹۸ به عضویت پ‌ک‌ک در آمده بود.
– خبرگزاری رسمی ترکیه به نقل از منابع اطلاعاتی این کشور از ترور “صالحه آق بییک”، مسئول بخش ایران در گروه پ‌ک‌ک در سلیمانیه خبر داد. گفته می‌شود صالحه آق بییک (با نام مستعار نوژان آمد) در منطقهٔ مرزی “پنجوین” در مرز عراق و ایران کشته شده است.

۵- صلاح الدین:
واحد اطلاع رسانی امنیتی عراق از انهدام مخفیگاه متعلق به گروه تروریستی داعش توسط جنگنده‌های F16 این کشور در شرق استان صلاح الدین خبر داد.

۶- باسم العوادی، سخنگوی دولت عراق شایعات مربوط به توقف صادرات سوخت این کشور به لبنان را تکذیب کرد.

۷- گروه مقاومت اصحاب‌ الکهف با انتشار بیانیه‌ای، از تغییر نام گروه خود به “کتائب صرخه‌ القدس” خبر داد.

۸- در ۴ شهریور ماه، مقاومت اسلامی عراق با انتشار بیانیه‌ای از حمله به مواضع اسرائیل در شهر حیفا در فلسطین اشغالی خبر داد.

۹- در ۸ شهریور ماه، مقاومت اسلامی عراق با انتشار بیانیه‌ای از حمله پهپادی به نیروگاه صنعتی حیفا در فلسطین اشغالی خبر داد.

۱۰- تحسین الخفاجی، سخنگوی فرماندهی ستاد عملیات مشترک عراق گفت که این کشور، ۸ فروند بالگرد آموزشی پیشرفته از آمریکا دریافت خواهد کرد.

۱۱- خبرگزاری رویترز به نقل از چند منبع آگاه اعلام کرد که دولت آمریکا و دولت عراق به توافقی درباره طرح خروج نیروهای ائتلاف بین‌ المللی به رهبری آمریکا از عراق، دست یافته‌اند. طبق اعلام منابع، این طرح شامل خروج صدها نیروی ائتلاف تا سپتامبر ۲۰۲۵ و تعدادی دیگر تا پایان سال ۲۰۲۶ است.

۱۲- سازمان اطلاعات ترکیه از کشته شدن آزاد آکینجی، مسئول منطقه مخمور در حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) طی عملیاتی مستقیم در منطقه مخمور در شمال عراق خبر داد.

۱۳- تحسین الخفاجی، رئیس واحد اطلاع رسانی امنیتی عراق اظهار داشت: نمایندگی‌ها و تأسیسات دیپلماتیک از حمایت‌های امنیتی خوبی برخوردارند و ما بر این باوریم که فراهم کردن حمایت و حفاظت از نمایندگی‌های دیپلماتیک، موجب توسعه روابط بین‌المللی و تامین منافع خواهد شد.

۱۴- در ۲۵ شهریور ماه، تیپ‌های مختلف سازمان حشد الشعبی و نیروهای ارتش عراق، یک عملیات امنیتی مشترک در مناطق صحرایی استان‌های نینوا، الانبار و صلاح الدین با هدف افزایش امنیت این مناطق و همچنین تعقیب و بازداشت عناصر داعش آغاز کردند.

۱۵- مهند غالب الاسدی، فرمانده پدافند هوایی عراق جزئیاتی در رابطه با قرارداد خرید سامانه‌های پدافندی از کشور کره جنوبی اعلام کرد. الاسدی اظهار داشت: این سامانه بسیار پیشرفته به شمار می‌رود و عراق بر سر خرید چند عدد از آن برای تامین امنیت حریم هوایی خود به توافق رسیده است. این سامانه‌ها طی سال‌های آتی وارد عراق می‌شود و تامین مالی آن به صورت مرحله‌ای انجام می‌شود.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.