ماجرای نطنز بصورت خیلی خلاصه!

سه شنبه 17 تیر 1399 - 00:32
https://iswnews.com/?p=33466

بر اساس آنالیز و تحلیل تصویر ماهواره ای منتشر شده از محل وقوع حادثه در سایت هسته ای نظنز مشخص است که انفجار از داخل محل مورد نظر صورت گرفته است و شایعات حملات هوایی و موشکی منتفی است. از سوی دیگر دو احتمال دیگر یعنی انفجار تجهیزات و یا خرابکاری تقویت میشود که با توجه به اطلاعات منابع آگاه ما، احتمال خرابکاری بسیار محتمل تر است. اما با توجه به حساسیت ماجرا از باز کردن بیشتر موضوع خودداری میکنیم و منتظر میمانیم تا اطلاعات نهایی توسط نهادهای امنیتی به صورت رسمی منتشر شود.

مرور و اطلاعات تکمیلی در مورد حادثه:
به گزارش پایگاه تحلیلی خبری تحولات جهان اسلام؛ بامداد پنجشنبه ۱۲ تیر ماه حادثه آتش سوزی در مجتمع هسته‌ای شهید مصطفی احمدی‌روشن در نطنز به وقوع پیوست.

شامگاه چهارشنبه به وقت تهران بود که ایدی کوهن [کوهین] تحلیلگر اسراییلی در توییتی به زبان عربی با تاکید بر اختصاصی بودن خبرش از منابع اطلاعاتی غربی نوشت که اسراییل بزرگ‌ترین کارخانه غنی‌سازی اورانیوم را در ایران بمباران و تخریب کرده است. ادعای توییتری این تحلیلگر اسراییلی به جزییات بیشتری هم اشاره می‌کرد از جمله آنکه او از آلودگی رادیواکتیو در محیط پیرامون محل انفجار خبر داد همچنین مدعی شد که اسراییل از جنگنده اف-۱۶ در این حمله استفاده کرده است.

صبح روز پنجشنبه که بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی خبر از حادثه‌ای در یکی از سوله‌های در حال تکمیل در محوطه باز مجتمع غنی‌سازی شهید مصطفی احمدی‌روشن نطنز داد. اطلاعات اولیه به نقل از کمالوندی حاکی از این بود که این رخداد هیچ‌گونه تلفات جانی نداشته ولی خسارات مادی و مالی به همراه داشته که در حال ارزیابی است. کمالوندی با رد ادعاها درباره نشت آلودگی رادیواکتیو گفت:«از نظر احتمال ایجاد آلودگی نیز با توجه به غیرفعال بودن مجموعه ذکر شده، جای هیچ‌گونه نگرانی نیست و هم‌اکنون تیم‌های کارشناسی سازمان در محل وقوع حادثه حاضر و مشغول بررسی علل این واقعه هستند.» به گفته سخنگوی سازمان انرژی اتمی همزمان با حضور تیم‌های کارشناسی در محل، علی‌اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی نیز در محل حادثه حضور پیدا کرده بود.

علت حادثه از زبان آقای خسروی سخنگوی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی:
بررسی‌های فنی و امنیتی انجام شده از سوی دستگاه‌های ذیربط، علت وقوع حادثه در مجتمع هسته‌ای شهید احمدی روشن در نطنز را که بامداد پنج شنبه ۱۲ مردادماه به وقوع پیوست به صورت دقیق مشخص کرده است.
فرضیه‌های مختلف در مورد علت این رخداد با بررسی دقیق آثار، نحوه و میزان تخریب ایجاد شده،علت اصلی حادثه مشخص شده است.
بدلیل برخی ملاحظات امنیتی علت و چگونگی بروز این حادثه در زمان مناسب اعلام خواهد شد.

