دیدار احمد مسعود با سرگئی میرونوف، معاون دومای روسیه

احمد مسعود، رهبر گروه “جبهه مقاومت ملی افغانستان” با سرگئی میرونوف، معاون دومای روسیه در شهر مسکو، پایتخت این کشور دیدار کرد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” احمد مسعود رهبر گروه جبهه مقاومت ملی افغانستان در ۷ شهریور ماه، با سرگئی میرونوف، معاون دومای روسیه و رئیس حزب سیاسی سوسیالیست “روسیه عادل – میهن پرستان – برای حقیقت”، در مقر دومای روسیه در شهر مسکو دیدار و پیرامون وضعیت سیاسی افغانستان و راه های ممکن برای حل چالش های موجود در این کشور گفت‌وگو کردند.

احمد مسعود در این دیدار گفت: «در دوران حکومت طالبان در افغانستان وضعیت سیاسی بدتر شده است. فعالیت سازمان های تروریستی و قاچاق مواد مخدر در کشور رونق گرفته و حقوق و آزادی های مردم پایمال شده است. اگر در شرایط کنونی در افغانستان حکومتی ایجاد نشود که به نفع مردم ساکن در کشور عمل کند و اگر مبارزه با مواد مخدر و سازمان‌های تروریستی موجود در این کشور صورت نگیرد، افغانستان می تواند تبدیل به یک بمب ساعتی شود که هر لحظه ممکن است منفجر شود.»

سرگئی میرونوف، معاون دومای روسیه نیز در صحبت های خود با تاکید بر احترام روسیه به حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی افغانستان گفت: «ما به این موضع پای‌بند هستیم که مردم افغانستان، خودشان باید آینده شان را تعیین کنند. ما معتقدیم که افغانستان به هیچ وجه نباید به عرصه هیچ گونه آرزوهای ژئوپلیتیکی کشورهای سوم تبدیل شود.»

میرونوف در ادامه از نقش احمد شاه مسعود (قهرمان ملی افغانستان) در امر مبارزه با تروریسم به نیکی یاد کرد و مقاومت امروزی مردم افغانستان در برابر تروریسم و افراط‌ گرایی را تداوم مبارزه وی توصیف کرد. وی از طرف حزب خود و فراکسیون متحدش در دومای روسیه، حمایت خود را از احمد مسعود اعلام کرد و همچنین از برگزاری نشستی در دومای دولتی روسیه با حضور احمد مسعود خبر داد که برای بررسی مشکلات افغانستان در پاییز امسال برگزار خواهد شد.

اعلام حمایت سرگئی میرونوف، معاون دومای روسیه از احمد مسعود در این مرحله از تحولات افغانستان و منطقه آسیای میانه، جنبه تشریفاتی دارد، اما این حمایت ها با تغییر نگاه به طالبان و افزایش تهدیدات آنها علیه منطقه می‌تواند به سمت کمک های مالی و نظامی سوق پیدا کند و روسیه را به عنوان اولین حامی نظامی نیروهای احمد مسعود مطرح کند.

روسیه پس از تسلط طالبان بر افغانستان بر ایجاد حکومت فراگیر در این کشور تاکید کرده و تاکنون این گروه را به عنوان حاکم افغانستان به رسمیت نشناخته است. روسها علیرغم این موضع، از گروه های مسلح ضد طالبان نیز هیچ حمایتی نکرده‌اند و به نظر می‌رسد که تلاش‌های برخی سیاستمداران روسی برای نزدیک شدن به گروه‌های ضد طالبان چندان مورد توجه دولت روسیه قرار نگیرد. همزمان با این تلاشها، برخی چهره های سیاسی دیگر در افغانستان از جمله ژنرال عبدالرشید دوستم و اسماعیل خان قصد دارند تا با کسب حمایت کشورهای قدرتمند و تاثیرگذار در افغانستان از جمله آمریکا و ایران به صحنه قدرت بازگردند.

بیشتر بخوانید: اینفوگرافیک: گروه‌های ضد طالبان در افغانستان

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.