در ضعف رسانه های ایران در واکنش سریع به آنچه اعتراضات مردمی نامیده میشود، آنهایی که عادت به حفظ و استفاده از تاریخ دارند، اشاره کننده به موضوعاتی هستند که ممکن است مملکتی را از نابودی نجات دهد.
در این بین شباهت آنچه برای سوریه اتفاق افتاد، باید تلنگری به کسانی باشد که به نقش طراحان در طراحی چنین حرکت هایی شک دارند.

? البته در ابتدا لازم میدانم که بگویم نویسنده این مطلب حق اعتراض مسالمت آمیز مردم را کاملا به رسمیت می شناسد اما ترکیب حق و باطل در این زمینه را زمینه ساز مسموم شدن حق می داند.

با گردش این روزهایم در توییتر بارها به انسانهایی برخوردم که از روی نادانی یا به نادانی زدن خود، در جواب به کسانی که میگویند اغتشاش باعث سوریه شدن ایران خواهد شد، به این دروغ دست می اندازند که دلیل اینکه سوریه، سوریه شد، سرکوب اعتراضات مسالمت آمیز مردم توسط حکومت بود! البته تا قبل از این میگفتند که ۲ سال اول انقلاب مسالمت آمیز بود و بعد که اسناد کم کم منتشر شد، اکنون میگویند ۶ ماه اول اعتراضات مسالمت آمیز بود…!
? در اینجا باید بگویم که ورود معترضین به فاز اغتشاش در همان هفته اول اعتراضات صورت گرفت و ورود اغتشاشگران به فاز نظامی به گواه مدارک موجود حداکثر ۳ ماه پس از شروع اعتراضات بود (هرچند مدارک ضعیف تری از ورود به فاز نظامی در هفته دوم شروع اغتشاشات خبر می دهد).

? اما شباهت های بی نظیر میان هفته های اول جنگ داخلی سوریه و اغتشاشات ایران:

? – پروژه تحریک احساسات عمومی با کشته سازی از کودکان:

اعتراضات در سوریه با پیچیدن خبر قتل حمزه الخطیب، نوجوان ۱۳ ساله بود که عملا وارد فاز اعتراضات گسترده شد. هر چند همچون کشته های اغتشاشات ایران که اکثرا زیر ۲۰ سال سن دارند، ابعاد کشته شدن آنها مشخص نیست. الخطیب به روایتی در حال شعار نویسی روی دیواری بوده که دستگیر و شکنجه و سپس کشته میشود. روایت های دیگری هم هست که میگویند الخطیب در حال تظاهرات دستگیر شده است و نیروهای دولتی شکنجه اش کردند. دولت سوریه اما میگوید جسد وی را جلوی پادگان و پس از آرام شدن اعتراضات در حالی که با تیر کشته شده است، پیدا کرده اند. دلیل کبودی ها نیز تجزیه شدن بدن به دلیل یک ماه زمانی بوده که کسی برای شناسایی وی مراجعه نکرده؛ البته پس از مشخص شدن ابعاد، خانواده حمزه با بشار اسد دیدار کردند. به هر حال تا کنون کسی نتوانسته ابعاد ماجرا را حتی اندکی شرح دهد.
لینک بی بی سی از خبر

در ایران هم البته پروژه کشته سازی به خصوص از نوجوانان داغ است. اولین مورد کودک و پدری درودی بودند که بعد مشخص شد به دلیل تصادف ماشین آتش نشانی با آنها کشته شده اند. ابعاد کشته شدن دیگر این افراد مشخص نیست (و البته همین برخورد امنیتی با ماجراست که بسیاری مشکلات را در ایران رقم زده وگرنه اعلام کالیبر گلوله های برخوردی با این افراد به سرعت ماجرا را مشخص میکند).

نمونه ای از پروژه کشته سازی کودکان و سوء استفاده اغتشاشگران.

