تحولات یک ماه گذشته داعش در نیجریه (تصاویر)

یکشنبه 21 خرداد 1402 - 12:18
https://iswnews.com/?p=96170

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” طی حملات یک ماه اخیر گروه تروریستی داعش در غرب آفریقا، ۱۱۳ تن از نیروهای ارتش نیجریه و متحدین آنها کشته و زخمی شدند.

عناصر ولایت غرب آفریقای گروه تروریستی داعش در یک ماه اخیر تلاش کردند تا با حملات انتحاری و درگیری‌های مختلف و کشاندن درگیری به مناطق دیگر نیجریه و کامرون و نیجر، از نفوذ نیروهای ارتش نیجریه و متحدان آفریقایی آن‌ها به مناطق تحت نفوذ داعش در اطراف دریاچه چاد و جنگل‌های سامبیسا و الگارنو بکاهند. جزئیات درگیری‌ها و یورش‌های عناصر ولایت غرب آفریقای داعش بدین شرح است:

– دواعش در روز پنجشنبه ۲۱ اردیبهشت ماه به پاسگاه ارتش کامرون در شهرک جیگاگی در شمالی ترین نقطه کامرون حمله کردند.

– عناصر داعش در روز شنبه ۲۳ اردیبهشت ماه به پاسگاه ارتش نیجریه در شهرک کداماری در منطقه برنو واقع در شمال شرق نیجریه یورش بردند.

– درگیری‌ها بین نیروهای اتحادیه آفریقا و دواعش در روز یکشنبه ۲۴ اردیبهشت ماه در نزدیکی مواضع داعش در اطراف دریاچه چاد ادامه یافت، و عناصر داعش از دو خودروی بمب‌ گذاری شده علیه نیروهای مهاجم استفاده کرده و ۵۰ تن از نیروهای اتحادیه آفریقا را کشته و زخمی کردند.

– عناصر داعش در روز دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ماه از وضعیت دفاعی خارج شده و در حمله به یک خودروی گشتی ارتش نیجریه در نزدیکی شهرک مالم فتوری حمله کرده و چند تن از آن‌ها را زخمی کردند.

– عناصر داعش در همان روز یک بمب جاده‌ای را بر سر راه گشتی ارتش نیجریه در نزدیکی شهرک بوروسو در ایالت برنو منفجر کرده و سرنشینان آن را کشته و زخمی کردند.

– درگیری نیروهای ارتش نیجریه با عناصر داعش در محیط جنگل الگارنو در روز دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ماه ادامه یافت.

– با تداوم درگیری‌های جنگل الگارنو در روز سه شنبه ۲۶ اردیبهشت ماه دواعش یک خودروی بمب گذاری شده را علیه نیروهای دولتی منفجر کرده و تعداد زیادی از آن‌ها را کشته و زخمی کردند.

– عناصر داعش در همین روز یک بمب جاده‌ای را بر سر راه نیروهای محلی وابسته به دولت نیجریه در نزدیکی شهرک ورگی در منطقه برنو منفجر کرده و یک تن را کشته و یک تن دیگر را زخمی کردند.

– عناصر داعش در روز ۲۷ و ۲۸ اردیبهشت ماه با گلوله‌های ۴۰ میلیمتری و چهار گلوله خمپاره به تجمع نیروهای ارتش نیجریه در نزدیکی شهرک ارگی در محیط دریاچه چاد حمله کردند.

– مسلحین داعش در روز دوشنبه اول خرداد ماه با سه گلوله خمپاره به محل تجمع نیروهای اتحادیه آفریقا در شهرک ارگی حمله کردند.

– عناصر داعش در روز چهارشنبه ۳ خرداد ماه به ایست بازرسی ارتش نیجریه در شهرک فولکا در ایالت برنو حمله کرده و یک تن را کشتند.

– دواعش در روز پنجشنبه ۴ خرداد ماه دو بمب جاده‌ای را بر سر راه دو گشتی پیاده ارتش نیجریه بر سر راه شهرک باگا در ایالت برنو منفجر کرده و سه تن را کشته و چند تن دیگر را زخمی کردند.

