به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” درگیری ارتش روسیه و ارتش اوکراین در سه محور شرق، شمال و جنوب این کشور ادامه دارد.

بر اساس آخرین اخبار از جنگ اوکراین، عملیات نظامی ارتش روسیه در اوکراین پس از عملیات‌های موشکی و هوایی سنگین علیه زیرساخت‌های نظامی و استراتژیک اوکراین، وارد فاز پیشروی زمینی شده است. در حال حاضر درگیری‌ها در سه محور شرق، شمال و جنوب این کشور جریان دارد. جزئیات پیشروی‌ها و تغییرات خطوط درگیری به شرح زیر است:

محور شمالی:
بصورت کلی پس از چهار روز درگیریهای سنگین در جبهه شهر کیف و اطراف آن، وضعیت مناطق به یک پایداری نسبی دست یافته است. در ابلاست چرنیهیف، نیروهای ارتش اوکراین حملات روسیه به شهر چرنیهیف را دفع کرده اند و نیروهای روسیه اکنون در مناطق شمالی (بیرون) شهر موضع گرفته اند.

در جبهه شهر کیف،‌ نیروهای ارتش روسیه همچنان کنترل فرودگاه گوستومل (آنتونوف) در غرب شهر کیف را در اختیار دارند. این فرودگاه بعنوان تکیه گاه اصلی نیروهای روسیه برای حمله به شهر کیف محسوب می‌‌شود.
بعدظهر امروز مناطق جنوب فرودگاه گوستومل شامل بوچا و ایرپین شاهد یکی از سنگین ترین نبردهای چهار روز اخیر بین نیروهای ارتش روسیه و ارتش اوکراین بود. نیروهای ارتش روسیه با پیشروی در این محور تلاش می‌کنند ورودی های غربی به شهر کیف را مسدود کند.

وضعیت شهر کیف و اطراف آن

در خصوص وضعیت و نحوه چینش نیروهای طرفین در داخل شهر کیف اطلاعات واضحی وجود ندارد. در روزهای اخیر ویدیوهای ضد و نقیضی از حضور نیروهای روسیه در داخل شهر کیف و نبرد با نیروهای اوکراینی منتشر شده است. با جمع بندی اطلاعات موجود می‌توان چنین نتیجه گیری کرد که هنوز در کیف هرج و مرج حاکم است و وضعیت نیروهای درگیر بصورت کامل تثبیت نشده است. با این حال باید گفت که بیشتر درگیریها در مناطق شمال غربی و غربی شهر کیف گزارش شده است و حضور نیروهای روسیه در این بخش از شهر تایید می‎شود. از سوی دیگر وزارت دفاع روسیه نیز با انتشار بیانیه ای از کنترل محور غربی شهر کیف بدست نیروهای روسیه خبر داده است.

در ابلاست سامی، نیروهای ارتش روسیه شهر کونوتوپ در غرب این استان را به تصرف خود درآورده اند. پیشرویها در غرب استان سامی به کندی پیش می‌رود.

محور شرقی:
پس از چند روز درگیری در حومه شهر خارکیف، از صبح امروز درگیریها به داخل شهر خارکیف کشیده شده است و نیروهای ارتش روسیه موفق به پیشروی در محله‌های شهر شده اند. در حال حاضر درگیریها در شهر خارکیف به شدت بین نیروهای ارتش روسیه و نیروهای ارتش اوکراین ادامه دارد.

در ابلاست(استان) سامی، درگیری در محور شمالی در اطراف شهر سامی و در محور جنوبی در اطراف شهر اوختیرکا جریان دارد. نیروهای ارتش اوکراین در شهر سامی مقاومت سرسختانه ای از خود نشان داده اند. ارتش روسیه از سه جهت به سامی فشار وارد می‌کند و به گفته منابع روسی، نیروهای روسیه موفق به تکمیل محاصره این شهر شده اند.

وضعیت در اطراف شهر خارکیف و سامی در شرق اوکراین

در جبهه دونتسک، نیروهای جمهوری دونتسک (DPR) در محور ولنواخا تا عمق ۲۵ کیلومتری پیشروی کردند. طی دو روز گذشته مناطق استاروگناتوکا، اکتیابرسکایا، ترودوسکویه، واسلیوکا، آندریوکا، پروخوروکا، ریبینسک ، چیچرینو، پاولوپل و پیشچویک، نیژنه، گرانیتنه و گنوتوو در این محور به تصرف نیروهای DPR درآمد. در حال حاضر درگیریها در حومه ماریوپل بین طرفین ادامه دارد.
در جبهه لوهانسک، به گفته منابع وابسته به نیروهای جمهوری لوهانسک (LPR)، این نیروها تا عمق ۵۲ کیلومتری پیشروی کرده اند و شهرک‌های ترخیزبنکا، استانیستا لوهانسکایا، ساچاستیه و موراتوو در شمال لوهانسک را تصرف کردند.

