تقریبا سه ماه است که از آغاز عملیات اوکراینی‌ها در جبهه‌های جنوبی این کشور میگذرد. ارتش اوکراین تاکنون و طی سه ماه حملات پر تلفات و خونین موفق شده است در برخی محورهای مناطق زاپروژیا و دونتسک به پیشرویهای جزئی دست یابد. بر اساس اطلاعات رسمی ارتش اوکراین، در جریان این عملیات‌ها ۱۳ منطقه مسکونی و حدود ۲۵۰ کیلومتر مربع از تصرف نیروهای روسیه آزاد شده است.

به‌صورت کلی در طول ۹۰ روز گذشته، تمرکز عملیات اوکراینی‌ها بر سه محور اصلی باخموت، ولیکا نواسیلکا و اوریخیف بوده است.

آخرین پیشروی نیروهای اوکراینی مربوط به محور اوریخیف و مناطق روبوتینه و وربوه است، جایی که در دو هفته اخیر شاهد شدیدترین و پرتلفات‌ترین نبردها می‌باشد. ارتش روسیه در پی حملات مکرر نیروهای اوکراینی مجبور به عقب نشینی از روبوتینه به نواپروکوپیوکا شده است و اکنون منطقه وربوه نیز در خطر سقوط قرار دارد. ارتش اوکراین تاکنون چندین بار برای پیشروی به سمت وربوه تلاش کرده اما موفق نبوده است. از این رو ارتش اوکراین احتمالاً تلاش خواهد کرد تا با دور زدن وربوه نیروهای روسی مستقر در این روستا و شمالش را مجبور به عقب‌نشینی کند.

آخرین وضعیت نظامی در محور اوریخیف

در محور ولیکا نواسیلکا، پس از تثبیت استارومایورسکه و اروژینه، از شدت حملات اوکراینی‌ها کاسته شده و پیشرویهای زمینی عملا متوقف شده است. درگیریها در این محور به‌صورت بمباران توپخانه ای در جریان است.

آخرین وضعیت نظامی در محور ولیکا نواسیلکا و سیر پیشرویهای ارتش اوکراین

در محور باخموت درگیری‌ها حول مناطق کلیشچیوکا، کوردیومیوکا و آندریوکا ادامه دارد. ارتش اوکراین هفته‌هاست تلاش می‌کند تا کنترل کامل کلیشچیوکا را به دست بگیرد. بر اساس آخرین تحولات میدانی، ارتش اوکراین وارد کلیشچیوکا شده است اما درگیریها در مرکز و شمال این روستا ادامه دارد. در صورتی که کلیشچیوکا و کوردیومیوکا به تسلط اوکراینی‌ها درآید، نیروهای ارتش روسیه در باخموت از محور جنوبی با مشکل جدی روبرو خواهند شد.

آخرین وضعیت نظامی در محور جنوب باخموت
  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.