بزرگترین عملیات هوایی ایران در دفاع مقدس چه بود؟

پنجشنبه 1 مهر 1400 - 22:35
https://iswnews.com/?p=54207

عملیات کمان ۹۹ یا سایه البرز یکی از گسترده ترین عملیات‌های نیروهای مسلح ایران است که در واکنش به آغاز رسمی تجاوز حکومت بعث عراق به خاک ایران و در تاریخ یکم مهرماه سال ۵۹ توسط نیروی هوایی ارتش علیه مواضع نظامی ارتش عراق اجرا شد.

از جمله نکات بارز این عملیات به شرح زیر است:
در این عملیات ۱۴۰ فروند جنگنده ایرانی به اهداف نظامی در عراق شامل: پایگاه‌های هوایی، مخازن سوخت و مهمات، پالایشگاه‌ها، آشیانه هواپیماها، پناهگاه‌های تعمیرات و نگهداری هواپیما، باندهای پروازی، رادارهای هدایت‌کننده هواپیماهای جنگی، برج‌های مراقبت و مراکز مخابراتی عراق در مناطق کرکوک، موصل، الرشید در بغداد، حبانیه در استان الانبار، ناصریه در استان ذی قار، شعیبیه در استان بصره، کوت در استان میسان و المثنی حمله کردند و بیش از ۶۰ فروند هواپیما در آسمان ایران و بیش از ۴۰۰ نفر از پرسنل فنی نیروی هوایی، پشتیبانی این عملیات را به عهده داشتند.

طی این عملیات سنگین پایگاه موصل تا ۳ سال، پایگاه هوایی الرشید در بغداد تا ۶۹ روز و سایر پایگاه‌های عراق تا دو ماه توان هیچگونه فعالیت نظامی را نداشتند و برتری هوایی تا شش ماه نخست جنگ به طور کامل در دست ایران بود. همچنین بسیاری از پروازهای هوایی از مبدأ عراق تا مدت زیادی لغو شد و مسافرین برای سفر هوایی به اردن می‌رفتند. از حجم و تعداد هواپیماهای منهدم شده عراق اطلاعات دقیقی در دست نیست.
همچنین طی این عملیات ۴ فروند از جنگنده‌های ایران ساقط شد و همچنین ۷ نفر از خلبانان ایران به شهادت رسیده و یک نفر اسیر و دو نفر دیگر نیز زخمی شدند.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. ارتش جمعه, ۲ مهر, ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۵

    ارتش آبروی ایران
    ارتش فدای ملت

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.