حملات زمینی ارتش رژیم صهیونیستی با بکارگیری چهار لشکر از تمام محورهای جنوب لبنان آغاز شده و همگام با جنگ روانی و تبلیغاتی اما بدون پیشروی خاصی جریان دارد.

پس از ترور دبیرکل حزب الله و تعدادی از فرماندهان ارشد مقاومت لبنان، گمانه زنی های مختلفی درباره تضعیف مقاومت در جبهه جنوب لبنان-شمال فلسطین اشغالی مطرح شد و ارتش رژیم صهیونیستی تصمیم به حمله زمینی علیه لبنان گرفت.

ارتش اسرائیل علیرغم وجود سناریوهای مختلف برای اجرای عملیات زمینی در جبهه شمال فلسطین اشغالی، گزینه ایجاد کمربند امنیتی در نوار مرزی لبنان را انتخاب کرد و در حال حاضر از شش منطقه شروع به حمله به جنوب لبنان کرده است.

بیشتر بخوانید: حمله زمینی اسرائیل به لبنان و سوریه چگونه خواهد بود؟

حملات زمینی ارتش اسرائیل از ۱۰ مهر ماه تاکنون در محورهای العدیسه، کفرکلا، مارون الرأس، یارون، بلیدا و رمیش انجام شده و علیرغم جنگ روانی و تبلیغات رسانه‌ای دستاورد خاصی نداشته است.

صهیونیست‌ها در روز اول و دوم عملیات زمینی به شهرک العدیسه و مارون الرأس حمله کردند و مدعی تصرف اکثر مناطق العدیسه و بخش هایی از شهرک مارون الرأس شدند. در روز سوم منطقه یارون و کفرکلا نیز به دایره حملات زمینی افزوده شد و در روز پنجم و ششم درگیری در منطقه بلیدا و رمیش را نیز آغاز کردند.

برخلاف ادعاهای رسانه‌های صهیونیستی، عملیات زمینی ارتش اسرائیل با اقدامات اولیه حزب الله شامل: انفجار بمب جاده‌ای، شلیک موشک‌های ضدزره به تانک ها، هدف قرار دادن تجمعات با مهمات راکتی و توپخانه‌ای در پشت دروازه های شهرک‌های جنوبی لبنان متوقف شده و در حال حاضر پیشروی ملموسی در خاک لبنان شکل نگرفته است.

العدیسه:
شروع حرکات زمینی اسرائیل از این شهرک و از منطقه خله المحافر در جهت جنوبی آن آغاز شد. در حال حاضر آخرین درگیری ها در حومه‌ی جاده مرزی و شهرداری العدیسه رخ داده و ارتش اسرائیل از زمین های کشاورزی میسگاو عام عبور کرده و در ساختمان های ورودی العدیسه تصویربرداری کرده است. حزب الله تجمعات و تحرکات صهیونیست‌ها را با موشک‌های ضدزره و مهمات راکتی و توپخانه‌ای مورد حمله قرار داده است و یکی از تلفات اصلی صهیونیست‌ها در این محور بوده است.

العدیسه یک شهرک مرزی کوچک است و موقعیت چندان مناسبی برای دفاع ندارد اما جنگل و تپه های اطراف آن می‌تواند محل مناسبی برای استقرار نیروهای واحد ضدزره حزب الله است و می‌تواند مبدأ حملات ضدزرهی و توپخانه‌ای علیه آنها باشد. این مناطق در ماه‌های گذشته نیز مبدأ حملات به شهرک میسگاو عام و کفار جلعادی بود.

برای نمایش در اندازه اصلی کلیک کنید

کفرکلا:
در منطقه کفرکلا، درگیری زمینی خاصی فعلا صورت نگرفته و تلاش‌های ابتدایی نظامیان اسرائیلی از دو محور شمالی و جنوبی کفرکلا با ضربات حزب الله مواجه شده است. علیرغم این موضوع، سربازان اسرائیلی در ساختمان های بحر جاده مرجعیون-بنت جبیل اقدام به نشر تصاویر کرده‌اند. حزب الله از ابتدای جنگ تاکنون اشراف مناسبی بر متولا داشته و حملات متعدد آنها نیمی از این شهرک مرزی را تخریب کرده است. از این رو احتمال می‌رود که در درگیری‌های آتی کفرکلا، از منظر موقعیت و شرایط جغرافیایی دست برتر با حزب الله باشد.

البته عمده حملات چند روز اخیر اسرائیل در کفرکلا به حملات پهپادی و هوایی معطوف بوده و صهیونیست‌ها ضمن بمباران اماکن مذهبی و خدماتی این شهرک، اقدام به ترور «خضر علی طویل» فرمانده نیروهای حزب الله در این منطقه کرده‌اند. این خبر تاکنون از سوی حزب الله تایید نشده است.