? – پروژه حمله به مراکزی که نیروهای امنیتی برای دفاع از آنها اجازه استفاده از سلاح دارند:

کلیپی از سوریه به تاریخ ۲۰ مارس ۲۰۱۱، در همان هفته اول شروع جدی اعتراضات است. در این کلیپ مشاهده می شود که معترضان دادگستری شهر درعا (مرکز استان درعا) و خودروهای مقابل آن را آتش زده اند. العربیه (شبکه تلوزیونی عربستان) در توضیحات خود در همان تاریخ میگوید که معترضان دادگستری درعا و هفت خودروی روبروی آن را آتش زده اند، این درحالی است که ارتش سوریه تنها از گاز اشک آور برای مقابله با مهاجمان استفاده کرده است.
لینک خبر العربیه

در ایران هم این اتفاق یک بار به صورت جدی در سال ۸۸ افتاد که اتفاقا از آن به خوبی استفاده شد. حمله ای که در آن یگ پایگاه بسیج حداقل برای ۳ ساعت زیر حمله معترضان بود و گویا در درگیری مدافعین پایگاه با معترضین ۳ نفر کشته شدند. اما کدام فردی است که نداند حمله به اماکن امنیتی، اعتراضی مسالمت آمیز نیست و میتواند منجر به تحریک مدافعان شود! به خصوص زمانی که محل مورد حمله زاغه اسلحه داشته باشد و به آن با کوکتول ملوتوف حمله شود.
اما در اعتراضات کنونی به صورت خاص، برنامه ریزی تجمعات در اماکنی بود که دید امنیتی به آنها وجود دارد. در همان روزهای اول اعتراضات، به تکرار شاهد حمله به فرمانداریها، دادگستری ها، شوراهای حل اختلاف، پایگاه های بسیج و کلانتریها و … بودیم که به صورت واضح مشخص است که نیروهای امنیتی در هر جایی از جهان از آن مسلحانه دفاع خواهند کرد.

? – پروژه انتشار خبرهای دروغ:

از دیگر روشهای تهییج مردم برای حضور در کف خیابان، انتشار خبرهای دروغ است.

حداقل بنده که به فضای شهر خود و اطرافم تسلط دارم، یک کلیپ راست یا خبر مستند از شلوغی هایی که در خبرها آورده می شود ندیدم.

کلیپ هایی از اعتراضات بحرین، حمله پلیس مکزیک به مغازه ها، خبرهای قدیمی و تکراری، بخشی از الگویی است که در سوریه هم شاهد بودیم.

البته ضریب نفوذ اپلیکیشن های خبری در زمان شروع جنگ داخلی سوریه کمتر بود و این نقش بر عهده کسانی بود که با گشتن در محله ها خبرهای غلط پخش میکردند.
البته همان نقش العربیه و الجزیره در اتفاقات سوریه را امروز شبکه هایی مثل من و تو برعهده دارند.

نمونه ای از انتشار خبرهای جعلی.
موسسه نورس که قبل از این اخبار مسلحین سوریه را پخش میکرد، کانالی به زبان فارسی زده و همان سناریو “شورای انقلاب” که در سوریه اجرا شد را در ایران پیاده میکند.

?ملت سوریه یک دهم ملت ایران نیز تجربه مبارزه با نابودی طلبان را نداشت، اما ان شاءالله تا آخر امسال از فتنه سربلند بیرون خواهد آمد؛ ایران که خود ید طولایی در برخورد با چنین اتفاقاتی دارد.

اما کسانی که حس میکنند با ادامه این شرایط ممکن است اوضاع بدتر شود را ارجاع میدهم به اتفاقات بعدی که در سوریه افتاد:
?ترور افراد سرشناس منطقه که باعث ترس قشر خاکستری در برخورد با مسلحین شد.
?شروع درگیری مسلحانه با نیروهای امنیتی سوریه توسط مسلحین (اکثرا به صورت کمین) و انتشار کلیپ های آن (مثلا کشتار نهر العاصی حما) که منجر به تحرک نیروهای امنیتی در برخورد خشن با هرگونه اعتراضی شد.

ان شاءالله تمامی مسئولین نیز تلنگری خورده باشند؛ به هر حال به صورت واضح مشخص است که معترض هایی، مطالبات منطقی و انسانی دارند و راه معترضان از اغتشاشگران جداست. بهترین راه این است که ابتدا با تدبیر مناسب این دو قشر از هم تفکیک شوند و به هرکدام به صورت مناسب رسیدگی شود.

