جمهوری آذربایجان و ارمنستان همواره نشان داده‌اند که استعداد بسیار بالایی برای درگیری و تنش با یکدیگر دارند و هر موضوع کوچکی باعث به‌وجود آمدن یک تنش و بحران میان دو کشور می‌شود. در آخرین نمونه از این تنش‌ها، این بار در ایروان پرچم جمهوری آذربایجان در مسابقات وزنه برداری اروپا به آتش کشیده شد و در مرز کلبجر با کیغارکونیک نیز مجددا تیراندازی شده است.

پرچم جمهوری آذربایجان را به آتش کشیدند!

روز جمعه ۲۵ فروردین، آیین گشایش مسابقات قهرمانی وزنه‌برداری اروپا در ایروان پایتخت ارمنستان برگزار شد. در قسمتی از این مراسم، آرام نیکولیان مدیر صحنه تلویزیونی، پرچم جمهور آذربایجان را روی صحنه به آتش کشید! این حرکت مورد تشویق گروهی از مردم ارمنستان قرار گرفت…
در پی این اتفاق، نیروهای امنیتی، مدیر صحنه را بازداشت کردند و نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان نیز که در مراسم حاضر بود دستور داد تا آرام نیکولیان از کار اخراج شود.

به آتش کشیده شدن پرچم جمهوری آذربایجان در مراسم افتتاحیه مسابقات قهرمانی وزنه‌برداری اروپا در ایروان

بازگشت تیم و تعقیب قضایی

آذربایجان با ۱۲ وزنه بردار در مسابقات شرکت کرده بود، اما پس از این موضوع، مقامات این کشور از ورزشکاران خود خواستند تا از ایروان به باکو بازگردند. نکته جالب توجه اینجاست که تیم وزنه برداری آذربایجان به‌دلیل مسائل امنیتی در افتتاحیه مراسم شرکت نکرده بود.

وزارت امور خارجه آذربایجان پرچم سوزی کشورش در ایروان را محکوم کرده و دادستان کل آذربایجان دستور داده است تا یک شکایت بین المللی در این باره تشکیل شود. گروهی از شهروندان ملی گرای آذربایجان هم با تجمع در باکو پرچم خود را برافراشته و شعارهای ضد ارمنی سردادند.

حمایت تلویحی ترکیه

از دیگر رویدادیهای مرتبط با این موضوع، حمایت ورزشکار ترکیه از جمهوری آذربایجان است. کانسو بکتاش وزنه بردار ترکیه حاضر در این مسابقات مدال خود را به تیم آذربایجان تقدیم کرده است.

تنش در مرز کلبجر و کیغارکونیک

همزمان با تنش در ایروان، بار دیگر مرزهای آذربایجان و ارمنستان متشنج شده است و نیروهای آذربایجان از مواضع خود در کلبجر به سوی معدن “سوتک” کیغارکونیک تیراندازی کرده‌اند. این معدن در خط مرزی بین دو کشور قرار دارد.
“روزانا گریگوریان” نماینده شرکت معدن “گولد ژئو ماینینگ” گفته است که نیروهای مسلح آذربایجان از ساعت ۱۹ تا ۲۳ شامگاه ۲۵ فروردین و صبح ۲۶ فروردین به سمت معدن تیراندازی کرده‌اند. فعالیت معدن اکنون متوقف شده و کارکنان تخلیه شده‌اند.

معدن “سوتک” در مرز کلبجر و کیغارکونیک

این رویدادها در شرایطی رخ می‌دهد که هنوز بحران بازداشت نظامیان جمهوری آذربایجان در خاک ارمنستان فروکش نکرده است. چنانکه به نظر می‌رسد باید منتظر رویدادهای تنش زای دیگری باشیم. می‌توان گفت که افکار عمومی در حال آماده سازی برای یک جنگ دیگر میان دو کشور است.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.