مارون الرأس:
شهرک مارون الرأس، محور اصلی درگیری های روزهای اخیر بوده و حزب الله با انفجار دقیق بمب های جاده‌ای، موشک های ضدزره و مهمات توپخانه‌ای خط درگیری را در مناطق شرقی و جنوبی آن حفظ کرده است. نیروهای پشتیبانی مقاومت نیز بی وقفه تجمعات و تحرکات اسرائیل در این محور را که از مناطق آفیفیم و یرعون شکل می‌گیرد مورد حمله قرار می‌دهند. علیرغم این اقدامات، نیروهای اسرائیلی وارد پارک ایران در جنوبی ترین نقطه مارون الرأس شده و آنرا تخریب کرده‌اند. این پارک در نقطه صفر مرزی و در فاصله ۷۰۰ متری با مرز فلسطین اشغالی قرار دارد و مناطق مسکونی مارون الرأس با آن فاصله دارند.

اهمیت مارون الرأس برای اسرائیل در این است که سیطره بر آن به منزله اتمام کار یارون، قطع جاده عیترون-بنت جبیل و همچنین ورود درگیری‌ها به شهرک بنت جبیل است. البته مارون الرأس از شهرک های مهم جنوب لبنان است که دارای اشراف مناسبی بر مرزهای شمالی فلسطین اشغالی است و نیروهای حزب الله به طور قطع از این منطقه دفاع خواهند کرد. از این جهت احتمال سقوط آن در حملات ابتدایی اسرائیل بسیار پایین است و این موضوع احتمالا جهت حملات زمینی اسرائیل را در روزهای آینده به سمت رمیش و عین ابل بکشاند تا سقوط مارون الرأس نیز تسهیل شود.

برای نمایش در اندازه اصلی کلیک کنید

نیروهای یونیفل (نیروهای حافظ صلح سازمان ملل مستقر در لبنان) نیز واکنش مناسبی به اقدامات اخیر اسرائیل نداشته‌اند و تنها از حملات اسرائیل در مناطق مرزی ابراز نگرانی کرده‌اند. این واکنش ضعیف در حالی است که تانک‌های اسرائیل ناظران ایرلندی سازمان ملل در محور مارون الرأس را به دلیل امتناع از ترک مواضع خود در داخل لبنان تهدید کرده است.

طبق بیانیه حزب الله، نیروهای ارتش اسرائیل در ۱۶ مهر ماه، از سایت نیروهای یونیفل در مارون الرأس سوءاستفاده کرده و قصد ورود به این شهرک را داشته‌اند. اتاق عملیات حزب الله این اقدام را زیرنظر داشته و به رزمندگان مقاومت دستور داده است که برای حفظ جان نیروهای یونیفل حرکتی علیه این مقر انجام ندهند. تصویر منتشر شده از سوی ناظر ایرلندی نشان می‌دهد که تانک های اسرائیلی در پایگاه نیروهای یونیفل مستقر شده و از این پایگاه برای استتار خود استفاده کرده‌اند.

استقرار تانک های مرکاوای اسرائیلی در پایگاه یونیفل در مرز مارون الرأس

یارون:
همزمان با تلاش‌های نظامیان اسرائیلی در مارون الرأس، حملات به یارون نیز از جهت غربی این روستا آغاز شده است. در حال حاضر درگیری در اطراف این روستا جریان دارد و صهیونیست‌ها مطابق تاکتیک های خود در جنگ روانی دست به اقداماتی مشابه حمله زمینی به نوار غزه زده اند. نمایش تسلیحات بجا مانده از گروه‌های مرزی حزب الله در قالب انبار تسلیحاتی، تخریب بیمارستان ها و مساجد، اخبار تصرف کامل یارون و انتقال درگیری‌ها به عین ابل و بنت جبیل گوشه‌ای از این اقدامات است.

ارتش اسرائیل همچنین از محور جنوبی زمیش وارد خاک لبنان شده‌اند و در حال حاضر فشار حملات هوایی را بر منطقه رمیش گذاشته‌اند. هدف اصلی اسرائیل از حرکت در این محور، انتقال درگیری به روستای عین ابل است.

ذکر این نکته مهم است که عین ابل یک روستای مسیحی نشین است و اساسا حزب الله در آن حضور میدانی ندارد که محل درگیری بین ارتش اسرائیل و مقاومت واقع شود. ارتش اسرائیل نیز این موضوع را می‌داند و احتمالا در روزهای آینده دست به هجوم گسترده‌تری در منطقه مرزی رمیش و سپس عین ابل بزند تا وضعیت محاصره را برای یارون اعمال کند.

