میرحافظ جعفراف (جعفرزاده)

پلیس و سازمان‌های امنیتی و اطلاعاتی دولت باکو شهروندان منتقد و مخالف سیاست‌های خود را به اتهام هایی از قبیل خیانت به دولت و کشور، جاسوسی برای ایران و ارمنستان، خرید و فروش مواد مخدر، خرید و فروش سلاح جنگی و براندازی حکومت بازداشت و به زندان می‌اندازند. این بار سازمان امنیت ملی آذربایجان معروف به د.ت.خ پس از نمایش فیلم اعتراف پنج نفر از شهروندان تالشی متهم به جاسوسی برای ایران با چالش نبود دلیل برگزاری دادگاه برای یکی از متهمان با شهروندی روسیه مواجه و رسوا شده است.

وب سایت خبری آوستا تالش روز چهارشنبه یکم شهریور (۲۳ اگوست) با انتشار خبری درباره بازداشت بی اساس یک فرد سرشناس نوشته است: «دولت آذربایجان نمی‌تواند برای دستگیری شهروند تالشی که تابعیت روسیه دارد دلیلی پیدا کند». این وب سایت خبری همچنین در همین مورد تصریح کرده است: «میرحافظ جعفر اف (جعفرزاده) شهروند روسیه نوامبر سال گذشته به قصد دیدار با خانواده خود به آذربایجان رفته بود که توسط اداره امنیت بازداشت شد. حکومت اذربایجان بدون هیچ بازجویی و حکم دادگاه او را بخاطر همکاری با سازمان اطلاعاتی خارجی متهم کرد. کمی بعد، از زبان او فیلم مونتاژ شده پخش شده است. بخشهای مختلف ویدئو بریده شده و به یکدیگر متصل شده است که به روشنی دیده می‌شود. جعفراف گفته است که من در ویدئو بی گناهی خود را بیان کرده‌ام. آنها ویدئو را طوری مونتاژ کرده‌اند که گویا من به جرم خود اعتراف می‌کنم. اگر راست می‌گویند ویدئوی بدون مونتاژ را پخش کنند».

این وب سایت خبری همچنین با راحیم شالیف روزنامه نگار تالشی و فعال حقوق بشری منتقد دولت آذربایجان که ساکن منهتن نیویورک است گفتگو کرده است. اوستا درباره این گفتگو تصریح کرده است: «راحیم شالیف وکیل حقوقی معتقد است که جعفر اف شهروند آذربایجان و همچنین روسیه است. دستگیری او بدون مدرک دشوار است. بخاطر نبود مدرک منتظر هستند بلکه جنگ روسیه و اوکراین شدیدتر شود و روسیه تضعیف شود. پس از آن می‌توانند جعفر اف و سایر شهروندان روسیه را بدون مدرک محاکمه کنند. او (شالیف) همچنین از سازمان‌های دولتی روسیه خواسته است تا برای جعفراف کاری انجام دهند. فخرالدین عباس اف از سوی روسیه به آذربایجان تحویل داده شد و مدتی پس از آن مرگ مشکوک او در زندان (آذر ماه ۲۰۲۰ و اواخر جنگ دوم قره باغ) باعث بی اعتمادی میان تالشان و (دولت) روسیه شده است. عباس اف شهروند روسیه نبود اما جعفر اف شهروند روسیه است. روسیه حداقل میرحافظ جعفر اف را (از آذربایجان) تحویل بگیرند».

آوستا تالش در این گزارش خود تاکید کرده است:«حکومت آذربایجان پس از آغاز جنگ روسیه و اوکراین تالشان ساکن روسیه را زندانی می‌کند و فشارها را افزایش داده است. دادگاه بعدی میرحافظ جعفر اف پنجم سپتامبر( ۱۴ شهریور) برگزار می‌شود».

بازخوانی یک خبر

بازداشت و پخش اعتراف از زبان میرحافظ جعفر اف فعال فرهنگی تالش اهل لنکران که ساکن روسیه بوده از همان آغاز یک رسوایی به شمار می‌رفت که اکنون با این گفته ها تکمیل شده است. همان زمان سازمان امنیت دولت باکو ادعا کرده بود: میرحافظ جعفرزاده میراسحاق اوغلو به نفع جمهوری اسلامی ایران جاسوسی می‌کرده و از طریق اورخان ممد اف شهروند آذربایجان و از اعضای جنبش مقاومت اسلامی حسینیون آذربایجان برای این کار استخدام شده بود. در فیلم تقطیع شده وانمود شده بود که میرحافظ جعفرزاده با دعوت اورخان ممد اف به ایران سفر کرده و مختصات پایگاه ها و تسلحیات نظامی را از طریق پیام رسان تلگرام برای او ارسال می‌کرد. همین جا بود که نخستین بخش رسوایی سازمان امنیت باکو در ویدئو مونتاژی رونمایی شد و آیکون فایل دریافت شده صوتی جعفرزاده (جعفر اف) به جای فایل ارسالی معرفی شد. فایلی که در آن جعفر اف را به ارسال مختصات سلاحهای مستقر شده در پایگاه نظامی متهم کرده بودند.

البته این همه ماجرای ویدئوی منتشر شده سازمان امنیت نبود و بختیار آقازاده شهروند تالش آذربایجان نیز متهم به جاسوسی شد. سازمان امنیت باکو ادعا کرد که آقازاده هنگام تحصیلات دینی حوزوی از طریق شادروان علی عبدلی (تالش شناس ایرانی ساکن رضوانشهر گیلان و دارنده دکترای افتخاری آکادمی ملی علوم آذربایجان) برای جاسوسی به نفع ایران استخدام شده بود. شادروان عبدلی در این مورد تحلیلی مشابه راحیم شالیف را مطرح کرده و به تحولات جهان اسلام گفت: «این مسئله چیز تازه ای نیست و هر وقت بخواهند فعال فرهنگی تالشان آذربایجان را دستگیر کنند به او اتهام ارتباط با عبدلی را می‌زنند».

هر قدر که زمان می‌گذرد اتهام زنی های بی اساس دولت باکو علیه فعالان فرهنگی و دینی مستقل بیشتر از گذشته رنگ می‌بازد و رسوایی این قبیل اقدامات مشخص می‌شود.

بیشتر بخوانید: پشت پرده اعترافات اجباری شهروندان جمهوری آذربایجان علیه ایران

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.