 تحولات جهان اسلام
تحولات جهان اسلام
"تحولات جهان اسلام" اولین و تنها رسانه تخصصی پوشش اخبار و تحولات منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا با ارائه دقیق ترین و بروزترین نقشه های میدانی. رویکرد "مجموعه تحولات"، رصد دقیق درگیریهای منطقه و بصورت ویژه جهان اسلام و ارائه بروزترین نقشه های میدانی و تحلیل ها از مسائل جاری و فرا روی منطقه است.
  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. شایان کریمی چهارشنبه, ۱۳ دی, ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۱

    تحلیل مختصر و خوبی بود.
    مطالبات مردم حق بود و هست و مسئولان باید همه به ان پاسخگو باشند تا مردم خودشان را خارجی احساس نکنند. اما این بحثش از اغتشتش و شعار علیه دین اکثریت مردم ایران و اتش زدن اموال عمومی و کتک زدن رهگذران و از همه بارز تر اتش زدن پرچم ما… کاملا جداست. در چنین شرایطی فقط راه را برای طرح اجنبی فراهم میکنند همانطوری هم که میدانید ولیعهد نئاندرتال های سعودی اعلام کرد میخواهد جنگ را به داخل ایران بکشد همانطوری که در سوریه و یمن چنین کردند.
    اهرم های ان ها برای این کار چیست و چه مواردی زمینه فعالیت تجزیه طلب ها و تروریست ها را فراهم میکند؟؟ غیر از ایجاد بلبشو و نا امنی. نتیجه اش هم فقط ایجاد نفرت و عدم کارامدی بیشتر در کشور و ماهیگیری امریکایی ها به بهانه حقوق بشر و تروریسم و اعمال تحریم های تازه است مانند فتنه ۸۸. تمام پالس هایی هم که الان فرستاده میشود یا گاها پاسخ داده میشود مشابه همان برهه یا به نحوی مشابه سال های اول داستان سوریه ست. امیدوارم با اگاهی مردم از شرایط و شناخت کسانی که تا دیروز ملت تروریست و خلیج فلان میگفتند و برای حضرت حجت شاخ و شانه میکشیدند به خیال خامشان و الان دایه مهربان تر از مادر شدند قائله ختم شود که تا حد زیادی شده. اما همه این ها بدون عملکرد و رسیدگی صحیح قوا به مطالبات مردم کاری ناقص و یک طرفه خواهد بود.

    پاسخ
  2. ناشناس چهارشنبه, ۱۳ دی, ۱۳۹۶ - ۲۲:۴۷

    سلام
    متاسفانه واقعیت این هست که یک کانال تلگرامی با فریب مسئولین ( حمایت از دولت در برابر مخالفان به صورت تلویحی ) و امکان یافتن ادامه ی کار و جذب مخاطبان بالا و انتشار راست و دروغ های هر روزه و آلوده کردن مخاطبان پر تعدادش که به خاطر تلگرامی بودن از کوچک و بزرگ و اکثرا جوان ها را شامل میشد و آماده کردن ذهنیتهاشون و جلب اعتمادشون سر بزنگاه هدف خودش را عملی کرد. اعلام نقطه ای تجمعات با عکس و ساعت و ریز جزئیات و به صورت پرتعداد و ایجاد تجمعات چند ده نفره به صورت گسترده که با هسته های به نظر از قبل اماده شده ترکیب و شدند موجی گسترده.

    اگر به اهداف بعدی هم نرسند هدف اولیه یعنی تشدید فشار و خراب کردن وجهه ی ایران نزد دوست و دشمن و گرفتن روحیه ی متحدان ایران را به عمل رسوندند به نظرم با بیشترین اشتباه توسط دولت که فریب این کانال را خورد.

    پاسخ
  3. amir arya پنجشنبه, ۱۴ دی, ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۶

    با سلام و خسته نباشید.
    به نظر من اغتشاشات اخیر بسیار عجیب و غریب بود. با صحبت با اطرافیانم از طیف های متفاوت به این نتیجه رسیدم که هیچ کس واقعا نمی دونه چه اتفاقی افتاد. نظر اطرافیانم طیف خیلی زیادی داشت. از مقصر دونستن رئییس جمهور قبلی بگیرید تا بیدار شدن طبقه کار گری و پرولتاریا!!
    ولی چیزی که من به چشم خودم دیدم این بود که حداقل در شهر من شیراز تعداد معترضین کمتر از نیروهای امنیتی بود و شاید در بهترین/بدترین حالت به چند صد نفر هم نمی رسید. نظر شخصی من اینه که این اتفاقات منشا خارجی داشته و خب البته یه عده ای هم به دلیل مشکلات معیشتی و یه عده هم با اهداف دیگه به اون ها پیوستن. ولی به هر حال توده ی اصلی جامعه رو نتونست به خودش متحد کنه که خبر فوق العاده خوبی هست.
    شاید تعجب کنید ولی من از مردممون راضیم چون حس کردم یه جورایی از سرنوشت سوریه درس گرفتن. جمله ی خدا کنه سوریه نشیم رو بارها از زبان کسانی شنیدم که اصلا توقع نداشتم.
    در آخر هم باید اضافه کنم الان که داره سروصدا ها می خوابه باید این اغتشاشات رو هم به لیست شکست های پی در پی محمد بن سلمان و ترامپ در سال های اخیر اضافه کرد.

