ترور سید حسن نصرالله چگونه انجام شد؟

دوشنبه 9 مهر 1403 - 12:03
https://iswnews.com/?p=122112

ساعاتی پیش از وقوع ترور دبیرکل حزب الله، اطلاعاتی‌ به دست سازمان های امنیتی رژیم صهیونیستی می‌رسد که سید حسن نصرالله عصر روز جمعه ۶ مهرماه، برای برگزاری نشستی با گروهی از فرماندهان حزب الله و مستشاران ایرانی، وارد مقر رهبری حزب الله در محله حاره حریک در ضاحیه بیروت خواهد شد.

منطقه حاره حریک در شمال فرودگاه بیروت واقع شده و مقری که مورد حمله اسرائیل قرار گرفته در طبقه زیرین یک ساختمان چند طبقه در نزدیکی بزرگراه امام خمینی (ره) واقع شده است.

پس از عملیات شناسایی هواپیماها و پهپادهای شناسایی اسرائیل در بیروت و تایید اطلاعات جلسه، دستور اجرای عملیات ترور تحت عنوان “نظم جدید” صادر می‌شود و جنگنده‌های اف ۱۵ (F-15i) اسکادران ۶۹ نیروی هوایی ارتش اسرائیل از مبدأ پایگاه هوایی هاتزریم در جنوب فلسطین اشغالی وارد آسمان بیروت می‌شوند. طبق ویدیوهای منتشر شده، این جنگنده‌ها بین ۲۰ تا ۳۰ فروند بمب مارک ۸۴ (MK84) و یا بمب های دیگر (احتمالا BLU-109 JDAM) را به سمت این نقطه پرتاب کردند. این حمله موجب تخریب کامل مجتمع ساختمانی و تخریب حفره‌ای عمیقی در آن شد که مربوط به آسانسور یا راه پله (فلزی) به سمت طبقات زیرین ساختمان است. برخی رسانه‌ها از این حفره به عنوان اثر بمب های پرتاب شده یاد کرده‌اند که ربطی به ماهیت این حفره ندارد.

بیشتر بخوانید: حمله هوایی اسرائیل به بیروت؛ صهیونیست‌ها مدعی ترور سیدحسن نصرالله شدند

بمب مارک ۸۴ (MK84) یکی از بمب های چندمنظوره ساخت آمریکا است که به خاطر قدرت تخریب بالای آن، به بمب چکش معروف شده است. این بمب بیش از ۹۰۷ کیلوگرم وزن دارد و توان ایجاد حفره هایی به قطر ۱۵ متر و عمق ۱۱ متر را دارد و می‌تواند تا ۳.۵ متر به داخل بتن نفوذ کند.

تا این لحظه آمار دقیقی از میزان تلفات این حمله تروریستی منتشر نشده است. برخی منابع محلی در ابتدای وقوع حمله، از شهادت شش نفر و زخمی شدن دستکم ۹۰ نفر خبر داده بودند.

علاوه بر دبیرکل حزب الله، سردار عباس نیلفروشان، معاون عملیات سپاه پاسداران و مسئول محور لبنان در نیروی قدس، حاج علی کرکی، فرمانده محور جنوب لبنان و تعدادی دیگر از اعضای ارشد حزب الله که هنوز اسامی آنها منتشر نشده است، در این حمله به شهادت رسیده‌اند.

بیشتر بخوانید:
سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله به شهادت رسید
سردار نیلفروشان به شهادت رسید

برخی گزارش‌های اولیه حاکی از آن است که به پیکر شهدا آسیب مستقیم وارد نشده و علت شهادت افراد حاضر در زیر ساختمان نرسیدن هوا و یا فشار آوار بوده است. این امر نشان می‌دهد که اسرائیل از نقشه ساختمان یا راه‌های خروجی آن مطلع بوده است و به همین خاطر از تسلیحاتی استفاده کرده است که حجم تخریب بالایی داشته باشد و شانس زنده ماندن برای کسانی که در زیر زمین هستند را به صفر برساند.

ویدیویی از محل وقوع حمله تروریستی اسرائیل در منطقه حاره حریک که نشان دهنده تخریب کامل ساختمان و جزئیات حفره آسانسور یا راه پله زیر زمین است.

این حمله تروریستی هفتمین عملیات تروریستی ارتش اسرائیل در شهر بیروت، پایتخت لبنان به شمار می‌رود. صهیونیست‌ها در عملیات های گذشته اقدام به ترور صالح العاروری، نائب رئیس دفتر سیاسی حماس و فرماندهان ارشد حزب الله از جمله فواد شکر، ابراهیم عقیل، علی کرکی و محمد حسین سرور کرده بودند.

در مجموع این دست حملات تروریستی، بدون نفوذ امنیتی و کشف اطلاعات میدانی از محل مورد نظر میسر نیست و رژیم اسرائیل تنها با کمک و پشتیبانی گسترده آمریکا و کشورهای اروپایی می‌تواند به این حجم از اطلاعات دقیق دست یابد.

جزئیات مطرح شده درباره عملیات ترور سید حسن نصرالله، بر اساس اطلاعات موجود از سوی منابع رسمی اسرائیل و همچنین تحلیل اطلاعات میدانی است و حزب الله فعلا جزئیاتی در این باره منتشر نکرده است.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.