تنش آفرینی وهابیون در لنکران آذربایجان

پنجشنبه 9 تیر 1401 - 14:54
https://iswnews.com/?p=73907

به گزارش “پایگاه تحلیلی خبری تحولات” تنش آفرینی وهابیان در جمهوری آذربایجان وارد مرحله تازه ای شده است تا جایی که واکنش مردمی را برانگیخته است.

بنابر خبر ارسالی از لنکران، جمعی از فعالان دینی روستاهای اطراف این شهر، یکشنبه پنجم تیر (۲۶ ژوئن) ساعت ۲۰ به وقت باکو و نزدیک به اذان مغرب به روستای آشاقی نووه دی (نوودی پایین) رفته و مانع ورود ۱۵ نفر از وهابیون به داخل مسجد این روستا شده‌اند.
وهابیون نیز در تماس با پلیس گفته اند که اجازه ورود به مسجد را از سوی دیگر اهالی ندارند و خواستار مداخله آنها شده اند.
اهالی درباره جلوگیری از ورود وهابیون به مسجد پاسخ داده اند: افرادی که خود را سلفی معرفی می‌کنند در اصل وهابی هستند که هنگام برگزاری نمازهای جماعت میان صفوف شیعیان قرار می‌گیرند و نماز فرادا را با صدای بلند ادا می‌کنند و نظم صفوف را بر هم می‌ریزند. آنها همچنین اعتقادات شیعه مردم را زیر سوال می‌ برند و مسخره می‌ کنند.

وهابی یا سلفی؟

بنابر گفته منابع آگاه، رامال علی اف حدودا ۳۸ ساله یکی از ساکنان روستای آشاقی نووه دی است که در داخل روستا مغازه مصالح ساختمانی دارد. وی به واسطه وضع مالی خود توانسته ۱۴ نفر از بستگان شیعه خود را پیرو فرقه وهابیت کند. رامال علی اف ابتدا دو پسرعموی خود بنام زمان و کامران با تحصیلات دانشگاهی را به این فرقه کشانده است.
این گروه ابتدا در پاسخ به پرسش‌های اهالی روستا خود را سلفی معرفی می‌کردند ولی مردم پس از پرس و جو فهمیدند که سلفی گری همان وهابیت است. این گروه اکنون با بستگان و نزدیکان شیعه قطع ارتباط کرده و آنها را کافر می‌دانند تا جایی که ناموس و دارایی شیعیان را نیز برای خود حلال می‌ شمارند. طی ماه های گذشته چند درگیری فیزیکی نیز میان آنها و مردم روستا بر سر همین اعتقادات به وجود آمده بود ولی پلیس به شکایات از آنها توجهی نمی کرد. این گروه حتی با ساکنان اهل سنت شافعی همین منطقه نیز رابطه مسالمت آمیزی ندارند اهل سنت نیز از آنها منزجر هستند.

آغاز تنش در مسجد

درگیری لفظی هفته های گذشته وهابیان با دیگر ساکنان روستا در داخل مسجد به جایی رسید که چند تن از روحانیون و ریش سفیدان به آنها اجازه دادند تا نماز خود را پشت صفوف شیعیان به جا بیاورند. اما آنها بی توجه به این توصیه ها به تنش آفرینی خود ادامه دادند.
این گروه اکنون علاوه بر مراجعه به پلیس به وزارت کشور، دادگستری و سازمان امنیت ملی نامه نوشته و نمازگزاران مسجد روستا را هواداران اعتصاب غذای طالع باقرزاده معرفی کرده اند. آنها همچنین از مقام‌ های امنیتی خواسته اند تا در این ماجرا دخالت کنند.

تنش در خارج از مرزها

اوزئیر حسن اف از اهالی همین روستا و ساکن کیف پایتخت اوکراین، طی ویدئویی از خواهرزاده هایش زمان و کامران علی اف خواسته تا صف خود را از این گروه و رامال علی اف جدا کنند. اما آنها به جای این کار ضمن تماس با وهابیون چچنی ساکن اوکراین وی را تهدید کرده اند.

آشاقی نووه دی کجاست؟

روستای ساحلی نووه دی در جنوب شهر لنکران مرکز منطقه اقتصادی جنوب بولگله سی و ۴۵ کیلومتری مرز آستارا قرار دارد. پیش از بحران کرونا و انسداد مرزهای زمینی در اسفند ۱۳۹۸، ساکنان این روستا برای خرید هر دو هفته یک بار به شهر آستارا می آمدند.

بنابر گزارش تحولات جهان اسلام، شهرها و روستاهای منطقه تالش نشین در جنوب آذربایجان عمدتا شیعه مذهب و تنها ۱۵ درصد از آنها تابع مذهب اهل سنت شافعی هستند که بیشترشان در رایون (استان) آستارا و اندکی در رایون لنکران زندگی می‌ کنند و رابطه مسالمت آمیزی با هم دارند.‌
گسترش وهابیت در آذربایجان بیشتر در منطقه اهل سنت حنفی قوم لزگی و شمال این کشور گزارش می‌شود تا جایی که حدود هشت هزار نفر از آنها به سوریه رفته و به گروه تروریستی داعش پیوسته بودند. این منطقه نزدیک به کوه های قفقاز و مرزهای روسیه است. اما این بار تهدید متوجه مرزهای ایران و جایی است که بیشترین همبستگی و رفت و آمد را با کشورمان دارد. اسماعیل شعبان اف مشاور تالش رئیس جمهور فدراسیون روسیه در گفتگو با تحولات جهان اسلام، از گسترش فرقه نورچی در لنکران و اطراف آن خبر داده بود.

فرقه نورچی، قوم پرستی پان ترکیسم، گسترش مواد مخدر ارزان قیمت، فساد اخلاقی، فرقه وهابیت، خرید زمین‌ های کشاورزی به وسیله شرکت‌های اسرائیلیدر نزدیکی مرزها و منطقه ای که بیشترین همبستگی با ایران دارد، خطری است که نباید آن را نادیده گرفت.

بیشتر بخوانید: نقش بر آب شدن فتنه وهابی ها در مسجد روستای آشاقی نووَدی لنکران

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. amir جمعه, ۱۰ تیر, ۱۴۰۱ - ۰۶:۲۳

    سازش مسئولان با اذربایجان خیانت به اسلام و اهل بیت هستش

    پاسخ
  2. زنجانی یکشنبه, ۱۲ تیر, ۱۴۰۱ - ۰۰:۲۱

    همشون تالشی هستن ما اذری سنی نداریم

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.