متن ترجمه‌شده بیانیه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به شرح زیر است:
“ایران، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را از آتش‌سوزی بامداد پنجشنبه در یکی از ساختمان‌های سایت غنی‌سازی نطنز مطلع کرده است.
ایران همچنین اطلاع داد که این آتش‌سوزی به سرعت مهار شد و هیچ مواد هسته‌ای یا دیگر مواد رادیواکتیو در آن ساختمان وجود نداشته است.
ایران گفته که دلیل حادثه هنوز مشخص نیست و اضافه کرده که این سانحه هیچ تلفات یا آلودگی رادیواکتیو نداشته است.
سایت نطنز تحت پادمان‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار دارد و در آن، راستی‌آزمایی‌های پادمانی و نظارت‌ها و راستی‌آزمایی‌هایِ ذیلِ برجام انجام می‌شوند. آژانس می‌تواند تأیید کند که در زمان سانحه هیچ‌یک از بازرسان پادمانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در آنجا حاضر نبوده‌اند و اینکه این مکان، محتوی مواد هسته‌ای نبوده است.
آژانس با مقام‌های مربوطه ایران در تماس بوده تا تأیید کند که این حادثه هیچ اثری روی فعالیت‌های راستی‌آزمایی این نهاد بین‌المللی که انتظار می‌رود همانند گذشته ادامه یابند نداشته باشند. بازرس‌های آژانس بین‌الملل انرژی اتمی در سایت نطنز حضور منظم دارند.”

«لاورنس نورمن»، خبرنگار وال‌استریت‌ژورنال نوشته بازرس‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز شنبه به مجتمع غنی‌سازی نطنز خواهند رفت.

اما عجیب‌ترین اتفاق بیانیه گروهی زیرزمینی بنام یوزپلنگان وطن بود که توسط BBC منتشر شد. موضوع قابل توجه اتفاقات مشکوک در پارچین و بعد از آن در سایت نطنز هست. مکان‌هایی که در موضوع هسته‌ای ایران بسیار آشناست. این موضوع زمانی عجیب‌تر می‌شود که اتفاقاتی مانند قطعنامه‌ آژانس و تلاش‌های آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌های تسلیحاتی و حتی تمام تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران را نیز در نظر بگیریم.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. ناشناس سه شنبه, ۱۷ تیر, ۱۳۹۹ - ۰۱:۵۴

    من یه چیزی حدود هفت هشت ساله اخبار شما رو میخونم از زمان پیج تحولات لحظه به لحظه سوریه… به نظرم حالا که جنگ به فرسایش کشونده ایران رو حملات هوایی تو پایگاه های سوریه و سلیمانی .. دیگه با پهباد زدن عکس العمل بازدارندگی نداره..والانم اگه ببینید دوتا متحد اصلی آمریکا یعنی امارات و اسرائیل در منطقه هستند که فقط ارتش هاشون جنگ ندارد … دور تا دور منطقه جنگ نیابتیه مصر ترکیه لیبی عربستان یمن اختلاف قطر و عراق و سوریه…. اشتباه استراتژیکی که سپاه کرد این بود که از مرز اسراییل با سوریه مناطق جولان و قنیطره و جنوب دمشق خارج شد و اونجا صلح نسبی برقرار شد.. این راه رو برای اسرائیل باز کرد . الان تمام مرز های اسرائیل چه با لبنان سوریه اردن و مصر از مرز های ایران امن تره…اما من به حسب یک متخصص جنگ میگم تنها راه کاری که می‌تونه سپاه رو ازین شرایط در بیاره یک جنگی مثه جنگ سی و سه روزه جنوب لبنان ۲۰۰۶ می‌تونه گره کور این کلاف رو باز کنه .ضمن اینکه موساد در کردستان عراق رسما جاسوس داره … بنظر من تا قبل از یک سال آینده سپاه از تو سوریه خارج میشه بطور کامل چراکه الان خاک ایران جنگ اومده نطنز و جنگ روانی هم باخته . اقتصاد سوریه و لبنان و متحدین بشدت فروکش کرده و عراقم رسما در محور آمریکا قرار گرفته دیگر گزینه اتحاد با ترکیه است که رسماً ادلب رو باید هبه کرد… چین روسیه هم قطعنامه ها رو وتو میکنند

    پاسخ
  2. ناشناس سه شنبه, ۱۷ تیر, ۱۳۹۹ - ۰۴:۳۳

    بر اساس آنالیز و تحلیل تصویر ماهواره ای منتشر شده از محل وقوع حادثه در سایت هسته ای نظنز مشخص است که انفجار از داخل محل مورد نظر صورت گرفته است”????چطور از عکس چنبن تحلیلی میکنید در حالی که بمبهای پناهگاه زن (bunker bomb)همشون انفجاراتشون از داخل مخفیگاه است؟؟

