برپایی دو روز عید فطر در جمهوری آذربایجان!

سه شنبه 5 اردیبهشت 1402 - 00:39
https://iswnews.com/?p=92786

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” الله شکور پاشازاده، شیخ الاسلام و رئیس اداره مسلمانان قفقاز در جمهوری آذربایجان روز جمعه یکم اردیبهشت را اول شوال و عید فطر اعلام کرده و پیش نماز عید فطر در «مسجد تزه پیرلر» باکو بود. این در حالی است که همه مراجع تقلید شیعه روز شنبه دوم اردیبهشت را عید فطر اعلام کردند.

آن دسته از شیعیان جمهوری آذربایجان که پیرو مراجع تقلید هستند هنگامی که صبح روز شنبه برای اقامه نماز عید فطر به مساجد رفته بودند با ممانعت نیروهای پلیس مواجه شدند. هنوز اداره مسلمانان قفقاز در این مورد اظهار نظری نکرده است.

دولت باکو در تبلیغات خود با بیان چند فرهنگ گرایی و آزادی مذهبی مدعی است که همه مذاهب به یک اندازه در این کشور آزادی دارند. این در حالی است که شیعیان دوزاده امامی به عنوان گروه اکثریت نمی‌توانند طبق شیوه خود نماز برپا کنند و اداره مسلمانان قفقاز بنا بر دستور کمیته امور دینی دولت، تقویم مذهبی را با ترکیه تنظیم می‌کند.

همچنین نکته قابل توجه در برگزاری نماز عید سعید فطر در کشورهای اسلامی این است که در آذربایجان و افغانستان شیعیان به دلیل ممانعت دولت باکو و طالبان نتوانسته اند به شیوه خود در نماز عید فطر مشارکت کنند و این نماز را در خانه هایشان خوانده‌ اند.

حاشیه های اعلام عید فطر در روز جمعه در جمهوری آذربایجان کم نبود و اظهارات شیخ الاسلام اداره مسلمانان قفقاز نیز باعث افزایش انتقادات در این کشور شده است. وی موضوع دین را از سیاست جدا می‌داند اما در پایان نماز طی گفتگو با رسانه های هوادار دولت به موضوع بازداشت گسترده فعالان دینی مذهب شیعه واکنش نشان داده است. پاشازاده با تکذیب اعتراضات به دستگیری فعالان دینی شیعه مذهب گفته است: «در آذربایجان فرد غیرمعتقد به دین نداریم و شهروندی را که بخاطر اعتقادات دینی خود در زندان باشد را ندیده ایم. (!) هر کسی هر کاری کرده باشد حساب پس می‌دهد و کسی که کاری نکرده مجازات نمی‌شود».

لازم به ذکر است، یکی از شگردهای همیشگی دولت باکو برای مقابله و سرکوب مخالفان خود، وارد کردن اتهامات واهی مانند تروریسم و مواد مخدر است! این روند در طول ماه های گذشته علیه فعالان مذهبی شدت یافته است و ده ها نفر از افراد سرشناس دینی و چهره های مذهبی با اتهام مواد مخدر دستگیر و زندانی شده اند!

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. امین سه شنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۲

    با سلام و عرض خسته نباشید مجدد .

    امکان مشاهده نقشه آنلاین را نداریم ، اما چرا دیگر هیچ خبری هم از جنگ اوکراین کار نمی کنید؟ وضعیت باخموت به کجا کشید؟ اخبار پیشروی ارتش اوکراین در ساحل شرقی دنیپر در خرسون صحت دارد؟ و یک سئوال خیلی مهم ؛ مگر همه تحلیلگران نمی گفتند فرسایشی شدن جنگ اوکراین به ضرر روسیه است؟ پس چرا روسیه طوری رفتار می کند که انگار هیچ نگرانی از این بابت ندارد و حتی آماده است تا در برابر حمله بهاره اوکراین دوباره دست به عقبنشینی بزند؟

    با تشکر .

    پاسخ
    1. Mirza پنجشنبه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۲ - ۰۱:۱۳

      سلام. گوگل نقشه انلاین را برای IP ایران فیلتر کرده است.

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.