دانش نظامی: پهپاد مهاجر ۱۰

جمعه 3 شهریور 1402 - 22:57
https://iswnews.com/?p=101785

مهاجر-۱۰ یک پهپاد رزمی و شناسایی برد بلند ایرانی است که در ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ در روز صنعت دفاعی ایران و با حضور رئیس جمهور و وزیر دفاع رونمایی شد. این پهپاد بردی معادل ۲۰۰۰ کیلومتر دارد و با در اختیار داشتن دوربینی پیشرفته و مجهز بودن به آخرین بروز‌رسانی‌ها و توان حمل مهمات متنوع، به‌عنوان یکی از پیشرفته‌ترین پهپادهای ایرانی محسوب می‌شود.

با رونمایی از پهپاد مهاجر ۱۰ علاوه بر آنکه عضو جدیدی به خانواده‌ پهپادهای مهاجر افزوده شد،‌ یک عضو جدید نیز به خانواده پهپادهای ۲۰۰۰ کیلومتری ایران نیز افزوده شده است که این امر موجب افزایش تنوع سبد محصولات پهپادی و در نتیجه افزایش توان رزم نیروهای مسلح ایران خواهد شد.

ویدیویی از رونمایی پهپاد مهاجر-۱۰ و تست پروازی نمونه اولیه

طراحی:
در ساخت مهاجر-۱۰ سازمانهای مختلفی از جمله ارتش جمهوری اسلامی ایران، صنایع هوایی قدس و سازمان صنایع هوایی نیروهای مسلح مشارکت داشته اند. بر اساس گفته‌های یکی از مقامات وزارت دفاع، این پهپاد بر اساس اعلام نیاز نیروهای مسلح به‌خصوص نیروهای زمینی و دریایی سپاه و نیروی زمینی ارتش طراحی و توسعه یافته است.

در نگاه اولیه، بدنه این پهپاد شباهت‌هایی به بدنه MQ-9 Reaper آمریکایی دارد. همچنین شباهتهایی بین بدنه مهاجر ۱۰ و پهپاد کمان ۲۲ ارتش جمهوری اسلامی ایران وجود دارد. در قسمت جلو و دماغه پهپاد مهاجر ۱۰، برجستگی مشابه دماغه کمان ۲۲ وجود که محل قرارگیری آنتن ارتباط ماهواره ای است.

شباهت دماغه کمان ۲۲ و مهاجر ۱۰

مهاجر ۱۰ علاوه بر دماغه در قسمت دم نیز شبیه به کمان ۲۲ بوده و از ترکیب سه باله استفاده میکند. دو باله V شکل در بالای بدنه و نزدیک به موتور قرار گرفته‌اند و یک باله کوچکتر که در قسمت زیرین بدنه قرار دارد.

شباهت دم باله های کمان ۲۲ و مهاجر ۱۰

تفاوت اصلی مهاجر ۱۰ با کمان ۲۲ در شکل بال این دو پهپاد است. در کمان ۲۲ بالها از یک شکستگی و خمیدگی خاص در طراحی برخوردار اند اما در مهاجر ۱۰ بالها از ظاهری ساده و کشیدگی بیشتر برخوردار هستند.

نکته اصلی در مورد مهاجر ۱۰ ارابه های فرود آن است. ارابه فرود عقب در پهپاد مهاجر ۱۰ و در نسخه رونمایی شده مانند ارابه فرود پهپاد شاهد ۱۲۹ جمع شونده است. ارابه های فرود عقب و جلو در مهاجر ۱۰ به سمت عقب جمع شده و هنگام پرواز درون بدنه قرار می‌گیرند. جمع شدن ارابه فرود باعث کاهش نیروی پسا (درگ) در هنگام پرواز میشود که این امر مصرف سوخت را کاهش داده و برد را افزایش می‌دهد.

