تحولات آسیای میانه، ۹ شهریور ۱۴۰۲

پنجشنبه 9 شهریور 1402 - 14:53
https://iswnews.com/?p=102182

آیت الله صالحی، رئیس شورای علمای شیعه افغانستان با هیئت نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایران در شهر کابل دیدار و از همکاری های ‎ایران با افغانستان و مهمان نوازی این کشور از مهاجرین صمیمانه قدردانی کرد.

افغانستان:
۱- کابل:
– در ۶ شهریور ماه، بر اثر حمله نیروهای احمد مسعود علیه یک خودروی گشتی مسلحین طالبان در نزدیکی پادگان حسین کوت در روستای سیاب قلی واقع در شهرستان شکر دره، سه نفر از مسلحین طالبان کشته و یا زخمی شدند.
– در ۶ شهریور ماه، بر اثر انفجار بمب در مسیر خودروی حامل مسلحین طالبان در شهرک امید سبز در منطقه ۱۹ شهر کابل دو نفر از مسلحین طالبان کشته و زخمی شدند.
– در ۶ شهریور ماه، مسلحین اداره اطلاعات طالبان طی عملیاتی یک تبعه تاجیکستانی که قصد انجام حمله انتحاری علیه مولوی دین محمد، رئیس شورای علمای کابل را داشت، بازداشت کردند.

۲- نیمروز:
در ۷ شهریور ماه، بر اثر عملیات اداره اطلاعات طالبان علیه یک مخفیگاه داعش در شهرک سیستانی ها در شهر زرنج، پنج عضو داعش بازداشت شدند.

۳- پنجشیر:
در ۵ شهریور ماه، نیروهای احمد مسعود با انتشار تصاویری، تأیید می کنند که تعدادی از مسلحین تاجیک تبار طالبان استان غور پس از جدایی از حکومت طالبان به این نیروها در قرارگاه تاواخ در دره آرزو واقع در شهرستان شتل، پیوسته‌اند. در این تصاویر، مسلحین طالبان استان غور ضمن تأکید به تاجیک بودنشان با ابراز خوشحالی به نیروهای احمد مسعود پیوسته و از همکاری با حکومت طالبان ابراز پشیمانی می کنند.

۴- تخار:
– در ۳ شهریور ماه، بر اثر حمله نیروهای احمد مسعود علیه پاسگاه مسلحین طالبان در روستای قفلاطون واقع در شهرستان خواجه غار، سه نفر از مسلحین طالبان کشته و زخمی شدند.
– در ۶ شهریور ماه، بر اثر حمله نیروهای احمد مسعود علیه پایگاه مسلحین طالبان در منطقه تکه تیموز و ساختمان فرماندهی امنیتی طالبان در شهرستان فرخار، سه نفر از مسلحین طالبان کشته و زخمی شدند.
– در ۸ شهریور ماه، بر اثر حمله نیروهای احمد مسعود علیه پاسگاه مسلحین طالبان در شهرستان رستاق، سه نفر از مسلحین طالبان زخمی شدند.

موقعیت شهرستان فرخار در استان تخار

۵- پروان:
در ۳ شهریور ماه، بر اثر حمله نیروهای احمد مسعود علیه پاسگاه مسلحین طالبان در محله باغ عبدالله جان واقع در شهرستان سیدخیل، سه نفر از مسلحین طالبان کشته و زخمی شدند.

۶- قندهار:
در ۴ شهریور ماه، بر اثر حمله مسلحین گروه جبهه آزادی افغانستان با بمب دستی به پاسگاه مسلحین طالبان در منطقه هفتم شهر قندهار، پنج نفر از مسلحین طالبان کشته و زخمی شدند.

۷- در ۶ شهریور ماه، آیت الله محمدهاشم صالحی، رئیس شورای علمای شیعه افغانستان با هیئت نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایران در شهر کابل دیدار و از همکاری های ‎ایران با افغانستان و مهمان نوازی این کشور از مهاجرین صمیمانه قدردانی کرد.

تاجیکستان:
۱- در ۶ شهریور ماه، علیرضا حقیقیان به عنوان سفیر جدید ایران در تاجیکستان وارد دوشنبه شد. حقیقیان پیش از این به عنوان دستیار وزیر و دبیرکل بخش اوراسیای وزارت خارجه ایران مشغول به خدمت بوده است. وی همچنین سمت مشاور امنیتی وزیر و مدیرکل حراست وزارت امور خارجه را نیز عهده دار بوده است.

پاکستان:
۱- خیبرپختونخوا:
– در ۳ مرداد ماه، بر اثر درگیری مسلحین تحریک طالبان پاکستان (TTP) و نیروهای ارتش پاکستان در ناحیه وزیرستان جنوبی، یک سرباز پاکستانی و سه نفر از مسلحین تحریک طالبان کشته شدند.

– در ۴ شهریور ماه، بر اثر انفجار بمب در مسیر خودروی نیروهای پلیس پاکستان در ناحیه کرم ایجنسی، دو نیروی پلیس پاکستانی کشته و زخمی شدند.
– در ۵ شهریور ماه، افراد مسلح ناشناس (احتمالاً تحریک طالبان پاکستان) یک مهندس اداره ارتباطات و کار پاکستان (C&W) به نام جمشید داور را در بازار میر علی تحصیل ترور کردند.
– در ۶ شهریور ماه، بر اثر کمین افراد مسلح ناشناس (احتمالاً تحریک طالبان پاکستان) علیه یک خودروی حامل نیروهای پلیس پاکستان در منطقه لکی مروت در ناحیه وزیرستان شمالی، پنج نیروی پلیس پاکستانی کشته و زخمی شدند.

– در ۷ شهریور ماه، بر اثر درگیری مسلحین تحریک طالبان پاکستان و نیروهای ارتش پاکستان در وزیرستان جنوبی، یک سرباز پاکستانی به نام محمد صابر و چند نفر از مسلحین تحریک طالبان کشته شدند.
– در ۸ شهریور ماه، بر اثر حمله مسلحین تحریک طالبان پاکستان به پاسگاه نیروهای ارتش پاکستان در منطقه دیره اسماعیل خان در ناحیه وزیرستان شمالی، چند سرباز پاکستانی کشته و زخمی شدند.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.