اعلام رسمی پایان جنگ ارمنستان و آذربایجان!

سه شنبه 20 آبان 1399 - 03:02
https://iswnews.com/?p=38669

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” در ساعات پایانی ۱۹ آبان ماه، نخست وزیر ارمنستان با انتشار بیانیه ای از امضای یک قرداد با رئسای جمهور آذربایجان و روسیه مبنی بر پایان جنگ در قره باغ خبر داد.

پاشینیان نخست وزیر ارمنستان در بیانیه خود از این توافق بعنوان یک توافق سخت و دشوار یاد کرد. وی گفت “توافقنامه‌ای را با رئیس‌جمهور روسیه و آذربایجان برای پایان دادن به جنگ در قره‌باغ امضا کردم که برای همه‌مان سخت است. آتش‌بس، برای مردم ما و خود من بسیار دردناک است. این پیروزی نیست، اما تا زمانی که شما اذعان نکنید که باخته‌اید، شکستی در کار نخواهد بود. ما هرگز اذعان نمی‌کنیم که باخته‌ایم و این آغاز عصر وحدت ملی برای ما خواهد بود. در برابر شهدای همه شما زانو می‌زنم. در برابر همه سربازان، افسران، ژنرال‌ها و نیروهای داوطلب که با جانشان از سرزمین مادری‌مان دفاع کردند، تعظیم می‌کنم.”

متن توافق به شرح زیر است:

رئیس جمهوری جمهوری آذربایجان الهام علیف، نخست وزیر جمهوری ارمنستان نیکولای پاشینیان و رئیس جمهور فدراسیون روسیه ولادیمیر پوتین موارد زیر را اعلام کردند:

۱- آتش بس کامل و توقف همه درگیری ها در منطقه قره باغ از ساعت ۰۰:۰۰ به وقت مسکو در تاریخ ۱۰ نوامبر ۲۰۲۰ اعلام می شود. جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان از این به بعد طرفین توافق نامیده می شوند و در مواضع خود متوقف می شوند.

۲- منطقه آغدام و سرزمینهای در دست ارمنستان در منطقه گازاخ جمهوری آذربایجان تا ۲۰ نوامبر سال ۲۰۲۰ به آذربایجان بازگردانده می شود.

۳- در امتداد خط تماس در قره باغ و در امتداد دالان لاچین، یک گروه صلحبان فدراسیون روسیه به تعداد ۱۹۶۰ نفر از نیروهای مسلح، ۹۰ زره پوش، ۳۸۰ خودرو و تجهیزات ویژه مستقر میشوند.

۴- نیروهای حافظ صلح فدراسیون روسیه به موازات عقب نشینی نیروهای مسلح ارمنستان در این مناطق مستقر می شوند. مدت زمان اقامت نیروهای نظامی صلح فدراسیون روسیه ۵ سال است، با امکان تمدید خودکار برای دوره های ۵ ساله بعدی و در صورتی که هیچ یک از طرفین ۶ ماه قبل از انقضا مدت توافق نامه قصدی برای خاتمه استفاده از این ماده اعلام نکرده باشند.

۵- به منظور افزایش اثربخشی کنترل بر اجرای توافق نامه ها توسط طرف های درگیر، یک مرکز حفظ صلح برای کنترل آتش بس تشکیل میشود.

۶- جمهوری ارمنستان منطقه کلبجر را تا تاریخ ۱۵ نوامبر سال ۲۰۲۰ و منطقه لاچین را تا اول دسامبر سال ۲۰۲۰ با پشت سر گذاشتن دالان لاچین (۵کیلومتر عرض)، که اتصال قره باغ با ارمنستان را تضمین می کند و در عین حال غیرقابل بازگشت است، به جمهوری آذربایجان باز می گرداند.
با توافق طرفین، در سه سال آینده، برنامه ای برای احداث یک مسیر جدید ترافیکی در امتداد دالان لاچین، که ارتباط بین شهر خانکندی و کشور ارمنستان، را برقرار میکند اجرا خواهد شد.
جمهوری باکو ایمنی ترافیک یدر امتداد دالان لاچین را برای شهروندان، وسایل نقلیه و کالاها در هر دو جهت تضمین می کند.

۷- آوارگان و پناهندگان داخلی در حال بازگشت به خاک قره باغ و مناطق مجاور تحت کنترل دفتر کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان خواهند بود.

۸- تبادل اسرای جنگی و سایر افراد و اجساد کشته شدگان درگیر در اسرع وقت صورت خواهد پذیرفت.

