معافیت سفر مقامات طالبان توسط سازمان ملل تمدید نشد!

سه شنبه 1 شهریور 1401 - 20:58
https://iswnews.com/?p=77545

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” حکومت طالبان در پاسخ به عدم تمدید معافیت سفر مقامات طالبان در شورای امنیت سازمان ملل متحد، سفیر اتحادیه اروپا در افغانستان را اخراج کرد.

در پی اتمام معافیت سه ماهه سفر ۱۳ تن از مقامات حکومت طالبان و اختلاف کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره تمدید آن، دومین جلسه این شورا در ۳۱ مرداد ماه نیز به نتیجه نرسید.

کشورهای آمریکا، فرانسه و انگلیس سه عضو دائمی و دارای حق وتو شورای امنیت، در جلسه اول بر عدم معافیت سفر مقامات طالبان تاکید کرده بودند، اما کشورهای چین و روسیه خواستار تمدید این معافیت برای حداقل سه ماه دیگر شدند که با موافقت اعضای دیگر روبرو نشد. در جلسه دوم آمریکا پیشنهادی دیگری عنوان کرد و از اعضای شورای امنیت خواستار ممنوعیت کامل سفر هفت تن از اعضای لیست یادشده و محدود شدن سفر شش تن از آنها به شهر دوحه، پایتخت قطر شدند اما این پیشنهاد نیز مورد تایید چین و روسیه قرار نگرفت و جلسه دوم نیز بدون نتیجه پایان یافت.

مخالفین تمدید این معافیت، دلیل خود را عدم رعایت حقوق زنان و بسته ماندن مدارس دخترانه در افغانستان عنوان کرده‌اند. طالبان نیز پیش از برگزاری جلسات شورای امنیت سازمان ملل، خواستار رفع تحریم سفر مقامات این گروه و خودداری غربیها از استفاده این موضوع به عنوان ابزار فشار شده بودند. با بی توجهی کشورهای غربی به درخواست طالبان، این گروه آرنوت پاولز، سفیر اتحادیه اروپا در افغانستان را از کابل اخراج کردند. پاولز در واکنش به این اقدام طالبان در پیامی توییتری به جانشینی یک دیپلمات زن به نام “رافائل لایدیک” به عنوان جدیت اروپا در دفاع از حقوق زنان اشاره کرده و خطاب به طالبان گفت: «شما می‌توانید یک دیپلمات را از افغانستان اخراج کنید، اما نمی‌توانید افغانستان را عاری از دیپلمات کنید.»

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.