خروج نظامیان خارجی از پایگاه بگرام + ویدیو

سه شنبه 15 تیر 1400 - 13:59
https://iswnews.com/?p=49615

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری تحولات جهان اسلام؛ نظامیان آمریکا و ناتو پایگاه هوایی بگرام در استان پروان را تخلیه و کنترل آن را به وزارت دفاع افغانستان واگذار کردند.

پایگاه هوایی بگرام در شهرستان بگرام و ۱۱ کیلومتری شهرستان چاریکار واقع در استان پروان قرار دارد که پس از تهاجم آمریکا به افغانستان در سال ۲۰۰۱ میلادی تبدیل به بزرگترین پایگاه نیروهای خارجی در افغانستان شد.

پایگاه بگرام به واسطه نزدیکی و واقع شدن در جهت شمالی شهر کابل پایتخت افغانستان، در طول تحولات چهل ساله این کشور نقش مهمی داشته است.
این پایگاه در سال ۱۹۵۰ میلادی در جریان جنگ سرد ساخته شد و همواره مبدأ حملات جنگنده‌ها و موشک‌های طرفین درگیر در افغانستان بوده است. پس از سقوط دولت کمونیست‌ها در کابل، بگرام تا سال ۱۹۹۹ میلادی در کنترل نیروهای ائتلاف شمال (جمعیت اسلامی، وحدت اسلامی، جنبش ملی افغانستان و…)بود و در جریان حملات سال ۲۰۰۰ میلادی طالبان به سمت شمال کابل بدست این گروه افتاد.

طبق بررسی‌های تحولات جهان اسلام، مساحت این پایگاه پس از طرح‌های توسعه آمریکا و ناتو به حدود ۳۰ کیلومتر رسیده است. بگرام در فاصله‌ی ۷۴۰ کیلومتری مرز ایران (تربت جام) قرار دارد و همواره یکی از نقاط تهدید آمریکا علیه ایران و بالعکس یکی از اهداف ایران علیه آمریکا به شمار می‌رفت.

این پایگاه دارای امکانات وسیع نظامی، پزشکی، امنیتی و… می‌باشد و در حال حاضر در کنترل نیروهای ارتش افغانستان قرار دارد.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.