ارتش رژیم صهیونیستی با بکارگیری چهار لشکر و پشتیبانی هوایی جنگنده‌ها و پهپادهای تهاجمی-شناسایی به حملات خود برای پیشروی در محورهای کفرکلا و العدیسه، میس الجبل و بلیدا، مارون الرأس و یارون و همچنین الناقوره ادامه می‌دهد.

کفرکلا و العدیسه:
درگیری صهیونیست‌ها و حزب الله در محور العدیسه و کفرکلا تا حد زیادی کاهش یافته است. به نظر میرسد علت این کاهش درگیریها در این محور، جابجایی نیرو در ارتش رژیم صهیونیستی باشد.

مسئولیت اجرای حملات اسرائیل در محور کفرکلا و العدیسه به عهده لشکر ۹۸ ارتش رژیم صهیونیستی بود. این لشکر در حال حاضر به دلایل نامشخصی از محور کفرکلا و العدیسه عقب نشینی کرده و نیروهایی از یگانهای دیگر جایگزین آنها شده‌اند.

آخرین وضعیت میدانی در محور کفرکلا و العدیسه

میس الجبل، محیبیب و بلیدا:
در محور میس الجبل، تحرکات خاصی از صهیونیست‌ها گزارش نشده است، اما اراضی مابین این شهرک با روستای محیبیب تحت حملات هوایی و زمینی آنها قرار دارد. حزب الله نیز با انفجار بمب های جاده‌ای و حملات راکتی به تلاش برای وارد کردن تلفات و ایجاد وقفه در پیشروی ارتش اسرائیل ادامه می‌دهد.

به نظر می‌رسد که هدف اول ارتش اسرائیل در این محور تصرف بلیدا و سپس محیبیب باشد تا بتواند از سه جهت شمالی، جنوبی و شرقی میس الجبل را تحت فشار قرار دهد.

مسئولیت اجرای عملیات زمینی اسرائیل در این محور نیز با لشکر ۹۱ است. فرمانده این لشکر شب گذشته میزبان هرتزی هالوی، رئیس ستاد و فرمانده جبهه شمال ارتش اسرائیل در منطقه عملیاتی خود بود. این دست دیدارها و انتشار اخبار آن با هدف جنگ روانی صورت میگیرد. البته این موضوع تازه ای نیست. تصاویر این دیدارها معمولا در محیط های بسته و نامشخص ثبت شده و ممکن است که محل دیدار در شهرک های اشغالی بوده باشد.

در محور بلیدا، نظامیان اسرائیلی به لطف پشتیبانی هوایی و بافت کم تراکم منطقه موفق به پیشروی در جبهه شرقی و جنوبی این روستا شده‌اند. صهیونیست‌ها در حال حاضر با بولدوزرهای و خودروهای زرهی در حال تخریب خانه های اطراف بلیدا هستند و به سمت مرکز این روستا پیش می‌روند. اگر این روند ادامه پیدا کند به احتمال زیاد در هفته آتی شاهد سقوط اولین روستا در جنوب لبنان خواهیم بود.

مارون الرأس، یارون و رمیش:
در این محور وضعیت به دلیل عدم دسترسی عمومی به مناطق مرزی وضعیت نامشخص است. با این وجود میتوان به قطعیت گفت که درگیریها در حومه جنوبی مارون الراس و یارون ادامه دارد.

بیانیه حزب الله درباره حمله به تجمع سربازان اسرائیلی در پایگاه تل شعر در جنوب غربی منطقه رمیش نشان می‌دهد که ارتش اسرائیل علاوه بر محور جنوب رمیش، از محور غربی نیز به تلاش برای ورود به خاک لبنان ادامه می‌دهد.

آخرین وضعیت میدانی در محور میس الجبل و مارون الرأس

الناقوره و لبونه:
در محور الناقوره و لبونه نیز ارتش اسرائیل از روز گذشته تاکنون پنج حمله برای نفوذ به خاک لبنان انجام داده است که این اقدامات با ضربات سخت راکتی و انفجار بمب های جاده‌ای مواجه شده است. حملات حزب الله موجب انهدام دو خودروی نظامی یا تانک اسرائیلی شده است.

صهیونیست‌ها تا این لحظه جزئیاتی درباره تلفات جدید خود در جبهه جنوب لبنان منتشر نکرده‌اند اما کادر درمانی اسرائیل در شمال فلسطین اشغالی از انتقال بیش از ۱۰ سرباز مجروح به بیمارستان های این مناطق گزارش داده‌اند.

تانک‌های اسرائیلی در جریان یکی از حملات دیروز در محور جنوب منطقه الناقوره، برج دیده‌بانی مقر نیروهای یونیفل (نیروهای حافظ صلح سازمان ملل مستقر در لبنان) در نقطه صفر مرزی را مورد حمله قرار دادند که طی آن دو نیروی ایتالیایی زخمی شدند. دولت ایتالیا پس از حمله عمدی ارتش اسرائیل به مقر یونیفل، سفیر رژیم صهیونیستی در رم را احضار و اعتراض خود به اقدام آنها را به وی ابلاغ کردند. فرانسه نیز از اقدام ایتالیا حمایت کرده و سفیر رژیم صهیونیستی در پاریس را احضار کرده است.

ارتش اسرائیل در این محور قصد دارد از طریق منطقه المشیرفه خود را به رأس الناقوره برساند اما حملات حزب الله که از مناطق جنگلی انجام می‌گیرد مانع از پیشروی آنها می‌شود.

آخرین وضعیت نظامی در محور راس الناقوره

تهاجم گسترده ارتش رژیم صهیونیستی علیه لبنان پس از ترور سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله تشدید شد و از دهم مهر ماه نیز با عملیات زمینی در مرزهای جنوبی این کشور وارد فاز زمینی شد. این حملات تاکنون موجب شهادت ۲۲۲۹ نفر و مجروحیت ۱۰۳۸۰ نفر غیرنظامی لبنانی و همچنین شهادت بیش از ۵۰۰ رزمنده حزب الله شده است. در طرف مقابل نیز بیش از ۴۰ صهیونیست از جمله ۱۱ نظامی در حملات حزب الله به مناطق شمالی فلسطین اشغالی کشته شده‌اند.

آخرین وضعیت نظامی در جنوب لبنان – برای مشاهده در اندازه اصلی کلیک کنید
  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.