۹- هیچ ارتباط اقتصادی و حمل و نقل در منطقه مسدود نمی شود و جمهوری ارمنستان به منظور سازماندهی حرکت شهروندان، وسایل نقلیه و کالاها در هر دو جهت، بین مناطق غربی جمهوری باکو و جمهوری خودمختار نخجوان متعهد میگردد. کنترل حمل و نقل توسط نهادهای سرویس مرزی FSB روسیه اعمال می شود.
با توافق طرفین، ساخت مسیر های ارتباطی و حمل و نقلی که جمهوری خودمختار نخجوان را با مناطق غربی جمهوری باکو پیوند می دهد، فراهم خواهد شد.

نوامبر ۲۰۲۰
رئیس جمهور جمهوری آذربایجان
نخست وزیر جمهوری ارمنستان
رئیس جمهور فدراسیون روسیه

پس از اعلام این خبر مردم خشمگین در ایروان به ساختمان دولت یورش بردند. همچنین صدای تیراندازی در میدان جمهوری در شهر ایروان شنیده شده است.
از سوی دیگر همزمان با اعلام خبر توافق جدید، شهر باکو پایتخت آذربایجان با دو موشک بالستیک مورد حمله قرار گرفت.
بر اساس اطلاعات مقامات آذربایجان این دو حمله بر علیه مناطق خیردلان و سومقاییت صورت گرفته است و هر دو موشک رهگیری و منهدم شده اند.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. ساسان سه شنبه, ۲۰ آبان, ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۱

    همه ش بهانه بود برای اتصال ترکیه از طریق نخجوان به باکو و دریای کاسپین و پیگیری اهدافشان در مورد شمالغرب ایران

    پاسخ
    1. علی سه شنبه, ۲۰ آبان, ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۲

      پس اتفاق خوبی افتاده

  2. امینی سه شنبه, ۲۰ آبان, ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۳

    این که همش به نفع آذربایجان شد…

    پاسخ
    1. احد سه شنبه, ۲۰ آبان, ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۳

      خب خاک خودشو که سازمان بین المللی هم تایید می کنه رو گرفته دیگه

  3. سه شنبه, ۲۰ آبان, ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۹

    سلام.این جنگ،یک جنگ ناتمام شدنی است! احتمالا تا قرن ها ادامه پیدا میکنه،تازمان یکی از دو تغییر زیر صورت بگیره!، یکی از کشورها،حاکمیت درست و با اخلاق و خدا دوست پیدا کند.. و بر ناحق چیره بشوند! یا اینکه مجموعه همسایه دور اطراف این کشورها،با زور و اجبار و هماهنگ،کشور مهاجم رو با تحریم ها سنگین و قطع ارتباط تنبیه کن تا سرجاش بشینه.! حساب کار دستش بیاد.
    این دو کشور تازه متولد شد.که زیر ۴۰ و ۵۰ سال عمر دارن(البته ارمنستان ۱۰۰ ها سال پیش حکومت های داشته…)،بدلیل اینکه عمر کوتاهی دارن.و درگذشته جزو کشورهای دیگه بودن. بعضی چیزهاشون باهم مشترک.. حالا هی میخوان سر هرچیزی یک جنگی راه بی اندازن… در حالی که با وضعیت کشور تازه تاسیسشون این چیزا با گفتگو باید حل بشه.. چون قاعدتا عمری هم ندارن،که بخوان اینطوری بخاطره زمین جنگ راه بی اندازن.
    بیشتر زمین های شمال و سمت خودشون تا بخش از گرجستان و قسمت کوچکی از روسیه،بیشتر دست پادشاهان قدیم ایران بوده . اگر به ادعا باشد،ایران بیشتر اونجا بود،پس سرزمین ها مال ما هستن! اگر اینطور که اونا ادعا میکن! پس ایران به حق تر از انها هستن! .

    بنابراین این جنگ ها که بیشتر انگار از عمد انجام میشه و کش داده میشه! با دست های خارج از این دو کشور هم می باشد! و قطعا با ورود ترکیه و تفکیری ها به مسئله ممکنه تا قرن ها ادامه پیدا کنه …
    واحتمالا ارمنستان به دنبال تقویت قوا و اقتصاد خودش میره که بعدا اون شروع کنن به هجوم و احتمالا ادامه جنگ ..

