افزایش دامنه حملات راکتی به شهرهای آذربایجان

دوشنبه 14 مهر 1399 - 20:53
https://iswnews.com/?p=37640

گنجه دومین شهر مهم کشور آذربایجان هدف ۴ راکت اسمرچ قرار گرفت و بنابر گفته منابع آذری این راکتها به بخش تاریخی این شهر برخورد کرده است و یک شهروند کشته و ۴ نفر دیگر زخمی شدند.

(تصویر راکت اسمرچ در گنجه)

در ۱۳ مهرماه شهرهای گنجه، مینگه چویر، خیزی و آبشرون هدف حملات راکتی ارمنستان قرار گرفت. شهر صنعتی مینگه چویر با ۴ موشک توچکا هدف قرار گرفته و زیانهایی به چند کارخانه وارد شده است و تعدادی نیز زخمی شده اند. در این حملات به یک مخزن آب و پست برق نیز صدماتی وارد شده است. شهرهای خیزی و آبشرون نیز هدف ۲ راکت سیصد کیلومتری ارتش ارمنستان قرار گرفته اند. این دو شهر در نزدیکی باکو قرار دارند.

تلویزیون الجزیره نیز با اعلام حملات گسترده ارمنستان به مناطق شهری اعلام کرده علاوه بر گنجه، مینگه چویر و آبشرون، شهرهای بیلقان و ترتر نیز مورد هدف قرار گرفته است که در نتیجه آن ۲۲ غیرنظامی کشته و ۷۴ نفر دیگر نیز زخمی شده‌اند.

ارمنستان پس از حمله آذربایجان به شهرها، زیربناها و تاسیسات قره باغ و پرواز پهپادهایش به سمت ایروان گزینه تلافی جویانه را در پیش گرفته و ماجراجویی الهام علی اف در کشاندن جنگ به مناطق غیر نظامی به اهرم فشاری بر علیه دولت وی تبدیل شده است.

از سوی دیگر تلویزیون آذربایجان پس از حملات به شهرهای این کشور توسط ارمنستان اعلام کرد که در پاسخی فوری آراییک هارتونیان رییس جمهور منطقه خودمختار قره باغ را با وجود حضور در پناهگاه زیر زمینی زخمی کرده و تاکید میکند که این حمله تلافی جویانه با هواپیما انجام شده است.
این ادعا که بیشتر جنبه جنگ روانی دارد در حالی مطرح میشود که دستگاه تبلیغاتی این کشور سعی می‌کند توجه افکار عمومی را به سمت دیگری منحرف کند. حمله موشکی به فرودگاه نظامی گنجه خسارتهای زیادی داشته و تنها تصاویر مناطق پر جمعیت شهری که هدف قرار گرفته منتشر شده است.
تلویزیون این کشور همچنان سعی می‌کند وضعیت را عادی نشان دهد و از تخلیه شهرها توسط مردم جلوگیری کند. این حمله ها برای آذربایجان عواقب زیادی به همراه دارد و مردم این کشور را نسبت به قدرت ادعایی ارتش کشورشان مردد می‌کند. پیشتر رسانه های این کشور تخلیه شهرهای قره باغ از جمله استپاناکرت(خان کندی) را دست مایه خبرهای خود قرار داده بودند.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. محمود سه شنبه, ۱۵ مهر, ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۳