شباهت ارابه فرود عقب شاهد ۱۲۹ و مهاجر ۱۰

با این وجود، در ویدیو منتشر شده از تست پرواز پهپاد مهاجر ۱۰، این پهپاد از ارابه فرود عقب ثابت استفاده می‌کند. این ارابه فرود ساده که در پهپاد مهاجر ۶ نیز استفاده شده بود، از یک سیم بکسل فلزی و یک نگهدارنده منعطف تشکیل شده است. طرز کار به این شکل است که با توجه به انعطاف ارابه فرود، سیم فلزی از باز شدن بیش از حد ارابه جلو گیری میکند و انعطاف ارابه نیز موجب کاهش فشار وارده به سازه در هنگام فرود می‌شود.
از این رو دو احتمال وجود دارد: احتمال اول این است که ویدیو منتشر شده مربوط به نسخه اولیه (prototype) و آزمایشی مهاجر ۱۰ است و بعدا تکمیل شده است. و احتمال دوم این است که پهپاد مهاجر ۱۰ دارای دو نسخه‌ی ارزان قیمت و گران قیمت باشد. در نسخه ارزان از ارابه فرود ساده و اپتیک ضعیف تر استفاده کند و در نسخه گران قیمت از ارابه فرود جمع شونده و دوربین قویتر (دوربینی که در شاهد ۱۴۹ استفاده شد) بهره ببرد.

نسخه اولیه پهپاد مهاجر ۱۰ که از ارابه فرود ثابت استفاده می‌کند.

مهاجر ۱۰ همچنین امکان حمل یک چتر برای فرود اضطراری را دارد که بنظر میرسد این قابلیت را از مهاجر ۶ به ارث برده است. این چتر اضطراری در مکانی مجزا پشت تجهیزات ماهواره ای قرار گرفته و بندهای آن در دو بخش انتهای پهپاد و نزدیک موتور بسته شده است.

با توجه به شباهت هایی که پهپاد مهاجر ۱۰ با کمان ۲۲ و شاهد ۱۲۹ دارد و همچنین حضور ارتش در بین مشارکت‌کنندگان در ساخت مهاجر ۱۰، به‌نظر می رسد این پهپاد از تجربیات ساخت پهپاد در سپاه و وزارت دفاع بهره برده و نسخه‌ای با کیفیت بالا و قیمت مناسب را در دسترس نیروهای مسلح ایران قرار داده است. به احتمال زیاد این پهپاد با تکرار تجربه موفق مهاجر ۶، بصورت انبود در سپاه و ارتش وارد خدمت شود و به نوعی جایگزین پهپادهای مهاجر ۶ و شاهد ۱۲۹ شود.

ابعاد:
ابعاد و اندازه مهاجر ۱۰ به صورت رسمی اعلام نشده است اما با توجه به تصاویر موجود میتوان ابعاد پهپاد مهاجر ۱۰ را محاسبه کرد. مهاجر ۱۰ طولی برابر ۹ متر و ارتفاعی برابر ۴/۲ متر خواهد داشت، همچنین طول بال آن ۱۴ متر خواهد بود.

سیستم دوربین و حسگر:
پهپاد مهاجر ۱۰ از یک دوربین با کیفیت بالا که پیشتر بر روی پهپاد شاهد ۱۴۹ (غزه) نیز به کار رفته بود استفاده می‌کند. این سامانه که جزء پیشرفته‌ترین سامانه‌های الکترواپتیک ایرانی می‌باشد، علاوه بر دوربین دید در روز با قدرت زوم حداقل ۱۰۰ تا ۱۲۰ برابر، از دوربین حرارتی تصویرساز و مسافت یاب لیزری نیز برخوردار است. از نکات برجسته این سامانه، بهره گیری از لنز تلسکوپی کاتادیوپتریک است که توانایی بزرگنمایی را چندین برابر می‌کند. استفاده از این دوربین موجب افزایش چشمگیر کیفیت فیلم برداری و عکس برداری پهپاد خواهد شد که مزیت بزرگی محسوب می‌شود. به‌صورت کلی، سیستم الکترواپتیکال پهپادها به‌عنوان یکی از اصلی ترین بخش‌ها و شاید مهم‌ترین بخش پهپاد محسوب می‌شوند.

