روز گذشته گروه مینسک اعلام کرد که ارمنستان و آذربایجان توافق نامه ای را پذیرفته اند که بر طبق آن هر دو طرف حملات به مناطق غیرنظامی را متوقف می کنند و بقایای سربازان کشته شده را مبادله خواهند کرد اما این اتفاق به مانند آتش بس های گذشته دیری نپایید.

در ۹ آبان(۳۰ اکتبر) در ژنو، رئسای گروه مینسک با وزاری امور خارجه کشورهای آذربایجان و ارمنستان بصورت جدا و همچنین همزمان دیدار کردند و با اعلام یک بیانیه ۴ بندی از طرفین درخواست کردند تا بصورت کامل به توافقات صورت گرفته از جمله اجرای یک آتش بس انسان دوستانه و اجرای آن پایبند باشند.

بر اساس این توافق طرفین متعهد می شوند که:
– تعمداً مناطق یا اشیا غیرنظامی را مطابق با قوانین بشردوستانه بین المللی مورد هدف قرار نخواهند داد.
– با ارائه تضمین های لازم به ICRC و PRCiO در زمینه بازیابی بقایا و مبادله اجساد طرفین بصورت فعال همکاری کنند.
– طی یک هفته لیستی از اسیران جنگی که در حال حاضر در بازداشت به سر میبرند را با هدف دسترسی و تبادل نهایی تحویل ICRC و PRCiO دهند.
– کتباً نظرات و سوالات مربوط به سازوکارهای احتمالی آتش بس را مطابق با بند ۲ بیانیه مشترک ۱۰ اکتبر ارائه دهند.

با این وجود، بیانیه توافق صورت گرفته با نظارات گروه مینسک در حالی اعلام شد که طرف های آذربایجانی و ارمنستانی تنها چند ساعت پس از گذشت آن مجددا مناطق یکدیگر را بمباران کرده و عملا بند اصلی این توافق مبنی بر هدف قرار ندادن مناطق غیرنظامی را زیر پا گذاشتند.

صبح روز شنبه رسانه رسمی ارمنستان از بمباران بازار مرکزی، شهر استپاناکرت(خانکندی) و شوشا خبر داد. از سوی دیگر رسانه رسمی آذربایجان نیز از بمباران مناطق ترتر، آقدام و آغجابدی خبر داد.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.