دادستانی کل آذربایجان طی اطلاعیه ای از آغاز تعقیب قضایی سران اسبق ارمنستان بخاطر آغاز جنگ قره باغ خبر داده است. دادستانی این کشور پیش از این تعقیب قضایی رئیس دولت ارمنی قره باغ کوهستانی را اعلام کرده بود. این خبر موجب واکنش مقام های ارمنستان شده و آنها با محکومیت این اقدام خواستار یک رویه صلح طلبانه در منطقه شده اند.

دادستانی کل آذربایجان با آغاز تعقیب قضایی بین المللی، خواستار بازداشت دو رئیس جمهور اسبق ارمنستان و تحویل آنها به این کشور شده است.

اعلام جرم به اتهام آغاز جنگ قره باغ

طی این کیفرخواست سرژ سرکیسیان و روبرت کوچاریان روسای جمهور اسبق ارمنستان به اتهام آغاز جنگ قره باغ در سال ۱۹۹۲ میلادی، کشتار مردم و ایجاد زیان های مادی و اشغال خاک جمهوری آذربایجان محاکمه می شوند.

دادستانی کل این کشور پیش از این نیز تعقیب قضایی آرائیک هاروتونیان رئیس دولت ارمنی (دفاکتو) قره باغ کوهستانی موسوم به آرتساخ را به اتهام جدایی طلبی، تشکیل نیروهای مسلح و عدم خلع سلاح اعلام کرده بود.

وزارت خارجه ارمنستان تعقیب قضایی را محکوم کرد

وزارت خارجه جمهوری ارمنستان اعلامیه جمهوری آذربایجان را در مورد تعقیب قضایی محکوم کرده و بیانیه ای به شرح زیر صادر کرده است.

«روز گذشته مشخص شد که مقامات آذربایجان پیگرد کیفری را آغاز کرده و آراییک هاروتونیان، رئیس جمهور آرتساخ (قره باغ کوهستانی/ داغلیق قاراباغ/ ناگورنو قاراباغ)، روبرت کوچاریان و سرژ سرکیسیان، روسای جمهور سابق ارمنستان را در فهرست تحت تعقیب بین المللی قرار داده اند.

ما پیگردهای کیفری توسط آذربایجان به دلیل اتهامات ساختگی  ضد ارمنی و همچنین سوء استفاده از رویه های اجرای قانون بین المللی را به شدت محکوم می کنیم.

آذربایجان به جای تلاش برای یافتن افراد دخیل در کشتار غیرقانونی غیرنظامیان در آرتساخ، ناپدید شدن اسرای جنگی ارمنی و همچنین افشای جذب شبکه های جنایتکار تروریست ها در منطقه، در حال تقویت سیاست بلندمدت ارمنی ستیزی خود است. مقام های این کشور به تازگی تلاش های جدیدی برای ایجاد تنش بیشتر در قره باغ کوهستانی و در مرز ارمنستان و آذربایجان انجام داده‌اند.

ما از آذربایجان می خواهیم که به دنبال راه حل های سازنده باشد و برای حفظ حقوق و رفاه همه مردم منطقه گام بردارد.

همچنین ما دوباره بر تعهد جمهوری ارمنستان به تلاش برای ایجاد همزیستی مسالمت آمیز و تساهل متقابل در منطقه تاکید می کنیم.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. علی جلالی فر جمعه, ۶ اسفند, ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۶

    آقای دادستان آذربایجان بجای محاکمه رئیس حکومت کشور همسایه به داخل کشورت نگاه کن که هرکسی نام مبارک امام حسین ع را بیاورد زندانی می‌شود این چه بساطی دریک کشور مسلمان شیعه درست کردید مظلوم کش نباشید یه اسرائیل تکیه نکنید به غربی‌ها اطمینان نکنید سرنوشت اکراین باید برای شما عبرت باشد

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.