به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” محمد اسماعیل خان، فرمانده جهادی و از سران حزب جمعیت اسلامی، به همراه جمعی از فرماندهان میدانی افغانستان “شورای اسلامی انسجام مقاومت در برابر طالبان” را در ایران تشکیل داد.

محمد اسماعیل خان، از سران حزب جمعیت اسلامی افغانستان و فرمانده جهادی پرنفوذ در غرب افغانستان پس از مدت‌ها رایزنی با جمعی از فرماندهان جهادی در استان‌های مختلف افغانستان و فرماندهان ارتش در حکومت پیشین، شورای جدیدی را تحت عنوان “شورای اسلامی انسجام مقاومت در برابر طالبان” ایجاد کرد. این شورا در ۱ دی ماه با مدیریت و هماهنگی محمدطاها صادق، فرزند اسماعیل خان و در خانه وی در شهر مشهد، مرکز استان خراسان رضوی تشکیل شده است.

اسماعیل خان در نشست اعلام موجودیت این شورا بر مبارزه مسلحانه ضد طالبان تاکید کرده و گفت: «صفوف مبارزه مسلحانه در برابر طالبان را باید انسجام دهیم.»

اسماعیل خان در نشست اعلام موجودیت این شورا بر مبارزه مسلحانه ضد طالبان تاکید کرده و گفت: «صفوف مبارزه مسلحانه در برابر طالبان را باید انسجام دهیم.» از این رو با توجه به سخنان اسماعیل خان، “شورای اسلامی انسجام مقاومت در برابر طالبان” تنها یک گروه سیاسی نیست و اهداف نظامی را نیز دنبال می‌کند.

اسماعیل خان، کریم خلیلی و محمد محقق از رهبران سیاسی افغانستان و بزرگان قوم هزاره را به عملکرد ضعیف در برابر طالبان متهم کرد و و عنوان کرد: “چرا این رهبران، در وضعیت بحرانی کنونی، در میان جامعه هزاره و اهل تشیع افغانستان ساکن در ایران حضور ندارند؟”

وی همچنین از تمامی رهبران و شخصیت های مخالف طالبان دعوت کرد تا زیر یک پرچم جمع شده و برای آزادی حوزه غربی افغانستان از اشغال طالبان به مبارزه مسلحانه با این گروه بپردازند.

اسماعیل خان پس از سقوط هرات بدست طالبان، به شهر مشهد سفر کرد و فعالیت‌های خود ضد طالبان را از ایران پیگیری کرد. وی از اسفند ماه سال گذشته با جریان ها و شخصیت های دیگر سیاسی افغانستان برای تشکیل جبهه متحد علیه طالبان به برگزاری جلسه و رایزنی پرداخته است.

بیشتر بخوانید: تشکیل اپوزیسیون جدید افغانستان در مشهد

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. یوسف اکبری از همدان پنجشنبه, ۸ دی, ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۶

    این اسماعیل خان همونی نبود که بدونه کوچکترین مقاومت شهر هرات رو تسلیم طالبان کرد و با وساطت ایران از اسارت طالبان آزاد شد؟

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.