    پاسخ
    1. ناشناس چهارشنبه, ۱۸ تیر, ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۸

      ?عجب، چقدرکارشناس

  3. علی سه شنبه, ۱۷ تیر, ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۳

    من موندم اون همه رئیس روسا میگفتن ما میخواییم دوباره فعالیت های هسته ایی رو از سر بگیریم خون تمام شهدای هسته ایی که جوان های انقلابی الخصوص هر کدوم خودشون مخی بودن توی هسته ایی به گردن اونایی که دارن تلاش میکنن هسته ایی بخوابه یه عده سگ که دارن برای صاحبشون امریکا غرب دم تکون میدن ادم خوبه بمیره ولی اینطور خودش رو خفت نده

    پاسخ
  4. ناشناس سه شنبه, ۱۷ تیر, ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۹

    باید خسارت پرداخت کنند

    پاسخ
  5. سعید چهارشنبه, ۱۸ تیر, ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۳

    باید اماکن حساس را به سپاه بدهند چون تجربه کافی دارد و براحتی افراد حائن را شناسایی میکند و اماکنی که جنبه حیثیتی برای کشور دارد باید به سپاه واگذار شود.

    پاسخ
    1. ناشناس چهارشنبه, ۱۸ تیر, ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۹

      تا گندبزنه توبقیه بره ??

    2. ناشناس چهارشنبه, ۱۸ تیر, ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۹

      موافقم

  6. ناشناس چهارشنبه, ۱۸ تیر, ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۴

    اماکن حساس باید به سپاه واگذار شود چون افراد خائن را زود شناسایی میکند .

    پاسخ
  7. ناشناس چهارشنبه, ۱۸ تیر, ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۱

    کار پارچین و نطنز که با فاصله کم رخ داد کار نفوذی هاست ویک خرابکاری نفوذی است که ضعف ارگانهای امنیتی ما را به نمایش گذاشت

    پاسخ
  8. ناشناس چهارشنبه, ۱۸ تیر, ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۶

    مرگ ولعنت بر خائنین پست وطن فروش،ولی بیچاره‌ها کاری نمی توانید بکنیدتا دیر نشده به دامن این ملت شهید داده باز گردیدکه در غیراینصورت به زباله‌دان تاریخ فرستاده میشوید.

    پاسخ
    1. ناشناس چهارشنبه, ۱۸ تیر, ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۴

      گذشته ازاینکه ایا نطنزرو زدن یاخرابکاری بوده یاخودبخودکه بعیدبه نظرمیرسه چون اگه موادنداشته انفجاربه این حدممکن نیست
      من فکرمیکنم دربحث هسته ای داریم واردمرحله ای حدیدمیشیم اگه خاطرتون باشه درپایان همه دولتهای شاهداتفاقی بزرگ دربحث هسته ای بوده ایم
      آقای خاتمی پلمپ روشکست
      اقای احمدی نژادحق مسلم دانست واقای روحانی بحث برجام رو
      حالا این زنجیره چه پیامی داره مهمترازنوع انفجاره

  9. ناشناس چهارشنبه, ۱۸ تیر, ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۷

    فراموش نکنید عملیات عین السد را جاسوسها لو دادند

    پاسخ
  10. سعید چهارشنبه, ۱۸ تیر, ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۳

    ای کسانیکه به وطن خیانت میکنیدبزودی توسط عناصراطلاعاتی ماشناسایی وبدارمجازات آویخته میشوید یک سخن بارژیم صهیونیستی واربابش بترسیدازخشم ملت انقلابی ایران ویک سخن بامجلسیهابرادران الان موقع تسویه حساب بادیگرجناههانیست آب به آسیاب دشمن نریزید حقوق شما ااین ملت تحریم زده پرداخت میکنندکمی به فکرمابیچاره هاباشیدماازشماکمک مادی نمی‌خواهیم بانان جوسرمیکنیم ولی شماعزت وافتخار انسجام ماروحفظکنیدوازتفرقه وبه همدیگه تاختن بپرهیزید مانسل انقلابی واگه لازم بشه مانند سال ۵۹ اسلحه بدست میگیریم واز عزت وشرف وناموس ودین دفاع میکنیم واجازه نخواهیم داد دشمنان پلیدهرچه میخواهندبامابکنند