محور جنوبی:
در چهار روز گذشته، نیروهای ارتش روسیه پیشرویهای خود را از سمت شبه جزیره کریمه به ابلاست (استان) خرسون و دیگر مناطق جنوبی آغاز کردند. از این رو، در جریان پیشرویهای ارتش روسیه شهرک هنیچسک و سایر روستاهای جنوبی استان خرسون به کنترل روسیه درآمدند. در ادامه، نیروهای روسیه همزمان با پیشروی در عمق شمالی استان خرسون، به سمت شرق و غرب استان نیز پیشروی کرده و وارد استانهای زاپروژیا و میکولایف شدند.

در استان خرسون، شهرهای مهم کاخوفکا و نوا کاخوفکا در حاشیه رود دنیپر به کنترل نیروهای ارتش روسیه درآمد. ارتش روسیه پیشرویها در عمق غربی استان خرسون را ادامه داده و با عبور از رود دنیپر وارد شهر خرسون شدند. در حال حاضر فرودگاه خرسون و بخش عمده ای از این شهر به کنترل روسیه درآمده است. اما هنوز درگیریهای پراکنده از شهر خرسون گزارش می‌شود.

وضعیت در استان خرسون و پیشرویهای ارتش روسیه در استانهای زاپروژیا و میکولایف

پس از خرسون، نیروها وارد استان میکولایف شدند و اکنون درگیریها به جنوب و غرب شهر میکولایف رسیده است. شهر میکولایف در کنترل نیروهای ارتش اوکراین است و حملات هوایی ارتش روسیه به این شهر آغاز شده است.

در استان زاپروژیا، شهر ملیتوپل به تصرف کامل نیروهای ارتش روسیه درآمد. پس از ملیتوپل شهرهای توکماک و بردیانسک هدف حمله نیروهای ارتش روسیه قرار گرفتند. بر اساس آخرین اطلاعات، شهر توکماک به کنترل نیروهای روسیه درآمده است؛ با این حال گزارشهایی از وجود درگیری در توکماک وجود دارد.
شهر مهم بردیانسک نیز وضعیت مشابه ای دارد. تا ظهر امروز، این شهر از سمت شمال و غرب در محاصره قرار داشت و نیروهای ارتش روسیه وارد شهر شدند. منابع روسی از کنترل کامل شهر بردیانسک خبر می‌دهند.

از دیگر اخبار مهم جبهه جنوب، اسارت تعدادی از نیروهای اوکراینی در جزیره مار (افعی) در دریای سیاه است. اخبار ضد و نقیضی از این ماجرا وجود دارد. طرف اوکراینی مدعی است که ۱۳ نفر در این جزیره کوچک مستقر بودند که همگی آنها پس از رد درخواست تسلیم از سوی ناو روسی،‌ توسط روسیه کشته شدند. طرف روسی نیز با رد این ادعا عنوان می‌کند که حدود ۸۰ نفر از نیروهای اوکراینی پس از اخطار ناو روسی،‌ خود را تسلیم روسیه کرده اند. روسیه ویدیویی از پخش مواد غذایی و آب بین اسرای این جزیره منتشر کرده است.

بیشتر بخوانید:
آخرین وضعیت درگیری‌های شرق اوکراین، ۶ اسفند ۱۴۰۰
در اوکراین چه می‌گذرد؟ داستان حمله نظامی روسیه به اوکراین چه بود؟ + نقشه اوکراین

برای نمایش در اندازه اصلی کلیک کنید
  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. آرین کریمی دوشنبه, ۹ اسفند, ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۷

    با سلام
    نقشه آنلاین اوکراین را هم در گوگل مپ به نمایش بگذارید.باتشکر

    پاسخ
  2. عرفان دوشنبه, ۹ اسفند, ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۸

    ممنون از اطلاع رسانی به موقع و سریع با نقشه به زبان فارسی

    پاسخ
  3. علی جلالی فر دوشنبه, ۹ اسفند, ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۹

    ازنیروهای تحولات جهان اسلام خیلی ممنونم که تقاضای مارا اهمیت دادن ونقشه نظامی طرفین درگیری طبق حرکت نیروها به روی صفحه آوردن بازهم انتظارداریم همچنان به روز رسانی شود وبهره ببریم تشکرمیکنم

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.