آیا نفس داعش به شماره افتاده؟

دوشنبه 26 تیر 1402 - 17:06
https://iswnews.com/?p=98472

در هفته دوم تیرماه تعداد عملیات‌های داعش پس از شش ماه دوباره تک رقمی شد، در این یادداشت برآنیم تا روند عملیات‌های داعش را در این شش ماه مورد بررسی قرار دهیم.

در هفته آخر دی ماه سال گذشته بود که برای نخستین بار میزان عملیات‌های داعش تک رقمی شد، و حالا درست بعد از ۲۵ هفته دوباره میزان عملیات‌های داعش تک رقمی شده است، این در حالی است که میزان قربانیان داعش در هفته آخر دی ماه سال گذشته ۶۷ تن و میزان قربانیان داعش در هفته دوم تیر ماه ۵۰ تن بود.

بی شک داعش در این ماه‌ها روند رو به افولی را از سر می‌گذراند، اما مسئله این است که این گروه تروریستی این روزهای ضعف را چگونه مدیریت می‌کند تا دست کم بتواند اینفوگرافیک خونین هفتگی خود را با آماری هرچند ناچیز پر کند تا همچنان بر بقای خود صحه گذارد؟

اگر به آمار و ارقام این ۲۵ هفته نگاهی بیندازیم خواهیم دید که میزان عملیات‌های داعش فقط یک بار از ۳۰ عملیات تجاوز کرده‌است، و میزان قربانیان داعش تنها در پنج هفته از این ۲۵ هفته سه رقمی شده‌است.

داعش در واقع نفس‌های به شماره افتاده‌اش را مدیریت می‌کند. در این بین، تکیه اصلی اینفوگرافیک خونین هر هفته داعش عمدتا بر تعداد قربانیان مسیحی ولایت وسط آفریقا یعنی مناطق بینی در استان کیفوی شمالی و استان ایتوری واقع در شمال شرق کنگو و همچنین تلفات نیروهای ارتش و عناصر محلی تحت حمایت دولت در ایالت برنو واقع در شمال شرق نیجریه و اطراف دریاچه چاد می‌باشد. گاهی نیز آمار کشته و زخمی‌های جماعت نصره الإسلام والمسلمین در منطقه ساحل آمار اینفوگرافیک خونین داعش در این ۲۵ هفته را بالا می‌برد، این در حالی است که به نظر می‌رسد در این روزها کفه ترازو در نزاع خونین داعش و القاعده در منطقه ساحل آفریقا به سمت القاعده سنگینی می‌کند. تفاوت عمده‌ای که این شش ماه با ماه‌های قبلش دارد میزان کمتر عملیات‌های داعش در افغانستان است. با اینکه داعش در این دوره زمانی یکی دو عملیات بزرگ انجام داد ولی در کل تحرکات داعش در افغانستان بسیار کم رنگ شده است. همچنین عملیات‌های داعش در نسبت با گذشته در موزامبیک هم کاهش داشته‌است. در عراق و سوریه نیز بیشتر هفته ها، یک یا دو عملیات انجام شده و به جز دو هفته پیش که میزان عملیات‌های داعش در سوریه بیشتر از دیگر ولایاتش یعنی ۷ عملیات با ۱۹ قربانی بود، و چند هفته نیز در عراق عملیات‌ها افزایش داشت.

داعش نفس‌های به شماره افتاده خود را با تناوب مدیریت می‌کند، کمتر می‌توانید ببینید که داعش دو هفته پشت سر هم در یک منطقه عملیات‌هایش از دیگر مناطق بیشتر باشد، بلکه شدت یافتن عملیات‌های داعش تابع تناوب است، داعش با نیرو و امکانات کم بعد از هر بار سلسله عملیات‌های وسیع در یک منطقه نیاز به بازیابی دارد، برای همین تشدید عملیات در هفته بعد را به ولایت و یا منطقه‌ای دیگر وامی‌گذارد. این کار مزایای زیادی برای داعش دارد؛ نخست اینکه نیروهای امنیتی در پی دواعش را با سردرگمی بیشتری مواجه می‌کند، چرا که داعش پس از یک سلسله عملیات‌های نسبتا شدید سر نخی از خود بر جای نمی‌گذارد تا دور بعد که از جای دیگری سر در آورد. دیگر اینکه داعش که نفسش به شماره افتاده با مدیریت این نفس ضعیف تلاش می‌کند تا خود را از رهگذر اینفوگرافیک خونینش سرپا نگه دارد. پس بالاخره در هر هفته مجموعه‌ای عملیات و قربانی هست که در اینفوگرافیک درج شود، یعنی اینکه داعش با وجود ضعف مفرطی که بدان دچار شده بدون وقفه حضور دارد، اما نه خیلی زیاد و نه در یک جای ثابت.
مسئله دیگر این است که داعش با این کار بر دامنه وسیع جغرافیایی عملیات‌هایش از شرق جهان اسلام تا غرب آن صحه می‌گذارد. در واقع داعش نه تنها هر هفته اظهار وجود می‌کند بلکه رد پایی از آن را در کل پهنه جهان اسلام می‌توان یافت.

راهبرد اعلامی داعش جنگ طولانی مدت است. آن‌ها خود می‌گویند که دشمنانشان باید برای جنگی طولانی مدت آماده شوند، پرسش این است که آیا داعش خواهد توانست تا موج و یا حادثه بزرگ دیگری در منطقه مانند آنچه در ۲۰۱۱ رخ داد، خود را مدیریت کند تا دیگر بار قدرت گیرد؟

یاسر قزوینی حائری
یاسر قزوینی حائری
متخصص تروریسم و داعش شناس
  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.