دیدار گروه‌های فلسطینی با رئیس جمهور سوریه + تصاویر

چهارشنبه 27 مهر 1401 - 19:53
https://iswnews.com/?p=80739

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” پس از گذشت حدود ده سال از قطع روابط جنبش حماس با سوریه، بشار اسد با یک هیئت از رهبران و نمایندگان گروه‌های فلسطینی در دمشق دیدار و گفتگو کرد.

در ۲۷ مهر ماه، بشار اسد، رئیس جمهور سوریه میزبان یک هیئت از رهبران و نمایندگان گروه‌های فلسطینی شامل خلیل الحیه، عضو دفتر سیاسی حماس، زیاد نخاله، دبیر کل جهاد اسلامی، طلال ناجی، دبیر کل جبهه خلق برای آزادی فلسطین و سفیر فلسطین در سوریه به همراه چند تن دیگر در دمشق بود.

در این جلسه، بشار اسد ضمن تأکید بر اهمیت گفت‌وگوهای الجزایر، اظهار داشت این اهمیت بخاطر آن است که باعث وحدت گروه‌های فلسطینی شده است و این اتحاد، نقطه‌ی آغازی در خدمت به مسئله فلسطین است.

وی با بیان اینکه اتحاد گروه‌های فلسطینی، عامل اصلی توانمندی آن در مقابله با رژیم صهیونیستی و بازپسگیری حقوق خود است، تصریح کرد تمامی تلاش‌ها برای پاک کردن مسئله فلسطین از وجدان و ذهن نسل‌های جدید در کشورهای عربی به ویژه فلسطین راه به جایی نبرده است.

اسد در ادامه بیان داشت مقاومت، یک دیدگاه نیست بلکه اصل و اساس برای بازپسگیری حقوق است. سوریه‌ای که همه آن را پیش از جنگ می‌شناختند، پس از آن نیز تغییر نخواهد کرد و حامی مقاومت باقی خواهد ماند.

در ادامه این دیدار، اعضای هیئت فلسطینی نیز کشور سوریه را از ارکان اصلی مسئله مقاومت دانستند و بیان داشتند ملت و گروه‌های فلسطینی از اهمیت، جایگاه، نقش و جانفشانی‌های سوریه اطلاع داشته و می‌دانند این کشور از نظر تاریخی، بستر مقاومت و قلعه‌ای بوده است که در زمان‌های سختی از آن استفاده می‌شد. همه گروه‌های فلسطینی در ایستادگی در برابر تجاوزات بین‌المللی و مقابله با طرح آمریکایی-صهیونیستی، در کنار سوریه خواهند بود. این دیدار نیز روحیه زیادی به ملت فلسطین در غزه و کرانه باختری خواهد داد زیرا قدرت سوریه، قدرت ملت فلسطین است.

گروه‌های فلسطینی پس از این دیدار، در یک کنفرانس مطبوعاتی شرکت کردند. دکتر خلیل الحیه، عضو دفتر سیاسی حماس و رئیس هیئت این جنبش در دمشق بیان داشت امروز، روز مهمی است که ما فعالیت خود را در سوریه از سرمی‌گیریم و با این کشور برای تحقق ثبات و وحدت آن همکاری می‌کنیم. ما هرگونه تجاوز و حمله آمریکا، رژیم صهیونیستی یا هر طرف دیگری علیه سوریه را محکوم کرده و مخالف آن هستیم. سوریه همچنان حامی و پشتیبان قضیه فلسطین است و ما تمامی اختلافات گذشته را کنار می‌گذاریم و دیدار با بشار اسد، گرم و صمیمانه بود و او بر حمایت کامل کشورش از ملت و مقاومت فلسطین تاکید کرد.

با توجه به اینکه از سال ۲۰۱۲ تاکنون هیئتی از حماس به سوریه سفری رسمی نداشته است، این دیدار نقطه عطفی در روابط سیاسی، اقتصادی و به ویژه نظامی میان دو طرف خواهد بود.

شایان ذکر است این دیدار مدتی پس از اعلام حماس مبنی بر ازسرگیری روابط با سوریه انجام شد. در ۲۴ شهریور ماه سال جاری جنبش حماس فلسطین با انتشار بیانیه‌ای از تصمیم خود جهت ازسرگیری روابط با سوریه پس از حدود ۱۰ سال خبر داده بود.

بیشتر بخوانید: از سرگیری روابط حماس و سوریه پس از حدود یک دهه!

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.