تمرینات مشترک نظامی ارتش تاجیکستان و آمریکا آغاز شد

پنجشنبه 27 مرداد 1401 - 16:19
https://iswnews.com/?p=77215

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” تمرینات مشترک نظامی ارتش آمریکا و تاجیکستان تحت عنوان مانور نظامی “همکاری منطقه‌ای ۲۰۲۲” در شهر دوشنبه، پایتخت تاجیکستان برگزار شد.

بیست و دومین مانور نظامی “همکاری منطقه‌ای ۲۰۲۲” از ۱۹ تا ۲۹ مرداد ماه جاری در مناطق نظامی شهرهای باختر، فخرآباد و دوشنبه پایتخت تاجیکستان برگزار می‌شود. این مانور یک تمرین سالانه با هدف تقویت عملیات چند ملیتی برای تضمین ثبات، مبارزه با تروریسم، توسعه همکاری‌ها و توانایی‌های مشترک کشورهای آسیای مرکزی و جنوبی از جمله تاجیکستان، قزاقستان، قرقیزستان، ازبکستان، مغولستان، پاکستان و آمریکا است.

علاوه بر این، تاجیکستان و آمریکا در یک بخش دوجانبه، تمرینات پنج روزه‌ای را در مرکز آموزشی فخرآباد برگزار کرده‌اند. این تمرین فرصت هماهنگی، همگام سازی و پاسخگویی مشترک به رویدادها در یک محیط غیر تهدیدآمیز را فراهم می‌کند.

جان مارک پومرشیم، سفیر آمریکا در تاجیکستان ضمن تبریک به شرکت کنندگان در مانور نظامی “همکاری منطقه‌ای ۲۰۲۲” گفت: «این همکاری‌ها بزرگترین رزمایش نظامی آمریکا با حضور کشورهای آسیای مرکزی و جنوبی است و فرصتی بی‌نظیر برای تقویت روابط ما با شرکایمان در منطقه است. این رزمایش‌ها به عنوان یک تریبون برای حل مسائل مهم منطقه‌ای، از جمله پاسخ‌های صلح آمیز به چالش‌های جهانی، به اشتراک گذاری اطلاعات و همکاری‌های امنیتی عمل خواهد کرد.»

تمرینات مشترک نظامی آمریکا با کشورهای دیگر، پس از شیوع بیماری کرونا و به مدت چهار سال متوقف شده بود. این مانور نظامی گسترده ترین مانور در سال‌های اخیر می‌باشد و انتخاب تاجیکستان برای میزبانی این رزمایش از چند جهت دارای اهمیت است: ۱- آمریکا پس از خروج از افغانستان، حضور و همکاری با تاجیکستان را تقویت کرده است. ۲- مقامات تاجیکستان پایگاه هوایی فخرآباد را برای برگزاری مانور مشترک با نیروهای آمریکایی انتخاب کرده‌اند. این پایگاه یکی از مستعدترین پایگاه‌های نظامی تاجیکستان است که از یک سو در نزدیکی شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان قرار دارد و از سویی دیگر برای کنترل مرزهای جنوبی تاجیکستان مناسب است. این پایگاه همچنین محل استقرار چند فروند از هواپیماها و بالگردهای فراری ارتش افغانستان در زمان سقوط حکومت اشرف غنی است. بنابراین تمرینات مشترک نظامی تاجیکستان با آمریکا، علاوه بر زنگ خطر امنیتی برای کشورهای آسیای میانه، هشداری جدی به قدرت‌های منطقه‌ای از جمله روسیه، ایران و چین است.

بیشتر بخوانید:
یادداشت: تاجیکستان، میدان جدید رقابت روسیه و آمریکا
یادداشت: بررسی پیامد‌های منازعه قدرت‌های شرق و غرب در آسیای میانه
یادداشت: روابط آمریکا و تاجیکستان؛ ضرورت تغییر نگاه ایران به کشورهای آسیای میانه

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.