سفر وزیر خارجه عراق به تهران

چهارشنبه 22 شهریور 1402 - 17:00
https://iswnews.com/?p=103246

وزیر امور خارجه عراق طی سفری رسمی به تهران، با همتای ایرانی خود دیدار و در خصوص برخی مسائل از جمله روابط امنیتی، تجاری، اقتصادی و فرهنگی گفتگو کرد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” فواد حسین، وزیر خارجه عراق در ۲۲ شهریور ماه وارد تهران شده و با حضور در ساختمان وزارت امور خارجه با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران دیدار و گفتگو کرد.

وی پس از دیدار و رایزنی با همتای ایرانی، در نشست خبری مشترک حضور یافت و به تشریح رایزنی‌های انجام شده پرداخت.

رئیس دستگاه دیپلماسی عراق ضمن قدردانی از دعوت به عمل آمده برای سفر به تهران بیان کرد: در هر سفر تلاش می‌کنیم که روابط دو کشور گسترش یابد و در رابطه با مسائل مختلف مهم دو کشور بحث و گفتگو کنیم. روابط دو کشور ریشه‌های تاریخی دارد و منافع تجاری و اقتصادی و فرهنگی دو کشور است.

وزیر خارجه عراق بیان داشت که در جلسه امروز، درباره توافقنامه امنیتی صحبت کردیم. قانون اساسی عراق اجازه نمی‌دهد از خاک عراق برای حمله به کشور دیگر استفاده کند. همکاری امنیتی بین عراق و ایران این همکاری اساسا براساس قانون اساسی است. در حال حاضر به این نقشه راه متعهد هستیم و تلاش می‌کنیم به هدف نهایی برسیم. هدف این است که گروه‌های تروریستی در مرز ایران و عراق خلع سلاح شوند. به یکسری اردوگاه‌های پناهندگان منتقل خواهند شد و این اقدام تحت نظارت سازمان ملل و کمیساریای عالی پناهندگان صورت خواهد گرفت. دولت عراق و اقلیم همکاری کردند و این برنامه ریزی صورت گرفته و متعهد شدند و آن را اجرایی کردند.

وی اظهار داشت: روابط دو کشور خوب است واگر مشکلاتی وجود دارد این مسائل از طریق گفتگو و مذاکرات باید حل شود و منطقی نیست روابط دو کشور ممتاز باشد، ولی بعضی اوقات شاهد باشیم حاکمیت عراق و اقلیم کردستان به حمله نظامی و بمباران تهدید شود. ما نیازمند تضمینی از ایران هستیم که زبان و ادبیات خشونت و حمله بین دو کشور همسایه وجود نداشته باشد. الحمدلله به این توافقات رسیدیم و ان‌‌‌شاءالله مسائل را از طریق گفتگو و مذاکره حل خواهیم کرد.

فواد حسین تاکید کرد که دولت مرکزی عراق به صورت کامل به این توافقنامه امنیتی متعهد بوده است و این نقشه و برنامه انجام شده و تا ۱۵ سپتامبر انجام خواهد شد.

شایان ذکر است فؤاد حسین، وزیر امور خارجه عراق روز گذشته اظهار داشت که این کشور، انتقال گروه‌های مسلح ضد انقلاب از مناطق کردستان عراق که به مرزهای ایران نزدیک بوده به اردوگاه‌هایی دور از مرز به عنوان بخشی از توافق امنیتی میان تهران و بغداد را آغاز کرده است.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.