در حالی که برخی مقامات غربی مدعی به‌کارگیری پهپادهای ایرانی توسط روس‌ها در جنگ اوکراین می‌باشند، یک رسانه آمریکایی به نقل از پژوهشگران تسلیحات جنگی اعلام کرد که روس‌ها، پهپاد ۱۳۶ ایران را کپی و با نام گیران۲ استفاده میکنند. این اعتراف تایید کننده ادعای مقامات ایرانی مبنی بر عدم دخالت ایران در جنگ اوکراین و یا وجود پهپادهای ایرانی شاهد ۱۳۶ در حملات علیه اوکراین است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” روزنامه نیویورک تایمز با انتشار گزارشی جدید در مورد شایعات پهپادهای شاهد- ۱۳۶ عنوان کرد: گزارشی که روز پنج‌شنبه توسط یک گروه پژوهشگران تسلیحاتی منتشر شد، بیان‌گر آن است که روسیه روند کپی کردن پهپاد‌های تهاجمی دریافتی از جمهوری اسلامی ایران را علی‌رغم تحریم‌هایی که برای فلج کردن تولید تسلیحاتی روسیه صورت گرفته است انجام داده و آن‌ها را در نبرد علیه نیرو‌های اوکراینی به کار می‌گیرد.

پژوهشگران تسلیحاتی اواخر ماه جولای به کیف، پایتخت اوکراین سفر کردند و به بررسی لاشه‌های دو پهپاد تهاجمی پرداختند که در نبرد‌های جنوب شرق اوکراین به کار گرفته شده بودند. هر دو فروند از پهپادها، (شبیه) پهپاد‌های شاهد ۱۳۶ ایران بودند اما دارای ماژول‌های الکترونیکی بودند که با قطعاتی که قبلاً از پهپادهای جاسوسی روسیه کشف شده بود، مطابقت داشته‌ است. همچنین موادی که در ساخت این پهپاد‌ها به‌کار رفته و نیز ساختار داخلی بدنه‌شان، تفاوت زیادی با پهپاد‌هایی داشت که گفته می‌شد در ایران ساخته شده‌اند.

بدنه پهپاد‌های ایرانی که مورد تجزیه و تحلیل پژوهشگران قرار گرفته بود، با نوعی مواد سبک ساخته شده بود اما گیران‌های روسی با فایبرگلاسی که بر روی لایه‌های فیبرکربن بافته شده، ساخته شده‌اند. پهپادهای گیران حاوی ماژول‌های الکترونیکی به نام کومتا بود که محققان قبلاً در پهپادهای روسی که در میدان جنگ کشف شده بود، مشاهده کرده بودند. روس‌ها با استفاده از سامانه‌های هدایتی کومِتا، الکترونیک داخلی مورد نیاز پهپاد‌ها برای پرواز و هدایت به نقطه هدف را ساده‌سازی میکنند.

این تحقیقات توسط سازمان “تحقیقات تسلیحات جنگی”Conflict Armament Research (سی‌ای‌آر) مستقر در انگلیس انجام شده که سلاح‌ها و مهماتی را که در جنگ‌ها مورد استفاده قرار گرفته را شناسایی و مورد بررسی قرار می‌دهند.

به گفته دامین اسپلیترز، یکی از پژوهشگران تسلیحاتی، این موضوع که روس‌ها، این پهپاد را در داخل خاک خود تولید می‌کنند، به آن‌ها اجازه می‌دهد که مستقل باشند و به روسیه امکان می‌دهد تا الگو‌های تهاجمی خود را با تکیه بر پهپاد‌های انتحاری حفظ کند.

نسخه روسی پهپاد ایرانی شاهد ۱۳۶، عموما به‌عنوان گیران-۲ یا گرانیوم-۲ (در زبان روسی) شناخته می‌شود. بررسی اسناد و مدارک حاکی از آن است که روس‌ها اکنون با استفاده از پهپادهای تولید داخل به هدف قرار دادن نظامیان اوکراینی می‌پردازند و شایعات استفاده از پهپادهای شاهد ۱۳۶ ایرانی علیه اوکراین صحت ندارد.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.