واکنش متفاوت داعش و القاعده به شهادت یحیی السنوار

جمعه 4 آبان 1403 - 16:40
https://iswnews.com/?p=123373

پس از شهادت یحیی السنوار رئیس سابق دفتر سیاسی حماس در ۲۵ مهر القاعده و داعش از طریق رسانه‌های رسمی خود به واکنش السنوار واکنش نشان دادند.

به گزارش پایگاه تحلیلی – خبری «تحولات جهان اسلام» جریان‌های موسوم به سلفی جهادی پس از شهادت یحیی السنوار واکنش‌های متفاوتی داشتند.

در این بین دست کم دو شاخه از شاخه‌های سازمان القاعده ضمن ستایش از شهید السنوار شهادت او را تسلیت گفتند.

مؤسسه السحاب بازوی رسانه‌ای سازمان القاعده مادر و همچنین شاخه سازمان القاعده در شبه قاره هند موسوم به «القاعده بر صغیر» در بیانیه‌ای اظهار داشت:

«ما به تمام امت اسلامی، به مجاهدان اسلام در سراسر جهان، به رهبران حماس و کتائب القسام به برادران مجاهد و به خانواده شهید یحیی السنوار، مردم فلسطین و همچنین به خودمان، این شهادت را تسلیت می‌گوییم»

القاعده در این بیانیه شهادت را بخشی از مسیر پیروزی بر کافران و منافقان تلقی کرد و السنوار را قهرمان بزرگ اسلام و رهبر مجاهدان قلمداد کرد.

القاعده در این بیانیه السنوار را با اسامه بن لادن مقایسه کرده و اضافه کرد: «بر ما واجب است که اسلحه‌ای که از دست این قهرمانان اسلام، از اسامه بن لادن گرفته تا یحیی السنوار افتاده است را برداریم…»

القاعده شبه قاره هند در پایان این بیانیه شعری از سروده‌های اقبال لاهوری را که به زبان اردو سروده شده به یحیی السنوار تقدیم کرد.

لازم به ذکر است که القاعده بر صغیر این بیانیه را به چهار زبان اردو، عربی، انگلیسی و فارسی منتشر ساخت.

شاخه القاعده در یمن موسوم به القاعده فی الجزیره العربیه نیز توسط مؤسسه الملاحم بازوی رسانه‌ای خود بیانیه‌ای را پس از شهادت السنوار منتشر ساخت.

در این بیانیه اینگونه آمده: «ای فرزندان اسلام فرمانده‌ای از فرماندهان اسلام با موی سپید و کهولت سن در میدان جنگ با سلاحی در دست و با پایمردی و ثبات و پس از دو دهه اسارت در زندان‌های یهودیان در راه پروردگار به شهادت رسید، او از زندان خارج شد و فرماندهی عملیات مبارک طوفان الاقصی را بر عهده گرفت، عملیاتی که از نظر کارشناسان بزرگترین و تحقیرآمیزترین عملیات برای یهودیان از آغاز شکل گیری رژیم اشغالکر را رقم زد…»

القاعده یمن در ادامه این بیانیه می‌افزاید: «رژیم اشغالگر صهیونیست از این جنگ جز کینه و احساس انتقامی فزاینده برداشت نخواهد کرد، احساسی که مسلمانان را صف به صف به صفوف جهاد اضافه خواهد کرد».

القاعده یمن در این بیانیه یاری برادران مجاهد فلسطینی را علیرغم اختلاف با برخی نگاه‌هاشان واجب دانسته و می‌افزاید: « الان زمان تسویه حساب و بازنشستن از انجام واجب ترین مسئله پس از ایمان یعنی دفع دشمن تجاوزگر نیست» القاعده در آخر این بیانیه اتحاد مسلمانان در جنگ با یهود را مقدمه فرا رسیدن آخرالزمان دانست.

لازم به ذکر است که طالبان و تحریک طالبان پاکستان نیز هر یک به صورت جداگانه بیانیه‌های تسلیتی به مناسبت شهادت السنوار صادر کردند.

اما داعش موضع رسمی خود در قبال شهادت السنوار را در سرمقاله شماره ۴۶۶ هفته نامه النبأ که در بامداد جمعه ۴ آبان ماه منتشر کرد عنوان کرد.

داعش در این سرمقاله ضمن تشبیه السنوار با چه‌گوارا، السنوار را به دلیل تأیید حزب الله و دولت سوریه مرتد تلقی کرد، و تلاش کرد در این سرمقاله به تخریب السنوار و دیگر شهدای مقاومت بپردازد.

از سوی دیگر گروه احرار الشام نخستین گروه مسلح در سوریه بود که به طور رسمی شهادت السنوار را تسلیت گفت. احرار الشام در بیانیه خود ضمن ستایش السنوار و تسلیت شهادت وی اظهار داشت که اخوت و برادری اسلامی نسبتی محکم است که مسلمانان را با وجود تمام اختلافاتشان به هم پیوند می‌دهد.

گفتنی است که به جز احرار الشام هیچیک از گروه‌های مسلح شمال سوریه شهادت السنوار را تسلیت نگفتند، این در حالی است که الجبهه الشامیه و تحریر الشام به عنوان بزرگترین گروه‌های مسلح شمال سوریه حمله تروریستی اخیر آنکارا را به شدت محکوم کردند، اما بیانیه رسمی‌ای پس از شهادت السنوار صادر نکردند.

برخی منتقدان تحریر الشام در مناطق تحت سیطره این گروه در شمال سوریه با مقایسه تسلیت عملیات تروریستی آنکارا و عدم تسلیت شهادت السنوار توسط تحریر الشام، بیم از واکنش آمریکا را دلیلی برای عدم تسلیت شهادت السنوار توسط جولانی تلقی کردند.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.