یورش طرفداران صدر به پارلمان عراق + تصاویر

شنبه 8 مرداد 1401 - 17:46
https://iswnews.com/?p=75791

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” طرفداران جریان صدر عراق در اعتراض به نامزدی “محمد شیاع السودانی” برای تصدی سمت نخست‌وزیری، در منطقه سبز بغداد دست به تجمع زده و شماری از آنها وارد ساختمان پارلمان شدند.

در ۸ مرداد ماه، درحالیکه احزاب سیاسی عراق در انتظار برگزاری جلسه پارلمان برای آغاز روند سیاسی جدید بودند، مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق با دعوت از طرفداران خود جو بغداد را متشنج کرد.

طرفداران جریان صدر در مخالفت با جلسه احتمالی پارلمان جهت انتخاب رئیس جمهور در منطقه سبز بغداد دست به تظاهرات زدند. معترضان بعد از درگیری‌های محدود با نیروهای امنیتی موفق شدند تا وارد ساختمان پارلمان عراق شوند. پس از حضور معترضان حامی جریان صدر در پارلمان، ابراهیم الجابری، مدیر دفتر صدر در بغداد، مردم را به تحصن نامحدود در پارلمان فراخواند.

از سوی دیگر، چارچوب هماهنگی شیعیان عراق از حامیان جریان صدر خواستار خویشتنداری شد و از ملت عراق خواست تا در دفاع از کشور، قانون و نهادهای آن تظاهرات مسالمت‌آمیز برگزار کنند و در برابر این تجاوز خطرناک و خروج از قانون ایستادگی کنند.

همزمان با تجمع طرفداران جریان صدر در منطقه سبز بغداد، مصطفی الکاظمی، نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق از تظاهرات‌کنندگان خواست تا از هر گونه تشدید تنش‌ اجتناب کرده و به دستورات نیروهای امنیتی گوش فرادهند. وی به نیروهای امنیتی دستور داد تا از معترضان محافظت کنند.

علی‌رغم دستور الکاظمی به نیروهای امنیتی، در جریان تظاهرات امروز، ۱۲۵ نفر از جمله ۱۰۰ غیرنظامی و ۲۵ تن از نیروهای امنیتی تاکنون مجروح شدند و با توجه به ادامه تظاهرات توسط طرفداران صدر، افزایش آمار مجروحین دور از انتظار نیست.

شایان ذکر است در ۵ مرداد ماه نیز معترضان حامی صدر به میدان التحریر بغداد آمده و پس از تخریب دیوارهای بتنی وارد منطقه سبز شدند. معترضان پس از ورود به این منطقه، وارد ساختمان پارلمان عراق شده و اموال عمومی را تخریب کردند.

بیشتر بخوانید: تحولات عراق، ۷ مرداد ۱۴۰۱

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.