آخرین اخبار از وضعیت قره باغ، ۲۶ آبان ۹۹

دوشنبه 26 آبان 1399 - 18:34
https://iswnews.com/?p=38888

– پیش نویس فرمان رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در مورد اعزام نیروهای ارتش ترکیه به مرکز نظارت بر آتش بس در آذربایجان به پارلمان ترکیه ارائه شد.
در هفته گذشته دیپلماتهای روسیه و ترکیه در آنکارا بر سر حضور فیزیکی نیروهای ارتش ترکیه در قره باغ مذاکره کردند. ترکیه خواستار حضور نظامی در خطوط تماس و ایجاد مرکز نظارتی در داخل منطقه درگیری قره باغ است اما روسیه مخالف این موضوع است. روز گذشته مذاکرات به اتمام رسید با این حال در خصوص خروجی این مذاکرات بیانیه ای منتشر نشد و مشخص نیست مذاکرات ادامه پیدا خواهد کرد یا خیر.
با این وجود یک منبع دیپلماتیک عنوان کرد که روسیه و ترکیه برای ایجاد یک مرکز نظارت بر آتش بس در شهر بردا توافق کرده اند. از این رو پیش نویس فرمان اردوغان به مجلس این کشور نیز در این راستا تفسیر میشود و صحت این موضوع را تایید میکند. ذکر این نکته قابل توجه است که شهر بردا در خارج از منطقه درگیری قره باغ است و این بدان معناست که ترکیه موفق به متقاعد کردن روسیه برای ایجاد مرکز نظارتی در داخل منطقه درگیری قره باغ نشده است.

– نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان عنوان کرد از سمت خود استعفا نمیدهد. همچنین وی در پیامی مبهم از نیروهای ارمنی حاضر در خطوط نبرد خواست تا به ایروان پایتخت ارمنستان آمده و با اعتراضاتی که توسط مخالفان وی رهبری میشود مقابله کنند.
پس از توافق صلح قره باغ اعتراضات گسترده ای در ارمنستان علیه پاشیانیان و پذیرش توافق صلح صورت گرفته است و اعتراضات برای چندمین روز متوالی در ایروان ادامه دارد. همچین دو روز گذشته تعدادی از رهبران سیاسی ارمنستان به اتهام اقدام برای ترور نیکول پاشینیان دستگیر شدند.

– روند ارسال تجهیزات نظامی و نیروهای صلحبان روسیه به ارمنستان و سپس استقرار آنها در قره باغ ادامه دارد. پیش بینی میشود روند ارسال تجهیزات طی یک هفته تکمیل شود. در حال حاضر منطقه گوریس در نزدیکی کریدور لاچین بعنوان پایگاه موقت روسیه در خاک ارمنستان جهت تمرکز نیروها و تجهیزات و ارسال آنها به داخل قره باغ مورد استفاده قرار میگیرد.

– رئیس جمهور روسیه ولادمیر پوتین به سه تن از خدمه بالگرد میل-۲۴ روسیه که هفته گذشته در مرز نخجوان مورد هدف قرار گرفت و سرنگون شد مدال شجاعت اهدا کرد. در حادثه مذکور دو نیروی روسی کشته و یک نفر دیگر زخمی شد.

– با انتشار تصاویر جدید از حضور نیروهای ارمنستانی در کوهستان موروو داغ و تطابیق آن با تصاویر ماهواره ای مشخص شد که نیروهای آذربایجانی طی هفته های گذشته هیچ پیشروی ای در کوهستان موروو داغ در شمال قره باغ نداشته اند و تنها پیشروی آنها مربوط به منطقه تالش و سوگوشان است. بنابراین نقشه خطوط تماس در این منطقه در نقشه جدید تصحیح شد.

تصویری که نیروهای آذربایجان از داخل خاک آذربایجان در شمال ناحیه قره باغ در ۱۴ مهرماه منتشر کردند
تصویری که در ۲۵ آبان ماه از حضور نیروهای ارمنستان در کوهستان موروو داغ منتشر شد
نقشه شمال قره باغ
  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. علی دوشنبه, ۲۶ آبان, ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۴

    سلام بنظر میرسه توافقی که آذربایجان و ارمنستان امضا کردن از لحاظ اقتصادی و ترانزیتی بسیار به ضرر ایرانه میشه لطفا به مقاله درباره اثرات این قرار داد بر ایران نیز بنویسید

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.