    پاسخ
  11. همصدایی ملت چهارشنبه, ۱۸ تیر, ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۹

    بدبخت چقدر مقامات اسرائیلی بدختند که در ایران تا یک انفجار در مراکز حساس ایران رخ میدهد فورآ بنام خود ثبت میکنند و این گونه اقدامات در واقع بیانگر ضعف و فلاکت اسرائیل در برابر ایران و ملت ایران است

    پاسخ
  12. ناشناس چهارشنبه, ۱۸ تیر, ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۴

    سلام..مرگ بر منافق
    مرگ بر نفوذی
    مرگ بر خائن.
    حالا ک اسراعیل ادعا میکنه و میگه ب تاسسیات هسته ای ایران حمله کرده و با جنگنده زده..
    الان بهتریین فرصته ک اسراعیل رو نابود کنیم.و از صفحه روزگار محو بشه..و انتقام شهدای هسته ای رو هم بگییرم.
    ب خدا کسی ک با امریکا مذاکره کنه خائنه و باید محاکمه بشه

    پاسخ
  13. ناشناس چهارشنبه, ۱۸ تیر, ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۹

    تنها باید امنیت کشور و نیروگاها تحویل ارتش بشه

    پاسخ
  14. ناشناس چهارشنبه, ۱۸ تیر, ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۰

    باسلام. همچنین جایی دایی جان یکی مثل من وشما که کارنمیکننه. اگه خرابکاره دم کلفتا هستن. کارگر لب خیابون که نیست

    پاسخ
  15. علی چهارشنبه, ۱۸ تیر, ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۴

    من یک چیزی خواستم بگم در حال حاضر نهاد های امنیتی توی ایران بشدت دارای حرفه های امنیتی شدن تنها دلیلش هم وجود افراد و مسئولانی که پاستورت چند ملیتی دارن انتضار نباید داشت از امثال اینا ابی برای ما گرم بشه

    پاسخ
  16. ناشناس یکشنبه, ۲۲ تیر, ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۹

    اسراییل به گور باباش میخنده که بتونه با هواپیما وارد اسمان ایران بشه قابل توجه کسانی که میگن کار اسراییل است چرا فقط یک سیلو را بمباران کرده مگه یک موشک داشته پس نتیجه اینکه اسراییل گوه خورده

    پاسخ
  17. پیمان دوشنبه, ۲۳ تیر, ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۰

    از این نظر که یه هواپیمای اف ۱۶ بخواد بیاد مرکزایران و یک سایت هسته ای را هدف قرار بده و بعد برگرده کاملا کذبه چرا که از نظر استراتژی نظامی عمق جغرافیایی ایران بسیار زیاده و یه جنگنده نمی تونه همه لایه های پدافندی رو عبور کنه بدون اینکه ردیابی نشه. حتی این کار از اف ۳۵ هم ساخته نیست چه برسه به اف ۱۶٫ ایران پهباد پیشرفته هاوک امریکا که چندین برابر یک اف ۳۵ هزینه داشت و در ارتفاع بسیار بالا پرواز می کرد و به قول خودشون قابل ردیابی نبود رو هنوز به مرز ایران نرسیده بود هدف قرار داد حالا یه تحلیلگر اسرائیلی میگه ما با اف ۱۶ سایت هسته ای رو زدیم.
    اما احتمال زیاد خرابکاری نفوذی بوده و باید کامل بررسی بشه

    پاسخ
    1. شیرمردوطن شنبه, ۹ اسفند, ۱۳۹۹ - ۰۶:۴۴

      بزرگواران دیشب جناب دکتر صالحی تو۲۰/۳۰گفتن بمباران بوده والان دل کوه روشکاف دادیم اصل ماجرا اینه تافرزندان مسولین ودوتابیعتی هست همه چی احتمال داره توروبجان آقا نگذارید خون شهیدان…هدربره یافرزندانشان برگردن یاازمسئولیت کناربرن

  18. رضا جمعه, ۲۷ فروردین, ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۴

    راه حل مقابله علیه دشمنان اتکای کامل به تولید داخلی وآماده گی کامل برای جنگ وپاسخ کوبنده به هرگونه تجاوز است

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.