بزرگترین عملیات هجومی ایران در دفاع مقدس چه بود؟

یکشنبه 4 مهر 1400 - 16:30
https://iswnews.com/?p=54299

عملیات والفجر ۸، عملیاتی آبی خاکی نیروهای مسلح ایران در بهمن ماه سال ۶۴ بود که منجر به آزادسازی شبه جزیره فاو در جنوب عراق شد.

این عملیات با مشارکت ارتش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و با هدف قطع دسترسی حکومت بعثی عراق با خلیج فارس، جلوگیری از صادرات و تولید نفت عراق و حمایت از شیعیان عراق آغاز شد و ۷۵ روز به طول انجامید.
ارتش عراق در این عملیات با متحمل شدن تلفات بیش از ۵۰ هزار نفر، ۲۱۰۵ نفر اسیر و منهدم شدن ۸۵ فروند جنگنده و بالگرد و همچنین ۱۱۰۰ دستگاه خودروی نظامی، زرهی، تانک و نفربر از شبه جزیره فاو عقب نشینی کرد.
طبق اظهارات مقامات نظامی ارتش بعثی، فریب خوردن فرماندهان عراقی توسط ایرانی‌ها در منطقه هور، استفاده ایرانی‌ها از قایق های تندرو و انتقال وسیع نیرو از اروندرود عوامل اصلی شکست و عقب نشینی آنها از فاو بود. همچنین انتقال تجهیزات و انجام عملیات‌های ایرانی‌ها در شب منجر به ناکام ماندن تلاش‌های عراق برای بازپس‌گیری فاو شد و این مناطق تا فروردین ماه سال ۶۷ در کنترل ایران بود.
نیروی هوایی ارتش عراق نیز علیرغم برتری تجهیزات و استعداد نتوانست حریف مهارت خلبانان جنگنده‌های ایرانی شوند و تنها ۲۵ فروند جنگنده عراقی در نبرد هوایی توسط تامکت‌های ایرانی ساقط شدند.
حکومت بعثی عراق در این عملیات برای متوقف کردن پیشروی ایران از بمب‌های شیمیایی (گاز خردل) استفاده کرد.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.