    شاید چیزی شبیه جنگ های بی پایان ایران و روم و یونان ..! تاریخ همیشه در حال تکراره! بی چاره کسی که اسیر احساست میشه و لحظه فکر میکنه و عمق مسئله رو درک نمی کنه..
    امیدوارم حاکمیت اذربایجان به سمت اسلام برگردن و ملت مسلمان اذربایجان رو بیشتر از این اذیت نکن.. مطمعا اگر حاکمیت مسلمان واقعی بر این کشور بود. بسیار از این جنگ ها و مسائل بی خود بی مورد تا بحال حل شد بود رفته بود.

    پاسخ
  4. علی اس اس سه شنبه, ۲۰ آبان, ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۴

    اگه مردم ارمنستان واکنشی نشون نمیدادن تعجب میکردم

    پاسخ
  5. Muhammad سه شنبه, ۲۰ آبان, ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۶

    چه الکی هزاران نفر از دو طرف کشته شدن که اخرش تسلیم بشن ارمنی ها خب همون اولم می شد تسلیم بشن.

    پاسخ
  6. شاهر سه شنبه, ۲۰ آبان, ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۱

    یعنی نیروهای ارمنستان رفتن نیروهای روسیه بجاش مستقر شدن ، جاده باکو به نخجوان ناچار از داخل خاک اصلی ارمنستان باید عبور کنه حالا کی ساخته بشه معلوم نیست ! امنیت این راه در دوطرف (اتصال به خاک جمهوری باکو و نخجوان) برعهده روسیه ست ! معبر لاچین (نه منطقه لاچین) پر اختیار ارمنستان م.اهد بود و جمهوری آرتساخ یا قره باغ تحت تکفل ارمنستان ، یعنی شهرهای اطراف قره باغ (کلبجر، شوشا، فضولی، آغدام و..) که اشغتل شده بود به آذربایجان پس داده میشود اما معبر لاچین چ۶ قره
    کوهستان قره باغ بعنوان جمهوری آرتساخ تثبیت شد.

    پاسخ
  7. شاهر سه شنبه, ۲۰ آبان, ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۲

    ⁦❓بند ۹ یعنی چی ؟ جمهوری ارمنستان چی رو متعهد شده ؟ نه حرفی از جاده هست نه حرفی از امنیت و..
    متن رو بخونید نوشته : ارمنستان بمنظور سازماندهی حرکت شهروندان وسایل نقلیه و کالاها در دو جهت بین مناطق غربی جمهوری آذربایجان و نخجوان متعهد می‌گردد (متعهد می‌گردد که چه بکند ، جاده بسازد؟ اجازه دهد جاده بسازند؟ یا اینکه مثل توریست برای رفتن به نخجوان از ارمنستان عبور گنند؟ آیا اگر کسی از کشور دیگری به نخجوان آمد و خواست به آذربایجان برود چه؟)
    ? دقیقاً متعهد شده این بند رو فعلآ بذاریم اینجا تا الهام علی اف به مردمش پزشو بده چون عملاً هیچ چی قرار نیست بکنه ، جمهوری آرتساخ و معبر لاچین هم تثبیت شد کی پیروز شده؟
    ?یونان در دوران اواخر عثمانی ۵ تا جنگ داشت هر ۵ تا جنگ شکست خورد اما با هر شکست وسعت سرزمینی اش بیشتر شد ! از عجائب مخفی جهان

    پاسخ
  8. حسین محمدلو چهارشنبه, ۲۱ آبان, ۱۳۹۹ - ۰۴:۴۵

    به نظرمن در اینده ترکیه تمام ترانزیت خودشو واسه اسیای میانه از راه نخجوان و اذربایجان انجام می ده چون نزدیک ترین راه هست عین ترانزیت ایران به ایتالیا ترکها هم از خزر ردمیشه دیگه واسه ایران پول ترانزیت نمی دن دالان نخجوان را واسه اون باز کردن اینی که گفتم در اینده نزدیک اتفاق می یفته واسه ما ضرر داره

    پاسخ
  9. زیتون چهارشنبه, ۲۱ آبان, ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۱

    الان قره باغ آزاد شد دیگه ….یعنی به چیز گفتن زکی ……این عملا تایید استقلال قره باغه که …..اگه قرار بود بهش خود مختاری بدن نیاز به جنگ نبود ….با مذاکره مناطق اشغالی آزاد میشد……

    پاسخ
    1. ایران جمعه, ۲۳ آبان, ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۳

      در واقع همین هم خواهد شد.نهایتا به بخشی از قره باغ به عنوان خاک سرزمینی آذربایجان خودمختاری داده میشه.یعنی همون حالتی که از اول هم داشت و خبری از استقلال این منطقه نخواهد بود‌.

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.