حملات سنگین نیروهای ارتش اسرائیل در محورهای مختلفی در جنوب لبنان از مزارع شبعا تا ساحل دریای مدیترانه دنبال می شود. رزمندگان حزب الله علاوه بر دفاع زمینی، با حملات راکتی و توپخانه ای در تلاش برای خنثی کردن حملات صهیونیست ها هستند.

مزارع شبعا:
لشکر ۲۱۰ ارتش اسرائیل با بکارگیری سه تیپ از نیروهای خود عملیات زمینی در محور مزارع شبعا را آغاز کرده است. هدف از این عملیات حملات محدود در روستاهای جنوبی لبنان عنوان شده است و احتمال می رود که روستای شبعا هدف این عملیات باشد. تا این لحظه درگیری زمینی در این محور گزارش نشده و حزب الله تحرکات و مواضع اسرائیل در پایگاه رویسات العلم و الرادار را مورد حمله راکتی قرار داده است.

آخرین وضعیت جبهه مزارع شبعا / برای نمایش در اندازه اصلی کلیک کنید

نیروهای اسرائیلی در این محور شبانه از طریق روستای مرزی غجر وارد مسجد عباسیه شده و با انفجار یک بمب، بخشی از این مسجد را تخریب کرده اند. این مسجد حدود ۱۰۰ متر با مرز فاصله دارد.

مسجد روستای عباسیه

العدیسه، کفرکلا، رب الثلاثین و مرکبا:
با عقب نشینی لشکر ۹۸ ارتش اسرائیل درگیری در شهرک های کفرکلا و العدیسه متوقف شده است. به دنبال این اقدام، صهیونیست‌ها صبح ۲۳ مهرماه، از محور شرقی به مرکبا حمله کردند و از صبح ۲۴ مهرماه، حمله سنگینی در جبهه شرق رب الثلاثین اجرا کردند. این حملات توسط نیروهای حزب الله دفع شده و فعلا درگیری در حومه‌ی شرقی این مناطق متوقف شده است.

آخرین وضعیت جبهه رب الثلاثین و مرکبا / برای نمایش در اندازه اصلی کلیک کنید

میس الجبل، محیبیب و بلیدا:
از میس الجبل اخبار دقیقی دردست نیست و رسانه های صهیونیستی مدعی پیشروی در این شهرک هستند. در بلیدا نیز ارتش اسرائیل فشار زیادی به محور شمالی این روستا وارد کرده و نیروهای آنها با بولدوزر و جرثقیل و تخریب منازل مسکونی در حال پیشروی به سمت مرکز بلیدا هستند.

آخرین وضعیت جبهه جنوب شرقی لبنان / برای نمایش در اندازه اصلی کلیک کنید

مارون الرأس و یارون:
از محور مارون الرأس اخبار جدیدی وجود ندارد و ارتش اسرائیل فعلا در مناطق جنوبی با حزب الله درگیر شده است. در محور یارون نیز نیروهای اسرائیلی پس از تخریب اکثر ساختمان ها از داخل روستا عقب نشینی کرده‌اند.

لبونه و الناقوره:
در محور لبونه و الناقوره نیز تغییر چندانی رخ نداده و تصاویر منتشر شده توسط صهیونیست‌ها از نصب پرچم رژیم صهیونیستی و… همگی در فاصله ۵۰۰ متری از خط مرزی ثبت شده است.

آخرین وضعیت جبهه لبونه و الناقوره / برای نمایش در اندازه اصلی کلیک کنید

عیتا الشعب و رامیه:
درگیری زمینی در این محور از ۲۳ مهر ماه آغاز شده و در ۲۴ مهر شدت زیادی یافته است. حزب الله سه بولدوزر و دو تانک مرکاوا را با موشک‌های ضدزره هدایت شونده مورد حمله قرار داده است که این حملات موجب انهدام و یا تخریب آنها شده است. حملات راکتی و توپخانه‌ای به عقبه اسرائیل در خله ورده و پایگاه رامیه نیز به طور مستمر انجام می‌شود و در حال حاضر درگیری سنگین در جنگل ها و زمین های غربی و جنوب غربی اطراف عیتا الشعب جریان دارد و حزب الله تا این لحظه موفق به دفع حملات ارتش اسرائیل شده است. با توجه به حجم سنگین حملات هوایی اسرائیل، احتمال عقب نشینی حزب الله به داخل عیتا الشعب و کشاندن درگیری به بافت شهری در ساعات آتی وجود دارد.