بیشتر بخوانید: دانش نظامی: پهپاد شاهد-۱۴۹ (غزه)

دوربین و مهمات استفاده شده در پهپاد مهاجر ۱۰

طبق گفته های دریادار رستگاری ریاست سازمان صنایع صاایران اپتیک مهاجر ۱۰ از خانواده اپتیکهای عقاب میباشد و بردی معادل ۳۰ کیلومتر دارد. همانطور که توضیح داده شد این دوربین از ویژگی‌های منحصر به فردی نسبت به انواع پیشین خود بهره میبرد.

ویدیویی از سردار رستگاری و توضیح در خصوص اپیتک مهاجر ۱۰ و برد ۳۰ کیلومتری آن

تسلیحات:
پهپاد مهاجر ۱۰ دارای چهار نقطه سخت (hardpoint) یا آویزگاه در زیر بالها برای حمل مهمات است. این پهپاد در زمان رونمایی حامل سه سلاح بمب قائم-۵ با هدایت اپتیکی (TV)، موشک ضد زره الماس و بمب هواسُرِش آرمان بود(تصویر بالا). به نظر می‌رسد این پهپاد توانایی حمل تا حداکثر ۸ بمب و موشک را داشته باشد.

پهپاد مهاجر-۱۰ قابلیت حمل انواع بمب‌های سری قائم، انواع بمب‌های خانواده سدید، موشک ضد زره الماس، بمب‌های هواسُرِش آرمان و… را دارد.

بمب های هواسُرِش آرمان ۱ و ۲ جدیدترین نوع عرضه شده از این کلاس بمب‌ها میباشند که برای حمل توسط پهپادها سبکسازی و بهینه شده اند. با توجه به توسعه این پهپاد بر روی پلتفرم‌های پیشین مانند کمان ۲۲ و شاهد ۱۲۹ احتمال حمل طیف وسیعی از سلاح بر روی مهاجر-۱۰ مانند: غلاف‌های جنگ الکترونیک توسعه داده شده برای پهپاد کمان ۲۲، کمان ۱۲ و مهاجر ۶ و بمب‌های خانواده سدید نیز وجود دارد.

۴ عدد آویزگاه در زیر بالها برای حمل حداکثر ۸ موشک و بمب

مهاجر-۱۰ دارای مداومت پروازی ۲۴ ساعت در ارتفاع ۷ هزار متری و شعاع عملیاتی ۲ هزار کیلومتری است و از حداکثر سرعت ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت بهره میبرد. بیشینه ظرفیت سوخت این پهپاد ۴۵۰ لیتر و بیشینه وزن محموله آن ۳۰۰ کیلوگرم است.

مشخصات پهپاد برد بلند مهاجر ۱۰:
نوع: پهپاد رزمی و شناسایی
رونمایی: ۳۱ مرداد ۱۴۰۲
تولیدکننده: صنایع هوایی قدس و سازمان صنایع هوایی نیروهای مسلح
کشور سازنده: ایران
طول: ۶/۵ متر
ارتفاع: ۴/۲ متر
طول‌بال: ۱۸/۲ متر
برد عملیاتی: ۲۰۰۰ کیلومتر
سرعت: ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت
ارتفاع پروازی: ۷۰۰۰ متر
موتور: پیستونی
بیشترین وزن برخاست: ~ ۱۰۰۰ کیلوگرم
وزن سلاح قابل حمل: ۳۰۰ کیلوگرم
وزن سوخت: ۴۵۰ کیلوگرم
آویزگاه: ۴ عدد با توانایی حمل ۸ موشک و بمب
تسلیحات: انواع بمب‌های سری قائم، انواع بمب‌های خانواده سدید، موشک ضد زره الماس، بمب‌های هواسُرِش آرمان، غلاف جنگ الکترونیک و…

پهپاد بردبلند مهاجر ۱۰ – برای نمایش در اندازه اصلی کلیک کنید

تصاویر بیشتر از پهپاد مهاجر ۱۰ :

پوسترهای پهپاد مهاجر ۱۰ به زبانهای انگلیسی، روسی، عربی، آذری و عبری:

استفاده از محتوای تحولات جهان اسلام فقط با ذکر منبع و نام “تحولات جهان اسلام” مجاز است.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.