ارتش رژیم صهیونیستی با بکارگیری ۱۰۰ فروند جنگنده و هواپیمای نظامی و همچنین چند فروند کوادکوپتر انتحاری به اهدافی در استان تهران، خوزستان و ایلام حمله کردند.

ارتش رژیم صهیونیستی بامداد امروز ۵ آبان ماه، در یک حمله ترکیبی به اهدافی در استان های تهران، خوزستان و ایلام حمله کردند. سامانه‌های پدافندی نیروهای مسلح ایران با این حملات مقابله کرده و در پی این مقابله، صدای گلوله باران و انفجارهای متعددی در اطراف تهران گزارش شده است. همچنین اخباری درباره وقوع چند انفجار در شهرهای شیراز و اصفهان منتشر شده که صحت ندارد.

دریادار دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی این عملیات را عملیات «روزهای توبه» اطلاق کرد و درباره جزئیات آن گفت، ارتش اسرائیل در پاسخ به حملات متعدد ایران در ماه‌های اخیر و مطابق با دستورالعمل‌های مقامات سیاسی، به اهداف نظامی در ایران حمله کردند.

طبق گزارش رسانه های صهیونیستی، ارتش رژیم صهیونیستی در جریان این عملیات با ۱۰۰ فروند جنگنده و هواپیمای نظامی به ۲۰ هدف نظامی در حوزه پدافند هوایی و موشک های بالستیک در ایران حمله کرده است. شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل نیز در گزارشی مدعی شد که این ۲۰ هدف نظامی شامل کارخانه های تسلیحاتی و موشکی، امکانات پرتاب پهپادها و سکوهای پرتاب موشک های بالستیک می‌شود. یدیعوت آحارونوت نیز به نقل از یک مقام اسرائیلی تاکید کرد که حمله به ایران شامل تاسیسات هسته ای و نفتی نمی شود.

رسانه آکسیوس نیز به نقل از منابع اسرائیلی عنوان کرد که حمله اسرائیل علیه ایران شامل سه موج حمله بود که موج اول علیه سایت های پدافند هوایی و موج دوم و سوم علیه پایگاه ها و تاسیسات تولید موشک و پهپاد اجرا شد.

یائیر لاپید، رهبر اپوزیسیون رژیم صهیونیستی نیز با انتقاد از سطح پاسخ اسرائیل علیه ایران گفت: «تصمیم به عدم حمله به اهداف استراتژیک و اقتصادی در ایران اشتباه بود. ما می‌توانستیم و باید هزینه بیشتری به ایران تحمیل می‌کردیم.»

قرارگاه پدافند هوایی ایران با تایید حمله اسرائیل صداهای شنیده شده در اطراف تهران را مربوط به واکنش پدافند هوایی کشورمان علیه تلاش حمله اسرائیل به سه نقطه در اطراف تهران دانست و در بیانیه تکمیلی نوشت: «با وجود هشدارهای قبلی مسئولین جمهوری اسلامی به رژیم جنایتکار و غیرقانونی صهیونیستی مبنی بر پرهیز از هرگونه اقدام ماجراجویانه، این رژیم جعلی بامداد امروز در اقدامی تنش‌زا، نقاطی از مراکز نظامی در استان‌های تهران، خوزستان و ایلام را مورد هجوم قرار داده که ضمن رهگیری و مقابله موفق توسط سامانه یکپارچه پدافند هوایی کشور با این اقدام تجاوزکارانه، آسیب‌های محدودی به برخی از نقاط وارد شده که ابعاد این حادثه در دست بررسی است. در این راستا ضمن دعوت از مردم به حفظ همبستگی و آرامش درخواست می‌شود اخبار مربوط به این حوادث را از طریق رسانه ملی دنبال نمایند و به شایعات رسانه‌های دشمن توجه ننمایند.»

ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز شهادت دو نیروی خود را در راستای دفاع از حریم امنیت ایران زمین و جلوگیری از آسیب به ملت و منافع ایران در حین مقابله با حملات رژیم جنایتکار صهیونیستی اعلام کرد. اطلاعات تکمیلی در این باره به‌زودی منتشر خواهد شد.

رژیم صهیونیستی پس از اجرای این حملات، حریم هوایی خود را تا ساعت ۸:۳۰ صبح (به وقت محلی) بسته است. سخنگوی سازمان هواپیمایی ایران نیز از لغو و ابطال پروازها در همه مسیرها تا اطلاع ثانوی خبر داده است.

ویدیویی از فعالیت توپ‌های ضدهوایی در تهران
ویدیویی از فعالیت توپ های ضد هوایی ۲۲ و ۳۰ میلیمتری در تهران. اسرائیل همانند حمله قبل، اینبار هم با تکیه بر عوامل نفوذی چند کوادکوپتر/ریزپرنده را به آسمان تهران ارسال کرده تا اوضاع هوایی را متشنج نشان دهد.

یکی از برخوردها نشان می دهد که یکی‌ از پرتابه‌ها به سایتی در شرق تهران اصابت کرده است. احتمالا این حمله علیه تاسیسات موشکی خجیر در شرق شهر انجام شده است.
ویدیوی اصابت یکی‌ از پرتابه‌ها به سایتی در شرق تهران (احتمالا تاسیسات موشکی خجیر در شرق تهران)

کشورهای عربستان، یمن، عراق، سوریه، مصر، امارات، پاکستان، قطر، عمان، ترکیه، لبنان و جنبش‌های منطقه‌ای شامل حماس و جهاد اسلامی و همچنین شخصیت‌های برجسته مانند سید عمار حکیم، رئیس جریان حکمت و سید مقتدی صدر، رهبر جریان عراق حمله ارتش رژیم صهیونیستی به ایران را شدیدا محکوم کردند.

با در نظر گرفتن استنادات تصویری اولیه از حملات هوایی اسرائیل علیه ایران، می‌توان گفت که این عملیات در محقق کردن تهدیدات سنگین و اهداف صهیونیست‌ها ناموفق بوده و نیروهای پدافندی ایران عملکرد موفقی را در برابر این حملات نشان داده‌اند. اما وقوع تلفات در نیروهای ایرانی، گناهی نابخشودنی و غیرقابل گذشت است و ضرورت پاسخ به تجاوز اسرائیل به خاک ایران را دوچندان می‌کند. مقامات سیاسی و نظامی ایران در جریان عملیات های نظامی وعده صادق ۱ و ۲ به سران رژیم صهیونیستی هشدار داده بودند که هر نوع واکنش به پاسخ مشروع ایران، موجب تنبیه دوباره و شدیدتر علیه آنها خواهد شد.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.