آخرین وضعیت جبهه عیتا الشعب و رامیه / برای نمایش در اندازه اصلی کلیک کنید
گوشه ای از بمباران سنگین شهرک عیتا الشعب با بمب های نامتعارف (احتمالا بمب هسته ای تاکتیکی)

ارتش اسرائیل بامداد ۲۳ مهر ماه، پس از دریافت ضربات متعدد در درگیری‌های زمینی و حملات راکتی، شهرک های عیتا الشعب و رامیه و همچنین مقر نیروهای یونیفل (نیروهای حافظ صلح سازمان ملل مستقر در لبنان) را در نقطه صفر مرزی رامیه با بمب های فسفری آتش زا مورد حمله قرار دادند. طبق گزارش نیروهای یونیفل، دستکم ۱۵ نفر از نیروهای (باصطلاح) حافظ صلح پس از ورود دود به کمپ خود، دچار عوارضی از جمله مشکلات پوستی و واکنش های گوارشی شده‌اند.

بالاخره پس از گذشت یکسال از جنگ و استفاده اسرائیل از تسلیحات نامتعارف از جمله بمب فسفری آتش زا در نوار غزه و جنوب لبنان، دود این حرکت ناجوانمردانه و غیرمعمول به چشم سازمان ملل نیز رفت. در مجموع شرایط جنگ برای رزمندگان حزب الله و مقاومت فلسطین در غزه سخت است و اسرائیل در هر جبهه و درگیری که دچار ضعف می شود قطعا از تسلیحات نامتعارف استفاده می کند.

موقعیت مقر نیروهای یونیفل در مرز رامیه

ارتش رژیم صهیونیستی با صدور بیانیه ای مدعی شد که نیروهای تیپ جولانی سه تن از رزمندگان حزب الله را در یک مقر زیرزمینی شناسایی و اسیر کرده‌اند و این اسرا را برای بازجویی به اراضی اشغالی منتقل شده اند. بنابراین شمار اسرای حزب الله در نبردهای جنوب لبنان به چهار نفر افزایش یافت. اسرائیل پیش‌تر یکی از رزمندگان حزب الله به نام وضاح یونس (از اهالی حولا) را در یک چاه زیرزمینی در روستای بلیدا اسیر کرده بود.

توضیحات:
– با توجه به تاکتیک‌های دفاعی حزب الله و تاکتیک‌های تهاجمی ارتش اسرائیل، وقوع چنین اتفاقاتی در جنگ طبیعی است. رزمندگان حزب الله برای در امان ماندن از حملات هوایی جنگنده‌ها و پهپادهای اسرائیلی نمی‌توانند زیر درخت بخوابند یا با گونی و بلوک سیمانی سنگر بسازند. آنها به پناهگاه های زیرزمینی می‌روند تا بعد از حملات هوایی صهیونیست‌ها بتوانند دوباره به مواضع خود برگردند و حملات موشک ضدزره و توپخانه‌ای و… خود را ادامه دهند.

– علیرغم حجم کم تصاویر و ویدیوهای منتشر شده از نبردهای جنوبی لبنان، آنچه از جبهات درگیری متوجه شدیم این است که حزب الله در روستاهای کوچک یک گروه نظامی (بین ۱۵ تا ۲۵ نفر) و در شهرک ها یک دسته (بین ۴۰ تا ۸۰ نفر) مستقر کرده است. باید دید این تاکتیک در ادامه جنگ چگونه پیش خواهد رفت و چه تغییراتی برای نواقص آن لحاظ خواهد شد.

– در مجموع نیروهای رضوان حزب الله در طول سالهای گذشته تاکتیک های مختلفی را تمرین کرده‌اند و مطمئنا سخت ترین دفاع های ممکن را از شهرک های جنوبی لبنان انجام خواهند داد. علیرغم اینکه موقعیت جغرافیایی و تسلیحات و کمیت نیرو مطابق روال معمول نیست. از این رو اسارت چند نیرو یا حتی سقوط بخش هایی از جنوب لبنان جزئی از جنگ زمینی خواهد بود و اهداف خاصی را برای صهیونیست‌ها محقق نخواهد کرد. هدف کلی حزب الله در این جنگ، خنثی کردن سناریوهای اسرائیل برای پیشروی در این محور و همچنین عدم بازگشت شهرک نشینان به شمال فلسطین اشغالی است که ان شاء الله محقق خواهد شد و عملیات زمینی اسرائیلی‌ها را به شکست خواهد کشاند.

بیشتر بخوانید:
آخرین وضعیت جبهه جنوب لبنان-شمال فلسطین اشغالی؛ ۱۹ مهر ۱۴۰۳
آخرین اخبار از جبهه جنوب لبنان، ۲۰ مهر ۱۴۰۳ / بلیدا در معرض سقوط

آخرین وضعیت جبهه جنوب لبنان / برای نمایش در اندازه اصلی کلیک کنید
  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. milad چهارشنبه, ۲۵ مهر, ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۲

    جنگه دیگه زد و خورد داره مهم اینه که تسلیم نشیم

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.