– عناصر داعش در همان روز یک پایگاه ارتش نیجریه را در شهرک اونو در ایالت برنو با گلوله‌های ۴۰ میلیمتری مورد هدف قرار دادند.

– مسلحین داعش در روز شنبه ۶ خرداد ماه به پایگاه ارتش نیجریه در شهرک مالم فتوری حمله کردند.

– دواعش در همان روز با نیروهای ارتش نیجریه در نزدیکی شهرک مالم فتوری درگیر شده و چند تن از نیروهای ارتش را کشته و زخمی کردند.

– عناصر داعش در روز دوشنبه ۸ خرداد ماه به مقر پلیس کامرون در روستای جیگاگی در منطقه مورا واقع در شمال کامرون حمله کرده و دستکم دو تن را کشته و چند تن دیگر را زخمی کردند.

– دواعش در روز چهارشنبه ۱۰ خرداد ماه با گشتی‌های ارتش نیجر که به مواضع دواعش در نزدیکی شهرک گورتا در منطقه دیفا واقع در جنوب شرق نیجر درگیر شده و ۱۶ تن از آن‌ها را کشته و زخمی کردند.

– دواعش در روز پنجشنبه ۱۱ خرداد ماه یک عضو سازمان صلیب سرخ را در نزدیکی شهرک داماساک در ایالت برنوی نیجریه اسیر کرده و کشتند.

– مسلحین داعش در روز جمعه ۱۲ خرداد ماه با کاروان ارتش نیجریه بر سر راه شهرک ارگی و بین روستای میتل و کنگارو در ایالت برنو درگیر شده و از یک خودروی انتحاری استفاده کرده و ۲۰ تن از نیروهای ارتش نیجریه را کشته و زخمی کردند و شش خودروی نظامی ارتش را منهدم کرده و یا از کار انداختند. این کاروان ارتش نیجریه برای کمک به نیروهای اتحادیه آفریقا که هفته‌ها در نزدیکی شهرک ارگی مستقر بوده و قصد نفوذ به مناطق داعش را داشتند به منطقه گسیل شده بودند.

– عناصر داعش در همان روز به تجمع نیروهای ارتش نیجریه در شهرک دیکوا در برنو حمله کرده و یک تن را کشتند.

– دواعش در همان روز به نیروهای ارتش نیجریه در نزدیکی شهرک گاجینگا در برنو حمله کردند.

– عناصر داعش در روز یکشنبه ۱۴ خرداد ماه به پاسگاه ارتش کامرون در روستای یونی در نزدیکی منطقه مرزی مورا حمله کردند.

– مسلحین داعش در روز سه شنبه ۱۶ خرداد ماه پایگاه ارتش نیجریه را در شهرک گاجینگا مورد حمله قرار دادند.

– دواعش در همین روز چهار مسیحی را در روستای هیجا در منطقه اداماوا کشتند.

بنا بر آماری که اینفوگرافیک شماره اخیر هفته‌نامه النبأ داعش به دست می‌دهد، دواعش در یک ماه اخیر ۳۳ بار با نیروهای ارتش نیجریه و متحدان آن‌ها درگیر شده و این درگیری‌ها به کشته و زخمی شدن ۱۱۳ تن از نیروهای ارتش نیجریه و متحدان آن‌ها انجامید. ضمنا دواعش در طول این مدت ۲۲ خودروی نظامی را منهدم کرده و یا از کار انداختند. درگیری‌های عناصر داعش در این دوره شامل پنج عملیات انتحاری، شش  بار استفاده از بمب جاده‌ای و ۱۶ یورش و درگیری و شش نوع عملیات دیگر بود. درگیری‌ها بیشتر در جنگل‌های سامبیسا و الگارنو و اطراف دیاچه چاد متمرکز بود.

لازم به ذکر است که آمار مندرج در این گزارش از منابع خبری داعش گرفته شده و میزان تلفات دواعش در این گزارش نیامده است.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.