    پاسخ
  4. ali پنجشنبه, ۱۴ دی, ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۳

    یادمه مدت کوتاهی قبل ار این اتفاقات شبکه فاکس نیوز که از شبکه های تندروی امریکاست و حالا مقالات فراوانی در حمایت از اغتشاشات منتشر میکنه مقاله ای داشت با این مضمون که بهترین راه مبارزه با ایران تجزیه ایران و کشورهای همسایه آن است چون شرایط فعلی به نفع گسترش قدرت ایرانه. خدا کسانی که در رویای امریکا هستند رو بیدار کنه

    پاسخ
    1. ali پنجشنبه, ۱۴ دی, ۱۳۹۶ - ۲۳:۱۱
    2. ناشناس یکشنبه, ۱۷ دی, ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۸

      خدا شمارو بیدار کنه که مشکلات رو نمیبینید

    3. ali یکشنبه, ۱۷ دی, ۱۳۹۶ - ۲۲:۴۹

      دوست عزیز فراموش نکن ما در ایران در خاورمیانه زندگی میکنیم. مشکلات و کاستی های ایران رو هم باید با دیگر کشورهای خاورمیانه مقایسه کرد نه با اروپای غربی. در حال حاضر ایران امن ترین و با ثبات ترین و قدرتمندترین کشور خاورمیانست. ما امریکارو که از زمان پایان جنگ سرد هیچ رقیبی نداشت به چالش کشیدیم ونقشه های استعماریش در خاورمیانرو خنثی کردیم. ما اسراییل رو که ارتش ۶ کشور عرب رو به طور همزمان شکست داده بود از جنوب لبنان بیرون کردیم و بعد ها بعد از حمله به لبنان دوباره شکست دادیم و امروز تکفیری های داعشی رو شکست دادیم. هیچ کدوم کارهای کوچکی نبود

  5. کوروش سه شنبه, ۲۶ دی, ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۳

    خطاب به انهایی که ایران واسشون مهمه و به عنوان به منبع پول بهش نگاه نمیکنند “اونهایی که در منطقه گل کاشتند “از داخل و نارضایتی های مردم غافل نشید بهترین روش ضربه زدن به ایران از داخل و به دسته خوده مردمه همون اتفاقی که داخل کشورهای دیگه تو این چند دهه هم افتاد ” نمیشه همیشه مردم رو خارجی فرض کرد و توطئه , حیلی از مردم گوششون رو به رسانه های خارجی فروختن حق هم دارن وقتی رسانه ی ملی ما اینچنین فضا رو خالی میکنه “وقتی خبر اختلاص ها به بیرون درز میکنه کسی هم انکار نمیکنه “وقتی مردم به چشم بعضی از پارتی بازی ها رو میبینند “وقتی مردم وضعبت محیط زیست رو که از سو مدیریت به این وضع افتاده رو میبینند “وقتی ازادی مدنی ندارن(نمیشه چشم ببندیم و بگیم مردم ما همه مذهبی اند و از بعضی قوانین راضی “بهترین نشونه رای اوردن اصلاح طلب هایی که با شعار های تو خالی ازادی اینهمه رای میارن جدای مردمی که رای نمیدن “یا میزان سفر جوانان به کشورهایی مثل ترکیه … ) “وقتی با این میزان درامد باید اجاره خونه ی سنگین بدن “ماشین حلبی سوار شن و ………نمیشه از مردم انتظار داشت همه هوش سیاسی داشته باشن و همه مسائل رو خود به خود درک کنن “این بار باید حکومت یه پله به عقب برگرده و قلب مردمی رو که به خاطر بی توجه ای از دست داده به دست بیاره یک بازنگری بکنه یک دهن بندی هم به دهن کسایی که در راس هستند و چه خواسته یا ناخواسته به خشم مردم اضافه میکنن هم بزنه نمیشه به این تمام شدن اعتراضات به عنوان یک پیروزی نگاه کرد “پاینده ایران بزرگ

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.