آمریکا: در کنار مردم افغانستان ایستاده‌ایم!

پنجشنبه 28 بهمن 1400 - 13:08
https://iswnews.com/?p=62771

پس از سقوط دولت پیشین افغانستان و روی ‌کار آمدن طالبان، آمریکا ذخایر مالی افغانستان به میزان ۷.۱ میلیارد دلار را بلوکه کرد. این موضوع با مصادره نیمی از این اموال برای قربانیان ۱۱ سپتامبر جنجالی‌تر شده است.

با فرار “اشرف غنی” رئیس‌جمهور و سقوط دولت پیشین افغانستان و پس از آن روی کار آمدن طالبان در مردادماه سال جاری، آمریکا به بهانه‌های مختلف ذخایر مالی افغانستان در بانک مرکزی آمریکا به میزان ۷.۱ میلیارد دلار را بلوکه کرد. این اقدام منجر به سقوط ارزش پول افغانستان و ایجاد یک بحران معیشتی در چند ماه اخیر شده است.
این تصمیم آمریکا، منجر به اعتراض شدید طالبان، رسانه‌های داخلی و خارجی و همچنین نهادهای بین المللی شد. در نهایت “جوزف بایدن” رئیس جمهور آمریکا هفته گذشته دستور تقسیم این پول بین کمک‌های بشردوستانه به افغانستان و صندوق مالی قربانیان ۱۱ سپتامبر را صادر کرد. وزارت خارجه آمریکا با تایید اجرایی شدن این دستور مدعی شد که ایالات متحده همانند گذشته در کنار مردم افغانستان می‌ایستد!

این تصمیم که نمایانگر دزدی آشکار آمریکا از ملت افغانستان است مورد انتقاد گسترده رسانه‌ها و مجامع بین المللی قرار گرفته است. منتقدین این تصمیم بر این باورند که ۱۱ سپتامبر یک حمله تروریستی به رهبری القاعده بوده و عاملان این حمله از اتباع کشورهای عربی (عربستان سعودی) بوده‌اند. بنابراین این موضوع هیچ ارتباطی با مردم افغانستان ندارد.

همان طور که در نشست‌های بین المللی با موضوع افغانستان عنوان شده است، کمک‌های بشردوستانه راه‌حل مشکلات افغانستان نیست. افغانستان برای دستیابی به ثبات، به بازسازی زیرساخت‌های اقتصادی و همکاری با کشورهای منطقه احتیاج دارد. اما این موضوع با غارت منابع مالی و تحریم‌های آمریکا و از طرفی دیگر روی کار آمدن حکومت یک جانبه طالبان با مشکل مواجه شده است.

بیشتر بخوانید:
نشست سازمان همکاری اسلامی با محوریت تحولات افغانستان
کمک‌های بشردوستانه ایران به مردم استان غزنی رسید

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. محمدرضا پنجشنبه, ۲۸ بهمن, ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۳

    تقریباً همه عاملان حمله تروریستی ۱۱ سپتامبر تبعه پادشاهی عربستان سعودی بودن اما عربستان سعودی موفق شد با توجه به نیاز آمریکا به ادامه مشارکت با عربستان و البته نیاز آمریکا به نفت عربستان و همچنین امضای قرارداد های بزرگ خرید تسلیحات از آمریکا و سرمایه گذاری های بزرگ در آمریکا از زیر بار مسئولیت این حمله تروریستی در بره، عربستان در نهایت با کلی ولخرجی تقریباً موفق شد افتضاحی که در ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ به بار آورده بود رو جمع کنه اما نه کاملاً، هنوزم که هنوزه آمریکایی ها به بهانه های مختلف دنبال تیغ زدن کشور ثروتمند عربستان سعودی هستن.

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.