ناتو فعالیت نظامی در عراق را افزایش می‌دهد

شنبه 28 مرداد 1402 - 10:14
https://iswnews.com/?p=101488
نیروهای ناتو در عراق

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی اعلام کرد به درخواست رسمی دولت عراق، دامنه فعالیت‌های نظامی خود را در این کشور افزایش خواهد داد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) طی بیانیه‌ای اعلام کرد که شورای ناتو بنا به درخواست مقامات عراقی، در روز پنج‌شنبه (۲۶ مرداد ماه) تصمیم گرفته است تا محدوده ماموریت ناتو در عراق علاوه بر ماموریت‌های مستشاری، ظرفیت سازی در راستای حمایت از وزارت کشور و فرماندهی پلیس فدرال عراق را نیز شامل شود.

ناتو با اشاره به اینکه ماموریتش در عراق را از سال ۲۰۱۸ میلادی با هدف ارائه مشاوره به مسئولان نظامی و امنیتی وزارت دفاع عراق را تحت نظر نخست وزیر آغاز کرده است، افزود: این ماموریت اکنون همچنین وزارت کشور و فرماندهی پلیس فدرال را شامل خواهد شد.

تصمیم اخیر ناتو در حالی اتخاذ شده است که تحرکات نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه به شدت افزایش یافته و در سایه این تحرکات، گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر احتمال حمله ائتلاف آمریکایی و متحدان به مواضع محور مقاومت در غرب عراق و شرق سوریه وجود دارد.

این تصمیم ناتو و همچنین چراغ سبز بغداد به این موضوع، مسیر را برای افزایش قدرت و نفوذ کشورهای غربی در عراق هموارتر خواهد کرد. مشخص نیست السودانی که از ابتدای نخست وزیری به دنبال اخراج نیروهای خارجی از عراق بوده و بارها بر عدم نیاز بغداد به این نیروها تاکید کرده است، چه اهدافی را دنبال می‌کند و بر اساس چه مبنایی با گسترش فعالیت ناتو در عراق موافقت کرده است.

با توجه به تهدیدات قبلی مقاومت عراق و همچنین و عدم تحقق وعده‌های نخست وزیر عراق مبنی بر اخراج نظامیان خارجی از طریق دیپلماتیک، احتمال می‌رود گروه‌های مقاومت حملاتی را علیه مواضع نظامیان خارجی به ویژه نیروهای آمریکایی در عراق ترتیب دهند.

بیشتر بخوانید: افزایش تحرکات زمینی و هوایی آمریکا در مناطق مختلف عراق

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.