تحرکات سه ماه اخیر جماعت نصرت الاسلام و المسلمین در مالی

چهارشنبه 4 مرداد 1402 - 17:10
https://iswnews.com/?p=99445

عناصر جماعت نصرت الاسلام و المسلمین در سه ماهه اخیر با انجام نزدیک به ۳۰ عملیات در کشور مالی نزدیک به ۳۰ تن از نیروهای امنیتی مالی و تعداد زیادی از عناصر داعش را به قتل رساندند.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” عناصر جماعت نصرت الاسلام و المسلمین بیشتر تحرکات خود در مالی را در نیمه جنوب غربی این کشور و بعضا مرکز مالی متمرکز کرده و در جنوب شرقی این کشور نیز با عناصر داعش درگیر شدند. جزئیات تحرکات سه ماه اخیر جماعت نصرت الاسلام و المسلمین در مالی به شرح ذیل است:

کولیکورو:
– عناصر جماعت نصرت الاسلام و المسلمین در روز سه شنبه ۱۲ اردیبهشت ماه، به یک ایست بازرسی متعلق به ارتش مالی در روستای نارا واقع در شمال منطقه کولیکورو در جنوب غرب مالی در نزدیکی مرز موریتانی حمله کرده و دو تن از نیروهای ارتش مالی را کشتند.
– افراد این جماعت در روز چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت ماه، خودروی نیروهای واگنر را بین نارا و کالومبا در شمال منطقه کولیکورو را مورد هدف قرار داده و منهدم ساختند.
– جماعت نصرت الاسلام و المسلمین در روز دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ماه، یک خودروی نیروهای واگنر را بر سر راه مرجا و نارا در شمال منطقه کولیکورو مورد هدف قرار دادند.
– گروهی از جماعت نصرت الاسلام و المسلمین در روز جمعه ۲۹ اردیبهشت ماه، به مقر ارتش مالی در دیدانی در غرب منطقه کولیکورو حمله کرده و این مقر را تسخیر کردند.
– عناصر این جماعت در همین روز به مقر ارتش مالی در ساناکورو در غرب منطقه کولیکورو حمله کردند.
– گروهی از جماعت نصرت الاسلام و المسلمین در روز دوشنبه ۱۵ خرداد ماه، کمینی را علیه نیروهای ارتش مالی در راه بین سوریبوگو و نگالا در جنوب غرب کولیکورو و در نزدیکی پایتخت مالی باماکو اجرا کرده و ۶ تن از نیروهای ارتش را کشتند. یک تن از عناصر این گروه نیز در این حمله کشته شد.

کایس:
– افراد نصرت الاسلام و المسلمین در روز دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ماه، کمینی را علیه نیروهای ارتش مالی در نزدیکی روستای کورونینکوتو در شرق منطقه کایس واقع در منتها الیه جنوب غرب مالی اجرا کرده و هفت تن از نیروهای ارتش مالی را کشته و هشت تن دیگر را زخمی کردند و یک تن از تروریست‌ها نیز کشته شد.
– یک گروه از جماعت نصرت الاسلام و المسلمین دو یورش را علیه یک ایست بازرسی متعلق به پلیس و یک پاسگاه متعلق به ژاندارم دولت مالی در منطقه یلیمانی واقع در شمال منطقه کایس در نزدیکی مرز موریتانی ترتیب داده و دو تن از آن‌ها را کشتند.
– مسلحین جماعت نصرت الاسلام و المسلمین در روز یکشنبه ۳۱ اردیبهشت ماه، به مقر ارتش مالی در روستای بافارا در منتها الیه شمال غربی منطقه کایس در مرز موریتانی حمله کرده و دست کم یک تن را کشتند.
– عناصر جماعت نصرت الاسلام و المسلمین در روز جمعه ۵ خرداد ماه، به نیروهای ارتش مالی در شهر دیما در شمال شرق منطقه کایس حمله کردند.
– عناصر این گروه در روز چهارشنبه ۱۷ خرداد ماه، مقر ارتش مالی را در روستای کرانی در شمال منطقه کایس و در مرز موریتانی را مورد حمله قرار داده و دست کم یک تن را کشتند.
– مسلحین در روز جمعه ۱۹ خرداد ماه، کمینی را علیه ارتش مالی در روستای کومبونتی در مرکز منطقه کایس اجرا کرده و دست کم یک تن را کشتند.
– افراد جماعت در روز سه شنبه ۲۳ خرداد ماه، در نزدیکی نیورو واقع در شمال منطقه کایس و در نزدیکی مرز موریتانی به نیروهای ارتش مالی یورش برده و دست کم یک تن را کشتند.