بلیدا:
درگیری در این محور، از روز یکشنبه ۱۵ مهر ماه آغاز شده و دو حمله نظامیان اسرائیلی در ۱۵ و ۱۶ مهرماه، برای ورود به این محور با آتش حزب الله روبرو شده و ناکام بوده است. جنگنده‌های اسرائیلی از شامگاه یکشنبه، حملات هوایی سنگینی به مناطق بلیدا، میس الجبل و محیبیب را آغاز کرده‌اند و تا سحرگاه دوشنبه بیش از ۴۰ حمله هوایی به این سه منطقه انجام داده‌اند. صهیونیست‌ها در این حملات، هر نقطه‌ای که احتمال می‌دادند که مربوط به مواضع حزب الله باشد را بمباران کرده‌اند. با توجه به اعلامیه ارتش اسرائیل در خصوص منطقه بسته نظامی اعلام شدن مناطق مانارا، یفتاح و المالکیه احتمال سنگین تر شدن هجوم زمینی صهیونیست‌ها از این محور وجود دارد.

میس الجبل:
در ۱۸ مهر ماه، نیروهای حزب الله در سه عملیات پیشروی نیروهای اسرائیلی در مناطق کروم المراح و سهل طوفا در جنوب شرق شهرک میس الجبل و محیبیب را با حملات راکتی و توپخانه‌ای ناکام گذاشته اند و درگیری در این محور نیز مانند دیگر مناطقدر بیرون شهرک ها رخ داده و فعلا شاهد پیشروی صهیونیست ها نبوده ایم.

میس الجبل از تاریخی ترین و مهم‌ترین مناطق تحت سکونت شیعیان در جنوب لبنان است. میس الجبل در تقسیمات اداری جز شهرستان مرجعیون در استان نبطیه محسوب می‌شود و دارای چهار محله بزرگ شمالی، جنوبی، شرقی و غربی است. این منطقه زادگاه بسیاری از علمای لبنانی و رزمندگان شاخص حزب الله بوده و یک زیارتگاه از ابوذر غفاری، از صحابه گرامی پیامبر (ص) در محله شمالی آن قرار دارد.

میس الجبل در جاده مرزی مرجعیون-بنت جبیل واقع شده و تصرف آن ضمن قطع این مسیر مهم، خطوط دفاعی حزب الله در جنوب شرقی لبنان را تحت شعاع قرار خواهد داد. در آن سوی مرز نیز تنها جاده زمینی شهر کریات شمونه به سمت منطقه جلیل اعلی از نزدیکی میس الجبل می‌‌گذرد. در مجموع میس الجبل بعد از شهرک بنت جبیل از اهمیت بالایی برخوردار است و جز پایگاه‌های اصلی حزب الله در این منطقه به شمار می‌رود.

لبونه و رأس الناقوره:
پس از اعلامیه ارتش اسرائیل مبنی بر منطقه نظامی شدن شهرک های عرب العرامشه تا رأس الناقوره، نیروهای ارتش اسرائیل در ۱۷ مهر ماه با پشتیبانی بولدوزرها و خودروهای زرهی از پشت پایگاه نیروهای یونیفل در منطقه لبونه وارد خاک لبنان شدند. اما اینبار حزب الله این کاروان نظامی را مورد حمله دقیق توپخانه‌ای و راکتی قرار داد که موجب انهدام یکی از خودروهای نظامی اسرائیلی شد. از محور رأس الناقوره و در منطقه مرزی المشیرفه نیز چند حمله از سوی صهیونیست ها انجام شده که حزب الله با کوادکوپتر انتحاری و حملات راکتی این تلاش ها را ناکام گذاشته است.

ویدیوی شبکه المیادین از لحظه حمله رزمندگان حزب الله به کاروان نظامی ارتش اسرائیل در منطقه لبونه نشان می دهد که یک خودروی زرهی اسرائیلی توسط رزمندگان حزب الله منهدم شده و دود آن در آسمان قابل مشاهده است. ارتش اسرائیل در این حمله از پشت پایگاه نیروهای یونیفل قصد ورود به خاک لبنان را داشت که توسط حزب الله مورد حمله قرار گرفت.

در نگاه اول به حمله زمینی اسرائیل به لبنان و با توجه به اظهارات مقامات رژیم صهیونیستی درمی‌یابیم که هدف آنها از این عملیات، در گام اول ایجاد یک نوار مرزی در مناطق جنوبی لبنان تا عمق احتمالی ۱۰ کیلومتر یا بیشتر است، تا بتوانند شهرک نشینان مناطق شمالی فلسطین اشغالی را به مناطق خود بازگردانند. مسلما اسرائیل از این مسیر نمی‌تواند آوارگان خود را دوباره به مناطق شمالی برگرداند اما آوارگی ساکنان دهها هزار نفر از اهالی جنوب لبنان و فشار بر دولت لبنان از طریق جنگ می‌تواند میز مذاکرات در ماه‌های آتی را متوازن کند و پایه های کابینه افراطی نتانیاهو را در رقابت های داخلی محکم تر کند.

برای نمایش در اندازه اصلی کلیک کنید
  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.