    ضمن تشکر از مدیریت سایت و عرض پوزش در مورد عدم رعایت انصاف در نظراتمون راجع به بی طرفی سایت .
    بزرگواران, آذربایجان سر ایران هست و به ضرس قاطع بیش از نود درصد آن پایبند به جمهوری اسلامی ایران و محب اهل بیت و طرفدار حق و قدردان رهبری در مورد امنیت مثال زدنی در طول تاریخ برای کشور هستند،
    قبول داریم عده ای جوان با خط دهی افراطی ها و پان ها احساساتی شدند و میشوند و این فرصت را هم متاسفانه دستگاه دیپلماسی با مواضع دو پهلو به آنها میدهد که موضوع بحث من نیست،
    مسئله ای که الان بعد از ده روز درگیری نمود پیدا کرده با توجه به نقشه های جنگی بیشتر تمرکز آذربایجان از جنوب قره باغ و کنار مرز ایران هست و برای گمراهی ارمنی ها حمله هایی هم از شمال یعنی مادگیز و تالش انجام دادند که بنظرم ایضایی هست و اگر دقت کرده باشیداکثر پهبادهای بایراکدار ترکیه نیز در جنوب یعنی حبراییل فضولی قبادلی و زنگلان ارتش آذربایجان را ساپورت میکنند هیچ گربه ای محض رضای خدا موش نمی‌گیرد مخصوصا اون گربه اردوغان باشد اردوغان بیشتر از آزادی قره باغ و ۷ شهرستان اطرافش به فکر ایجاد یک کریدور از طریق نخجوان و زنگه زور و زنگلان و قبادلی و جبرائیل به عمق آذربایجان و از طریق دریای خزر به جمهوری‌های ترک نشین آسیای میانه ست همون مناطقی که خاستگاه اجداد ترکیه ترکهای عثمانی در زمان الپ ارسلان سلجوقی به فلات آناتولی کوچانده شدند.
    علیف هم خوب میداند که با این کار عملا ارمنستان دیگر با دنیای خارج ارتباطش قطع خواهد شد و تصاحب دوباره قره باغ خیلی راحتتر خواهد بود
    مسئله دیگری که برای ترکیه خیلی مهمه خط لوله باکو جیحون هست که از بالای قره باغ و از خاک گرجستان می‌گذرد که هم آذربایجان هم ترکیه هم کشورهای آسیانه میانه بخاطر این باج های کلانی به گرجستان میپردازند
    ما چه بخواهیم چه نخواهیم اردوغان یک سیاستمدار واقعا موفقی بوده اما نه برای آذریها بلکه برای منافع خودش، اردوغان ترکیه را از بله قربان گویی به غرب و آمریکا و روسیه خارج کرد و به قدرت منطقه ای و جزو بیست کشور برتر اقتصادی دنیا تبدیل کرد،
    ترکیه پروژه پهبادهای بومی را ۸ سال پیش شروع کرد و با اتکا به نیروی داخلی جزو برترین های دنیا محسوب میشود اردوغان هیچ وقت باب مذاکره را با هیچ کشوری ولو دشمنش باشد نبست و این از موفقیت‌های او می‌باشد و فراموش نکنیم علیرغم اینکه بطور نیابتی در سوریه مقابل ایران ایستاد و اتفاقا شکست هم خورد ولی هرگز سیاست خصمانه در برابر ایران نگرفت با اینکه میتونست عربستان را بدوشد ولی سر ماجرای قاشقچی جلو عربستان ایستاد هیچ وقت به رژیم صهیونیستی باج نداد و همه جا تمام قد جلوش ایستاد و تو هر سخنرانی که صحبت از ایران میشود مراتب ارادت خود را به رهبری ایران ابراز کرده پس بیایید واقع بین باشیم اردوغان در زمان ریاست جمهوری احمدی نژاد به اتفاق برزیل که عضو غیر دائم شورای امنیت بودند به نفع ایران رای دادند همون موقع که روسیه و چین به تحریم‌های ایران رای مثبت دادند همه این مسائل این را میرساند آدم به این زرنگی هیچ وقت در مقابل ایران نمی ایستد

    پاسخ
    1. علی پنجشنبه, ۱۷ مهر, ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۵

      اینکه اردوغان چرا در برابر ایران نمی ایستد (ظاهر امر چنین است اما واقعیت چیز دیگه ای هست. جنگ در سوریه علیه مقاومت و بشار اسد جنگ علیه ایران!) آینده همه چیز را روشن خواهد کرد.
      ۱. بگویید چرا اردوغان در کنار ایران نمی ایستد؟
      ۲. بگویید چرا با ترویج تفکرات نژادپرستانه قومی نژادی پان ترکیسم مناطق آذری نشین ایران رو هدف تبلیغات تفرقه افکنانه خود قرار داده؟
      ۳.بگویید چرا سریال های ترکیه پس از انقلاب یکی از مراکز اصلی ساخت برنامه های ضد اخلاقی برای سقوط فرهنگی و ابتذال و فساد مردم ایران بوده؟
      ۴.بگویید چرا ترکیه به محل جذب و تربیت جاسوسان ایرانی و بهشت موساد و cia و دیگر سازمانهای اطلاعاتی غربی تبدیل شده؟
      ۵. بگویید چرا اردوغان مبلغ و احیاء گر عثمانی گری شده تفکری که بیشترین ضدیت با تشیع و ایران را در طول تاریخ داشته؟ مبانی عثمانی گری تغییر کرده یا اردوغان عوض شده؟ تاریخ جنگهای ایران و عثمانی و جنگ چالداران رو بخونید! بفرمایید
      ۶. بگویید چرا همه ساله دولت ترکیه با آغوش باز جوانان ایرانی خصوصا آذری رو به بهانه دادن تحصیل در مراکز دانشگاهی ترکیه می پذیرند و جذب و آموزش میدهند( و احیانا جاسوس هم استخدام میکنند) در دوران تحصیل آنها را از همه علائق مذهبی تخلیه کرده و افرادی قوم گرای افراطی و ضد ایرانی بار میآورند( باید یقه نظام آموزشی و سیاسی و قضائی را باید چسبید که چرا؟)
      ۷. …

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.