به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” ایالات متحده و متحدانش، بامداد ۲۵ فروردین بین ساعات ۵.۱۲ تا ۶.۴۰ دقیقه از هوا و دریا اقدام به حملات موشکی علیه مواضع نظامی و مهم کشور سوریه کردند.

به نقل از وزارت دفاع روسیه؛ سامانه های دفاع هوایی روسیه مستقر در پایگاه حمیمیم و طرطوس اعلام کردند که تمام حملات صورت گرفته توسط آمریکا و بریتانیا انجام شده است.

 

گزارشات حاکی از آن است که بمب افکن های B-1B و جنگنده های F-15 و F-16 آمریکا و همچنین جنگنده های تورنادوی نیروی هوایی سلطنتی بریتانیا از سمت دریای مدیترانه و ناوهای USS Laboon و USS Monterey مستقر در دریای سرخ در حمله ی بامداد امروز استفاده شده اند.

 

در این حملات تعدادی از فرودگاه های نظامی، تاسیسات صنعتی و تحقیقاتی سوریه موردحملات موشکی قرار گرفتند.

 

گفته میشود با توجه به اخطار شب گذشته ی روسیه در خصوص وقوع حمله ی احتمالی آمریکا و آمادگی یگان های نظامی ارتش سوریه و مقاومت در منطقه؛ در پی این حمله خسارات جانی خاصی به نیروهای نظامی و یا مردم وارد نشده است.

 

بر اساس اطلاعات وزارت دفاع روسیه و با توجه به شواهد موجود، حدود ۱۰۳ موشک کروز از نوع موشک های تاماهاک از روی ناوهای جنگی و موشک های هدایت شونده GBU-38 بوسیله جنگنده ها به سمت اهداف شلیک شدند. جنگنده های تورنادو نیز ۸ موشک از نوع Scalp EG به سمت اهداف شلیک کردند.

 

در پی این حمله پدافند هوایی سوریه از تمام سامانه های موجود خود مانند SA-8 ، SA-2 ، Pantsir-S1/2 ، Buk-M2E ، S-125 S-200 برای دفع حملات استفاده کرد و موفق شد ۷۱ موشک را رهگیری کرده و مورد هدف قرار دهد.

 

بر اساس اطلاعات وزارت دفاع روسیه اهداف زیر در کشور سوریه مورد هدف قرار گرفته اند:

۴ موشک به فرودگاه بین المللی دمشق و ۱۲ موشک به فرودگاه الضمیر که همگی آنها رهگیری و مورد هدف قرار گرفت.

۱۸ موشک به فرودگاه بلای و ۱۲ موشک به فرودگاه الشعیرات که همگی آنها رهگیری و مورد هدف قرار گرفت.

۹ موشک به فرودگاه المزه که ۵ موشک رهگیری و مورد هدف قرار گرفت.

۱۶ موشک به فرودگاه حمص که ۱۳ موشک رهگیری و مورد هدف قرار گرفت.

۳۰ موشک نیز تاسیساتی در اطراف برزه و جرمانا را هدف قرار داد که ۷ موشک رهگیری و مورد هدف قرار گرفت.

 

همچنین وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که هیچ کدام از موشک های متخاصم وارد منطقه ی تحت مسئولیت سامانه های دفاع هوایی روسیه نشد و از این رو هیچ کدام از سامانه های روسیه درگیر نشدند …

 

در خصوص آمار بالا ذکر این نکته لازم است که تعداد موشک های شلیک شده و رهگیری شده توسط منابع محلی “تحولات جهان اسلام” تایید میشود اما محل های اصابت موشک ها و یا تعداد هر یک از برخوردها به هر منطقه بطور دقیق تایید نمیشود و ممکن است اعداد، بین مناطق مختلف تغییر کند.

 

همچنین وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که در سالهای گذشته به درخواست شدید شرکای غربی؛ روسیه از مجهز کردن ارتش سوریه به سامانه های دفاع هوایی S-300 خودداری کرد؛ اما اتفاقات امروز روسیه را بر آن داشت که در خصوص مجهز کردن سوریه و حتی کشورهای دیگر به این سامانه ی دفاعی تجدید نظر کند.

 

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. سینا کازرونی شنبه, ۲۵ فروردین, ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۸

    گویا هدفی که بیشتر مورد هدف قرار گرفته همان برزه و جرمانا هستند تقریبا تمام تصاویر مربوط به خرابی ساختمان ها مربوط به همان منطقه ست.
    یک خبر هم درمورد فرودگاه حلب منتشر شد ان را هم پیگیری کنید.

    پاسخ
  2. sarbaz2 شنبه, ۲۵ فروردین, ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۲

    این هشدار قبلی و تحویل سامانه S-300 روسیه می تونه به خاطر تنش های اتحادیه اروپا با روسیه در مورد مسمومیت جاسوس دوجانبه روسی انگلیسی هم باشه شاید روسیه از سوریه به عنوان اهرم فشار دربرابر غربی ها استفاده می کنه و شاید هم به همین علت یا مستقیما به دفع حمله کمک کردند یا در رهگیری موشک ها به سوریه کمک کردند

    پاسخ
    1. محمد یکشنبه, ۲۶ فروردین, ۱۳۹۷ - ۰۳:۰۹

      فرق ائتلاف با اتحاد همینه.

      نباید در روابط بین کشورها دچار توهم، زیاده روی (در بالا بردن غیرواقعی توقع)، و احساسات شد. بلکه باید روابط منطقی و سطح همکاریها رو شناخت و براساس آنها عمل کرد.

      روسیه با اتحاد سوریه، ایران، عراق، و حزب‌الله براساس منافع “مشترک” ائتلاف کرده، در حالیکه ایران و سوریه و عراق و حزب‌الله متحدین و دوستان یکدیگر هستند که جدیدترین عضو این اتحاد یمن است.

      شما به رابطه حماس با اتحاد اسلامی (سوریه، ایران، عراق، و حزب‌الله) نگاه کنید، در حالیکه اتحاد اسلامی، افرادی را در حماس بعنوان متحد دارد (مثل محمود الزهار) ولی شالکه رسمی رابطه حماس با متحدین بصورت ائتلاف است. این قاعده در خصوص کل جامعه اخوان المسلمین هم حکم میکند، مثلا افرادی مثل کمال الحلباوی میتوانند بعنوان شخصیت‌های منفرد متحد به حساب بیاییند اما کا جامعه اخوان از مصر تا ترکیه و … تنها میتوانند با متحدین بر سر مسایل و اهداف مشترک مثل نابودی اسراییل ائتلاف کنند.

      اگر فرض کنیم جنگ سوریه هیچ دستاوردی راهبردی نداشته (که خیلی داشته) این موضوع که این مرزهای روابط بین امت اسلامی و افراد و کشورهای غیر را شفاف کرده یک دستاورد بسیار میتوان گفت عظیمی است.

      شکست اعراب در مواجهه با اسراییل و اشغال بلندیهای جولان تا هم‌اکنون بواسطه خیانت آل‌سعود، آل‌رشید در اردن و بعد از آن سادات در مصر نتیجه عدم وجود شفافیت در روابط کشورهای عربی بود.

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.