دانش نظامی: پهپاد شناسایی رزمی شاهد ۱۲۹

چهارشنبه 10 اردیبهشت 1399 - 21:14
https://iswnews.com/?p=31059

پهپاد شاهد ۱۲۹ یکی از پیشرفته‌ترین پهپادهای هدایت پذیر از راه دور ایران است که رسماً در سال ۱۳۹۲ توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی رونمایی شد.

به گفته سردار سرلشکر محمدعلی جعفری، فرمانده سابق کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، پهپاد «شاهد ۱۲۹» با مداومت پروازی ۲۴ ساعت و شعاع عملیاتی ۱۷۰۰ کیلومتر می‌تواند مأموریت‌های خود را در حوزه‌های شناسایی و رزمی به خوبی انجام دهد.

کنترل و هدایت این پهپاد توسط مراکز ثابت و یا سیار کنترل زمینی انجام می‌شود. استفاده از مرکز کنترل سیار که می‌تواند بر روی یک تریلر یا کامیونت نصب شود، میزان برد مفید و اثرگذار شاهد ۱۲۹ را افزایش می‌دهد. همچنین نسخه‌ای از این پهپاد مجهز به سیستم هدایت ماهواره‌ای‌ می‌باشد.

پهپاد شاهد ۱۲۹ می‌تواند از طیف وسیعی از بمب‌ها و موشک‌ها که برای استفاده در پهپادها بهینه شده‌اند بهره ببرد؛ با این حال به‌صورت عمده، از بمب‌ها و موشک‌های سدید برای شاهد ۱۲۹ استفاده می‌شود. سدید نام خانواده‌ای از بمب‌ها و موشک‌های هدایت پذیر ایرانی است که توسط نیروی هوافضای سپاه طراحی و تولید شده است و تاکنون انواع مختلفی از آن توسعه داده شده است.

پهپاد شاهد-۱۲۹ قابلیت حمل هشت بمب یا چهار موشک هدایت شونده را دارد. با نصب بمب‌ها و موشک‌ها هدایت پذیر سدید بر روی این پهپاد، هواپیمای بدون سرنشین شاهد ۱۲۹ می‌تواند اهداف مورد نظر را در حوزه عملیاتی خود با بالاترین دقت ممکن مورد اصابت قرار دهد.

پهپاد شاهد-۱۲۹ و استفاده از بمب‌های هدایت شونده خانواده سدید

قدرت پیشرانه این پهپاد توسط یک موتور توربوپراپ روتاکس۹۱۴ تامین می‌شود و دارای سقف پروازی تا ۷۳۰۰ متر است.

پهپاد شاهد-۱۲۹ به‌صورت گسترده توسط ایران و متحدانش در نبردهای سوریه و عراق علیه مسلحین القاعده و تروریست‌های داعش استفاده شده و سابقه عملیاتی بسیار درخشان اما کمتر معرفی شده ای در کارنامه خود دارد. پهپادهای شاهد ۱۲۹ تاکنون بیش از ۱۰۰۰ عملیات موفق در عراق و سوریه انجام داده‌اند.

در سال ۱۳۹۴ گونه‌ی جدیدی از این پهپاد به نمایش درآمد که از لحاظ ظاهری با پهپادهای پیشین شاهد-۱۲۹ متفاوت بود. در این گونه، در قسمت جلوی پهپاد یک برآمدگی و قوس وجود دارد که معمولا در پهپادهای دیگر به‌عنوان محل قرارگیری آنتن ماهواره مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این رو و بر اساس اطلاعات سردار حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه می‌توان گفت که این پهپاد به سیستم هدایت ماهواره‌ای مجهز شده باشد و این موضوع به‌صورت بالقوه بر بُرد و توانایی‌های عملیاتی پهپاد شاهد-۱۲۹ می‌افزاید. البته در زمان رونمایی از این گونه جدید، ایران دارای ماهواره نظامی ویژه برای استفاده از این قابلیت و هدایت ماهواره‌ای شاهد ۱۲۹ به‌صورت اختصاصی نبود. به‌نظر می‌رسد این قابلیت با آینده نگری و پیش‌بینی پیشرفت‎‌‎های صنعت هوافضای نیروهای مسلح ایران در آینده نزدیک طراحی و عملیاتی شده است. همچنین این قابلیت به متحدان ایران اجازه می‌دهد در صورت استفاده از این مدل ‌ویژه، از توانمندیهای هدایت ماهواره‌ای آن نیز بهره‌مند شوند.

همچنین شایان ذکر است در ۱۶ آذر ۱۳۹۸ اولین گونه دریایی پهپاد شاهد ۱۲۹ که با نام پهپاد سیمرغ شناخته می‌شود، تحویل نیروهای دریایی جمهوری اسلامی ایران شد. این پهپاد به‌صورت اختصاصی برای استفاده در یگان های نیروی دریایی ایرانی ساخته و بهینه شده است.

مشخصات پهپاد شاهد ۱۲۹:
– برد: ۱۷۰۰ کیلومتر
– مداومت پروازی: ۲۴ ساعت
– ارتفاع پروازی: ۲۴ هزار پا (۷۳۰۰ متر)
– سرعت: ۱۵۰ تا ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت
– طول: ۸ متر، طول بال: ۱۶ متر
– تسلیحات: قابلیت حمل ۸ بمب یا ۴ موشک هدایت شونده
– قابلیت حمل سلاح: ۴۰۰ کیلوگرم
– ماموریت: رزمی و شناسایی
– طراحی و ساخت: سازمان صنایع هوایی نیروهای مسلح – شرکت صنایع هواپیماسازی ایران (هسا)

برای نمایش در اندازه اصلی کلیک کنید

مجموعه پوسترهای پهپاد شاهد ۱۲۹ به زبانهای انگلیسی (Shahed 129)، عربی (شاهد ۱۲۹)، روسی (Шахед ۱۲۹)، آذری (Şahid 129)، کردی (شاهێد ۱۲۹)، عبری (שאהד ۱۲۹) و چینی (沙赫德 ۱۲۹) برای انتشار در شبکه‌های اجتماعی:

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. محمد پنجشنبه, ۱۱ اردیبهشت, ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۷

    یعنی بعد ۲۴ ساعت بنزینش تموم میشه و سقوط میکنه..؟؟

    پاسخ
    1. مزدک شنبه, ۸ مرداد, ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۳

      معمولا هواپیماها پیش از اینکه بنزینشان تمام شوند فرود میایند و سوختگیری میکنند!

    2. جواد یکشنبه, ۹ مرداد, ۱۴۰۱ - ۰۶:۴۱

      نه، برمیگرده آشیانه، اگر سرعتش ۱۲۰ تا ۱۵۰ کیلومتر در ساعت هست یعنی تو ۱۲ ساعت میرسه به ۱۷۰۰ کیلومتر و تو ۱۲ ساعت بعدی همین مقدار برمیگرده، چون مداومت ۲۴ ساعت پرواز داره

  2. علی شنبه, ۱۵ بهمن, ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۰

    سلام قیمت هر فروند چه قدر هست؟

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.