اتحاد مجدد حزب دموکرات کردستان ایران پس از ۱۶ سال!

سه شنبه 1 شهریور 1401 - 11:11
https://iswnews.com/?p=77500

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” مسئولان دو حزب “دموکرات کردستان ایران” و “دموکرات کردستان” با امضای توافقنامه‌ای از ادغام فعالیت خود تحت عنوان حزب دموکرات کردستان ایران خبر دادند.

در ۳۰ مرداد ماه و در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی در اربیل واقع در اقلیم کردستان عراق، توافقنامه‌ای میان مصطفی هجری، دبیرکل حزب دموکرات کردستان ایران و خالد عزیزی، دبیرکل حزب دموکرات کردستان امضاء شد و مقرر گردید این دو حزب پس از ادغام، تحت عنوان “حزب دموکرات کردستان ایران” به فعالیت خود ادامه دهند.

طی سال‌های اخیر، مقامات ارشد این دو حزب، جلساتی را با هدف ادغام مجدد این دو گروه برگزار کرده بودند. این رایزنی‌ها در اواخر خرداد ماه سال جاری به مرحله نهایی رسیده و سرانجام در ۳۰ مرداد ماه مسئولان احزاب “دموکرات کردستان ایران” و “دموکرات کردستان” از به ثمر رسیدن رایزانی‌ها جهت اتحاد این دو حزب خبر دادند.

حزب دموکرات کردستان ایران (حدکا) در سال ۲۰۰۶ میلادی دچار انشعاب شد و تعدادی از اعضای قدیمی این حزب، گروه جدیدی با عنوان “حزب دموکرات کردستان (حدک)” تاسیس کردند.

شایان ذکر است حزب دموکرات کردستان ایران در روز ۲۵ مرداد ۱۳۲۴ در شهر مهاباد تأسیس شد و اکنون مرکز آن در شهر اربیل، مرکز اقلیم کردستان عراق واقع شده‌ است. این حزب پس از پیروزی انقلاب اسلامی جنگ مسلحانه‌ای را با هدف تجزیه و جدایی کردستان از ایران راه‌اندازی کردند. با پایان دفاع مقدس، نیروهای این گروه در اقلیم کردستان عراق و در مجاورت مرزهای ایران، محل امنی برای آموزش و سازماندهی خود پیدا کرده بودند و همچنان به تحرکات ضدامنیتی خود در مرزهای ایران ادامه دادند.

سرانجام پس از چند عملیات تروریستی در ایران توسط اعضای این گروه، سپاه پاسداران با چند فروند موشک زمین به زمین در ۱۷ شهریور ۱۳۹۷ مقر کمیته مرکزی حزب دموکرات کردستان ایران در اقلیم کردستان را مورد هدف قرار داد که طی این حمله شش تن از اعضای ارشد این گروه کشته شدند.

بیشتر بخوانید: عکس| مواضع حزب دمکرات در اقلیم کردستان عراق توسط سپاه بمباران شد.

احتمال می‌رود پس از ادغام دو حزب “دموکرات کردستان ایران” و “دموکرات کردستان”، نیروهای این گروه سلسله اقدامات ضد امنیتی را در مناطق مرزی ایران و عراق با هدف قدرت‌نمایی اجرایی نمایند.
با توجه به جدیت نیروهای مسلح ایران در خصوص تامین امنیت مناطق مرزی و تصمیمات گذشته فرماندهان نظامی، در صورتی که حزب دموکرات کردستان ایران عملیات‌های تروریستی را در دستور کار قرار دهد، همانند گذشته با پاسخ قاطع جمهوری اسلامی ایران مواجه خواهد شد.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.