حزب الله لبنان در سه دور حمله راکتی سنگین، مواضع ارتش اسرائیل در پایگاه هوایی رمات دیوید و تاسیسات شرکت رافائل در حومه‌ی جنوب شرقی و شمالی شهر حیفا را مورد حمله قرار داد.

طبق بیانیه های حزب الله، دو عملیات ابتدایی بامداد امروز در پاسخ به حملات هوایی مکرر ارتش اسرائیل به مناطق مختلف لبنان انجام شده است. طی این حملات، پایگاه و فرودگاه رمات دیوید (رامات دیفید) با دهها فروند راکت فادی ۱ و فادی ۲ مورد هجوم حزب الله قرار گرفته‌اند.

راکت های فادی ۱ و ۲ برای اولین بار از زمان شروع نبرد مورد استفاده قرار می گیرد و پرتاب آنها احتمالا از یکی از تأسیسات زیرزمینی “عماد” انجام شده است. فادی ۱ یک راکت ۲۲۰ میلیمتری است که توسط سوریه ساخته شده و با نام خیبر M220 نیز شناخته می‌شود. فادی ۲ نیز با نام خیبر M302 نیز در ویدیوی رونمایی از تأسیسات زیرزمینی “عماد ۴” نمایش داده شد.

طبق گزارش رسانه‌های صهیونیستی، در نتیجه حملات حزب الله و فرار شهرک نشینان به سمت پناهگاه ها، ۹ صهیونیست زخمی شده‌اند. حال یکی از زخمی ها وخیم گزارش شده است. همچنین آویخای ادرعی، سخنگوی عربی ارتش اسرائیل اعلام کرد که حزب الله بیش از ۱۱۵ فروند راکت به مناطق شمالی فلسطین اشغالی شلیک کرده است.

پایگاه هوایی رمات دیوید، اصلی ترین پایگاه نیروی هوایی ارتش اسرائیل در منطقه شمال فلسطین اشغالی به شمار می‌رود و در فاصله ۴۶ کیلومتری از خاک لبنان واقع شده است. این پایگاه شامل سه باند هوایی و محل استقرار چند اسکادران جنگنده اف ۱۶ (F-16)، پهپادهای هرون و بالگردهای تهاجمی است. رمات دیوید ستون اصلی حملات ارتش اسرائیل علیه لبنان است.

لازم به ذکر است در ابتدای مرداد ماه ۱۴۰۳، پهپاد هدهد حزب‌الله لبنان با نفوذ به شمال فلسطین اشغالی، بر فراز پایگاه هوایی رمات دیوید به پرواز درآمد و پس از انجام عملیات شناسایی و فیلمبرداری از تأسیسات تعمیر و نگهداری، آشیانه‌ها، مخازن نگهداری سوخت و مهمات و بالگردهای آپاچی به صورت سالم به لبنان بازگشت.

بیشتر بخوانید: نفوذ دیدنی پهپاد شناسایی حزب الله به عمق ۵۰ کیلومتری شمال فلسطین اشغالی (ویدیو)

موقعیت پایگاه هوایی رمات دیوید در حومه شهر حیفا / برای نمایش در اندازه اصلی کلیک کنید
مقابله سامانه‌های پدافندی ارتش اسرائیل با راکت های حزب الله در حومه‌ی شهر حیفا.
سقوط لاشه راکت‌های حزب الله یا موشک های پدافندی ارتش اسرائیل موجب آتش سوزی و تخریب نقاطی در شهرک الناصره و دیگر مناطق اشغالی شده است.
محل اصابت یا سقوط یکی از راکت های حزب الله در اراضی اشغالی
فرار شهرک نشینان صهیونیست به سمت پناهگاه ها پس از حمله راکتی حزب الله

در عملیات سوم نیز که در واکنش اولیه به جنایت وحشیانه دشمن اسرائیلی در مناطق مختلف لبنان در روزهای سه شنبه و چهارشنبه (انفجار پیجرها و دستگاه های ارتباطی) انجام شد، تأسیسات صنعتی نظامی رافائل در شمال شهر حیفا را با راکت های فادی ۱ و ۲ و کاتیوشا مورد حمله قرار گرفت.

شرکت رافائل تولیدکننده تخصصی وسایل و تجهیزات الکترونیکی است و در شمال شهر حیفا واقع شده است.

موقعیت شرکت رافائل در حومه شهر حیفا / برای نمایش در اندازه اصلی کلیک کنید

بیشتر بخوانید: انفجار گسترده دستگاه های ارتباطی در لبنان (ویدیو)

حملات امروز حزب الله به شهر حیفا موجب فرار دستکم ۳۰۰ هزار نفر از ساکنان مناطق اشغالی شده است. تصاویر و ویدیوهای مختلف از آتش سوزی و انتشار دودهای سنگین در مناطق الناصره، تامرا و دیگر شهرک های اطراف حیفا نیز نشان می‌دهد که برخلاف ادعای صهیونیست‌ها، اصابت و سقوط متعدد راکت های حزب الله صدمات و خسارات زیادی را به اراضی اشغالی وارد کرده است. هرچه میزان حملات حزب الله توسعه پیدا کند فشار داخلی بر دولت نتانیاهو و موج مهاجرت از شمال به مرکز فلسطین اشغالی سنگین تر خواهد شد. شاید اگر این حملات در دورهای قبلی تنش با اسرائیل انجام میشد بسیار از تنش آفرینی های اسرائیل شکل نمی‌گرفت.

این عملیات اولین تهاجم گسترده راکتی و دومین تهاجم نظامی حزب الله به عمق مواضع ارتش اسرائیل پس از حمله پهپادی به پایگاه های گلیلوت و عین شیمر در مرکز فلسطین اشغالی است. حزب الله با این حمله دایره حملات راکتی خود را تا فاصله ۵۰ کیلومتری مرزهای جنوبی لبنان افزایش داد. سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله در سخنرانی گرامیداشت شهدای حمله دوم تروریستی اسرائیل در ضاحیه بیروت که منجر به شهادت فواد شکر فرمانده ارشد حزب الله شد، هشدار داده بود که حزب الله توان اجرای حملات راکتی در تمام اراضی اشغالی “از کریات شمونه تا ایلات” را دارد و این موضوع می‌تواند تعداد شهرک نشینان آوارگان را به دو میلیون نفر برساند.

اصابت چند فروند از راکت های حزب الله در شهرک تامرا (طمره)
آتش سوزی و انتشار دود در شهرک های اشغالی در پی حملات مکرر راکتی حزب الله
آتش سوزی و انتشار دود در شهرک های اشغالی در پی حملات مکرر راکتی حزب الله
آتش سوزی و انتشار دود در شهرک های اشغالی در پی حملات مکرر راکتی حزب الله
آتش سوزی و انتشار دود در شهرک های اشغالی در پی حملات مکرر راکتی حزب الله
تلاش آتش نشانی اسرائیل برای خاموش کردن آتش در شهرک های اشغالی
آتش سوزی و انتشار دود در شهرک های اشغالی در پی حملات مکرر راکتی حزب الله
  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.