به گزارش پایگاه تحلیلی خبری تحولات جهان اسلام؛ در ادامه عملیات انصارالله علیه ائتلاف سعودی در استان مأرب، ارتفاعات جنوبی پایگاه کوفل و سد مأرب و همچنین جبل البلق از سیطره ائتلاف سعودی آزاد شد.

براساس آخرین اخبار از جبهه مأرب، انصارالله پس از درگیری با نیرو‌های ائتلاف سعودی و مسلحین گروههای تروریستی القاعده و داعش در جبهه غربی شهر مأرب، موفق به آزادسازی سد مأرب و جبل البلق و ارتفاعات جنوبی پایگاه کوفل نظیر جبل دحوان، اطهف و خولان شد. درگیریها در مناطق طلعه الحمرا و شرق هیلان ادامه دارد و مسلحین القاعده و داعش در این جبهات همچنان مستقر هستند.
جنگنده‌های ائتلاف سعودی نیز طی ۴۸ ساعت گذشته بیش از ۱۱ بار این جبهات را بمباران کرده‌اند.

سد تاریخی مأرب در جنوب غربی شهر مأرب واقع شده و بواسطه ارتفاع و موقعیت مهم آن، نقش استراتژیکی در کنترل این منطقه دارد. گفته می‌شود قدمت سد مأرب به ۴ هزار سال پیش از میلاد برمی‌گردد و در طی سالهای اخیر مجددا بازسازی شده است. این سد حدودا ۳۰ کیلومتر مربع مساحت دارد و ظرفیت آن ۴۰۰ میلیون متر مکعب عنوان شده است.
در جریان جنگ یمن و در ماه می سال ۲۰۱۵ میلادی (اردیبهشت ۹۴)، سد مأرب شاهد درگیری و بمباران جنگنده‌های ائتلاف سعودی واقع شد که منجر به خساراتی به دیواره‌ی سد نیز گردید. پس از آن نیروهای انصارالله از سد تا مناطق شرقی صرواح عقب نشینی کردند و حالا پس از ۶ سال مجددا کنترل آنرا بدست گرفتند.

با تسلط کامل انصارالله بر سد مارب و گذر از آن، اکنون جاده جنوبی مارب در تیررس نیروهای انصارالله و کمیته های مردمی یمن قرار گرفته است و در پیشرویهای آتی ممکن است شاهد قطع جاده جنوبی مارب و تنگ تر شدن محاصره این شهر مهم باشیم.

نقشه آنلاین مارب

برای نمایش در اندازه اصلی کلیک کنید

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. رضا پنجشنبه, ۳۰ بهمن, ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۸

    این قبیله بنی ضیان که امروز قهوه ای کردین چیه ؟

    پاسخ
    1. Mirza پنجشنبه, ۳۰ بهمن, ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۲

      با انصارالله ضدیت دارند ولی به ائتلاف نیز نپیوسته اند و به انها کمک نمیکنند.

  2. حسن پنجشنبه, ۳۰ بهمن, ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۳

    خدا رو شکر به شهر رسیدن بعد از مارب نوبت بندرهاست

    پاسخ
    1. مرتضی جمعه, ۱ اسفند, ۱۳۹۹ - ۰۰:۴۳

      عدن از همه مهم تر است

  3. پنجشنبه, ۳۰ بهمن, ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۷

    سلام.من اولش تصور نمی کردم،انصارالله از طرف سد حرکت کنه و وارد مزارع بشه.جالبه که اینکار رو کرده.من تصور میکنم،انصارالله داره بشدت خلاقانه عمل میکنه! یعنی،تاکیتکش خیلی پیشرفته و جالبه. نمیزاره دشمن یک جا متمرکز بشه! اینجا رو بست! میره یک محور دیگه! اونطرف سنگین شد و پیشروی کم،محور دیگه باز میکنه.

    پاسخ
  4. علی پنجشنبه, ۳۰ بهمن, ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۸

    کاش به نوعی پدافند هوایی یمن را قوی میکردیم تا چند تا هواپیما مزدوران سعودی را ساقط کنند این خلبانان مزدورند چند تاش را بزنند دیگه بقیه جان خودشون را بخطر نمیاندازند

    پاسخ
  5. محمد جمعه, ۱ اسفند, ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۶

    سلام آیا احتمال داره اگر یمنی ها راه سوم خروجی به مارب آزاد بشه راه جنوبی مارب آزاد بشه و اگر مارب آزاد بشه آیا عملیات انصار الله تا گذرگاه مرزی ورودی به عربستان ادامه داره یا نه چون این گذرگاه تنها راه ورودی عربستان به یمن که از طریق اون ادوات انتقال میده به یمن

    پاسخ
  6. علی جمعه, ۱ اسفند, ۱۳۹۹ - ۰۱:۲۵

    اولش خواندم شهر مارب ازاد شده است و سجده شکر گذاشتم

    پاسخ
  7. وافن اس اس جمعه, ۱ اسفند, ۱۳۹۹ - ۰۵:۰۸

    بیست و چهارم بهمن در کامنت ها نوشتم که با این همه پیشروی سد مارب به زودی آزاد می شه. امروز می بینیم که آزادی سد فقط ۶ روز زمان برد! و این یعنی شگفتی، یعنی یک معجزه!!
    از شدت خوشحالی نصف شب بلند شدم حداقل دو رکعت نماز شکر برای رزمندگان یمن بخونم. جبهه ی الکسارات هم که دقیییقا به نقطه ی قبلی رسیده!! یعنی داعش و القاعده یک وجب هم خطوط دفاعی رو نتونستن جا به جا کنند!!
    خدایا شکرت?

    پاسخ
  8. محمد جمعه, ۱ اسفند, ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۰

    سلام آیا امکان داره انصارالله تو آزاد سازی مارب تا چند ماه آینده موفق بشه آخه گفتن داعش و کلی نیرو فرستادن مارب .

    پاسخ
  9. سید شنبه, ۲ اسفند, ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۳

    سلام، ضمن تبریک بابت این پیروزی بزرگ و فتح سد مارب. می خواستم بدونم امکانش هست یک نقشه که مناطق فتح شده در عملیات اخیر (از جبل کوفل تا سد مارب) رو با رنگ آبی و به صورت یکپارچه نشون بده؟
    واقعا فکر می کنم خیلی نیاز باشه

    پاسخ
  10. دکتر هاشمی نسب شنبه, ۷ فروردین, ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۱

    ایه مبارک قران مجید خداوند چه فراوان عده اندکی را بر قدرتمنان کثیری غلبه میدهد خداوند خالصان درگاهش رایاری فرمایدط

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.