سگو:
– عناصر این جماعت در روز چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت ماه، گشتی نیروهای واگنر را در نزدیکی روستای فابا از توابع مولودو در منطقه سگو واقع در مرکز مالی، با یک بمب جاده‌ای مورد هدف قرار داده و دو تن از آن‌ها را زخمی کردند.
– گروهی از جماعت نصرت الاسلام و المسلمین در روز پنجشنبه ۲۱ اردیبهشت ماه، سه یورش همزمان را علیه نیروهای ارتش مالی در شهر نینو در منطقه سگو واقع در مرکز مالی ترتیب داده و طی این عملیات ۹ تن از نیروهای ارتش مالی را به قتل رساندند.
– عناصر این گروه در روز جمعه ۲۲ اردیبهشت ماه، خودوری متعلق به ارتش مالی را بین کوناندو و آلتونا در منطقه سگو واقع در مرکز مالی را با یک بمب جاده‌ای مورد هدف قرار دادند.
– مسلحین نصرت الاسلام و المسلمین در روز شنبه ۲۳ اردیبهشت ماه خودوری ارتش مالی را بر سر راه داگابوری و دیابولی در شمال منطقه سگو در نزدیکی مرز موریتانی با یک بمب جاده‌ای هدف قرار داده و منهدم ساختند.
– عناصر جماعت در روز جمعه ۲۹ اردیبهشت ماه مقر ارتش مالی را در بواولی واقع در جنوب غرب منطقه سگو مورد هدف قرار داده و دست کم یک تن را مجروح کردند.

– گروهی از جماعت نصرت الاسلام و المسلمین در روز جمعه ۱۲ خرداد ماه به چهار مقر نیروهای ارتش مالی در التونا و سیکا در شمال منطقه سگو حمله کرده و یک تن را کشته و ۱۱ تن دیگر را زخمی کردند.

– عناصر جماعت نصرت الاسلام و المسلمین در روز چهارشنبه ۱۷ خرداد ماه، یک بمب جاده‌ای را بر سر راه خودروی ارتش در راه بین نینو و مارکالا در مرکز منطقه سگو منفجر کردند.
– گروه نصرت الاسلام و المسلمین شنبه شب ۲۰ خرداد ماه، نیروهای واگنر را در شهر نیونو در مرکز منطقه سگو مورد هدف قرار دادند.
– در همین روز یک خودروی نظامی ارتش مالی توسط بمب جاده‌ای جماعت نصرت الاسلام و المسلمین در سیربالا واقع در مرکز منطقه سگو مورد اصابت قرار گرفت و منهدم شد.
– عناصر جماعت نصرت الاسلام و المسلمین در روز ۲ مرداد ماه، با خودروی انتحاری به مرکز نیروهای واگنر در مولودو واقع در منطقه سگو حمله کردند.

موپتی:
– مسلحین جماعت نصرت الاسلام و المسلمین در روز جمعه ۲۲ اردیبهشت ماه، یک ایست بازرسی متعلق به ارتش مالی را در منطقه موپتی در مرکز مالی مورد هدف قرار داده و دست کم یک نفر را کشته و دو خودرو و یک موتورسیکلت را به آتش کشیدند.
– جماعت نصرت الاسلام والمسلمین در روز جمعه ۵ خرداد ماه، نیروهای ژاندارم مالی را درون شهر موپتی مورد هدف قرار داده و یک تن را کشته و یک تن دیگر را زخمی کردند.
– عناصر این جماعت در روز چهارشنبه ۲۴ خرداد ماه، ستونی متشکل از نیروهای ارتش مالی و نیروهای واگنر را با یک بمب جاده‌ای بر سر راه بونی به دونزا در منطقه موپتی مورد هدف قرار دادند.

تومبوکتو:
– عناصر جماعت نصرت الاسلام و المسلمین در روز جمعه ۱۹ خرداد ماه، کمینی را علیه نیروهای سازمان ملل در غرب شهر بر در منطقه تومبوکتو واقع در مرکز مالی اجرا کرده و چند تن را کشته و زخمی کردند. در همین روز عناصر این جماعت یک خودروی متعلق به نیروهای بین المللی مینوسما را منهدم ساختند.
– جماعت نصرت الاسلام و المسلمین همچنین مدعی شدند که یک هلیکوپتر نیروهای واگنر را در منطقه ماسینا منهدم کرده‌اند.

گائو:
– طبق گزارش منابع خبری نزدیک به جماعت نصرت الاسلام و المسلمین این گروه در روز شنبه ۱۷ تیرماه، در منطقه تسیت واقع در منطقه گائو در جنوب غرب مالی با عناصر داعش درگیر شده و بر مناطق مختلف تحت تسلط داعش در گائو در نزدیکی مرز نیجر دست یافتند.
– این منابع همچنین از تسلط دوباره جماعت نصرت الاسلام والمسلمین بر شهر تلاتایت در روز جمعه ۳۰ تیر پس از یک سال تسلط داعش بر شهر تالاتایه در منطقه گائو در جنوب شرق مالی خبر دادند.

لازم به ذکر است که در درگیری‌های جماعت نصرت الاسلام و المسلمین با داعش، تعداد زیادی نیز از عناصر جماعت کشته شدند که تصاویر نزدیک به ۵۰ تن از آن‌ها در بورکینافاسو توسط رسانه‌های داعش مخابره شد.

گفتنی است که تعداد قربانیان تحرکات نصرت الاسلام و المسلمین در مالی در سه ماه اخیر بسیار کمتر از قربانیان این گروه در بورکینافاسو می‌باشد. همانطور که در گزارش تحرکات نصرت الاسلام و المسلمین در بورکینافاسو ذکر شد، شیوه تحرک این جماعت در مالی و بورکینافاسو در سه ماه اخیر تابع منطق تناوب می‌باشد و به نوبت و تناوب عملیات‌ها در بورکینافاسو و مالی انجام شده‌اند.

اطلاعات مندرج در این گزارش از منابع خبری جماعت نصرت الاسلام و المسلمین گرفته شده و میزان کشته‌های این جماعت در این گزارش کمتر از میزان واقعی آن می‌باشد.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.