نشست کوالالامپور؛ دریچه‌ای جدید به مسائل جهان اسلام

سه شنبه 26 آذر 1398 - 22:32
https://iswnews.com/?p=24737

نشست کوالالامپور به ابتکار و میزبانی “ماهاتیر محمد” نخست‌وزیر مالزی، و به جهت بررسی وضعیت مسلمانان و اوضاع جهان اسلام در تاریخ ۱۸ تا ۲۱ دسامبر (۲۷ تا ۳۰ آذر) و با شرکت کشورهای اسلامی نظیر ترکیه، ایران، مالزی، قطر و پاکستان برگزار خواهد شد.

ماهاتیر محمد، نخست‌وزیری مالزی در اینباره گفته بود:
«_کشورهای اسلامی در نشست کوالالامپور سکوی جدیدی را تشکیل می‌دهند که می‌تواند به مشکلات مسلمانان در جهان رسیدگی کند. _سازمان همکاری اسلامی در حل مشکلات مسلمانان در جهان شکست خورده است.
_این نشست در آینده به یک بلوک قدرتمند بین کشورهای اسلامی تبدیل خواهد شد و از سازمان کنفرانس اسلامی موثرتر خواهد بود.»

 

این اظهارات مهم ماهاتیر، عربستان و کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس را بشدت نگران کرده است. استقبال و حضور سران کشورهای ایران، ترکیه، قطر و پاکستان از این نشست نگرانی سران سعودی را دوچندان کرده است؛ تا جایی که عمران خان پس از دیدار با محمد بن سلمان به درخواست او، حضور خود در این نشست را به وزیر خارجه‌اش واگذار کرده است.

 

از جمله ابتکارات ماهاتیر محمد در این نشست پیش کشیدن مسائل اصلی جهان اسلام از قبیل جنگ یمن، مسئله مسلمانان اویغور در سین کیانگ چین، کشمیر و… است.
ماهاتیر محمد پیش از این ابتکار، از سیاستها و اعمال سعودیها در جنگ یمن، برقراری روابط دوستانه با اسرائیل و قتل جمال خاشقچی علاوه بر عدم حمایت، انتقاد نیز داشته است.

در کنار عربستان سعودی، آمریکا، چین و هند نیز از برگزاری نشست کوالالامپور ناراضی هستند. آمریکا اتحاد اسلامی‌ای که تحت کنترل سعودیها نباشد را نمی‌پسندد و چین و هند نیز بعلت جنایاتی که در حق مسلمانان در این کشورها روا می‌دارند، چنین حرکتی را برنمی‌تابند.

 

بنظر می‌رسد ماهاتیر محمد پس از کسب ثبات اقتصادی اقدام به توسعه‌ی قدرت سیاسی خود در جهان اسلام کرده است و در این راستا احتمال زیاد موفق هم خواهد بود. این سیاست ماهاتیر می‌تواند الگو و فرصتی برای دیگر کشورهای اسلامی هم باشد، البته اگر قرابتی مابین کشورها باشد.

 تحولات جهان اسلام
تحولات جهان اسلام
"تحولات جهان اسلام" اولین و تنها رسانه تخصصی پوشش اخبار و تحولات منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا با ارائه دقیق ترین و بروزترین نقشه های میدانی. رویکرد "مجموعه تحولات"، رصد دقیق درگیریهای منطقه و بصورت ویژه جهان اسلام و ارائه بروزترین نقشه های میدانی و تحلیل ها از مسائل جاری و فرا روی منطقه است.
  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. ناشناس چهارشنبه, ۲۷ آذر, ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۶

    این جناب ماهاتیر محمد کسی نبود که بعد حمله ائتلاف عربی به یمن میگفت که شیعیان نجسند.حالا چی شده داره برعلیه عربستان میشه و از بعضی کشورها مثل ایران شیعی دعوت میکنه طرفدار مسلمانان که یکیشون یمنه باشند

    پاسخ
    1. رضا شنبه, ۳۰ آذر, ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۶

      این حرف رو از کجا آوردید
      ماهاتیر محمد به محض اینکه در اوایل سال ۹۷ به قدرت رسید نیروهای مالزی را از یمن خارج کرد
      بنظر می رسد که شما هنوز فرق نجیب رزاق رو با ماهاتیر محمد نمی دانید

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.