درگیریهای سنگین بین ارتش اوکراین و روسیه در تمامی خطوط مقدم در جریان است، اما هیچ یک از طرفین متخاصم قادر به دستیابی به پیروزی قابل توجهی نیستند. ضد حمله گسترده اوکراینی ها تاکنون تنها به پیشروی های جزئی و فرسودگی واحدهای نظامی آنها منجر شده است و ارتش روسیه بیشتر حملات را دفع کرده است و در برخی جبهات نیز به پیشرویهایی دست یافتند.

طی هفته گذشته، نیروهای اوکراینی عملیات خود را در جزایر دلتای رودخانه دنیپر از سر گرفتند و زیر آتش سنگین توپخانه روسیه موفق به پیشرویهایی شدند؛ اما حفظ این مناطق بسیار دشوار است. از این رو؛ چندین گروه از نظامیان اوکراینی که اخیراً در جزایر کازاتسکی و آلِشکینسکی موفق به پیشروهایی شده بودند زیر آتش سنگین روسیه یا نابود شدند ویا از مناطق تازه تصرف شده عقب نشینی کردند. همچنین ارتش روسیه به منظور جلوگیری از انتقال یگانهای ارتش اوکراین به کرانه شرقی رود دنیپر و شرق خِرسون، کرانه غربی رود دنیپر را با توپخانه و آتش سنگین میکوبند.

از آنجایی که نیروهای عمل کننده اصلی اوکراینی‌ها در عملیات خود در منطقه زاپروژیا دچار مشکل هستند و تاکنون موفق به عبور از خطوط اولیه دفاعی روسها در این منطقه نشده اند، ارتش اوکراین ممکن است برای جبران این موضوع، حملات زمینی خود را از محور دیگر از سمت خرسون به سمت شبه جزیره کریمه آغاز کند. عملیات در مناطق باتلاقی و پیشروی در استپ های مناطق خِرسون، شاید آخرین امید اوکراینی ها برای شکستن خطوط دفاعی روسیه باشد. اما این عملیات قطعا منجر به تلفات وحشتناک نیروهای اوکراینی خواهد شد.

در طول یک ماه گذشته، وضعیت نظامی در جبهه زاپوروژیا بدون تغییر باقی مانده است. از اوایل سپتامبر، نیروهای اوکراینی چندین بار برای پیشروی در شرق ولیکا نواسلیوکا در نزدیکی نوامایورسکه تلاش کردند اما نتوانستند به هیچ دستاوردی دست یابند و مجبور به عقب نشینی شدند. همچنین در جبهه اوریخیف نیز پس از آنکه چندین هفته نیروهای خود را برای حمله و پیشروی آماده کرده بودند، حملات همه جانبه خود را به مواضع ارتش روسیه در امتداد خط رابوتینه-وربووه  از سر گرفتند. اما شور و اشتیاق این حملات نیز پس از چند روز از بین رفت و نیروهای اوکراینی به هیچ دستاورد قابل توجهی نرسیدند. اکنون، درگیریها در این محور بصورت دوئل‌های توپخانه ای و برخی مأموریت‌های شناسایی جنگی و حملات کوچک ادامه دارد.

از سوی دیگر، ارتش روسیه با افزایش حملات توپخانه ای و حملات هوایی، نیروهای اوکراینی را مهار کرده و آنها را از انجام هرگونه مانور نظامی برای دور زدن خطوط دفاعی باز میدارد.

در جبهه دونتسک، ارتش روسیه موفق به پیشرویهای جزیی در محور اوپیتنه شده و کنترل تعدادی از سنگرهای اوکراینی را به دست گرفت. ارتش اوکراین اخیرا حملاتی را برای ورود به اوپیتنه و ورود به مناطق شمالی دونتسک آغاز کرده بود؛ اما این حملات نتیجه معکوس داد. درگیریهای توپخانه ای و پراکنده در این محور ادامه دارد.

در حالی که ارتش اوکراین در دوماه اخیر تلاش میکند تا کنترل کامل کلیشچیوکا، کوردیومیوکا‎ و آندریوکا را بدست بگیرد؛ ارتش روسیه ضدحملاتی را در منطقه  اوریخوو-واسیلیوکا‎ آغاز کرده است. گفته میشود نیروهای روسی کنترل کامل این شهرک را بدست گرفته اند و پاکسازی منطقه ادامه دارد. این عملیات، تمرکز ارتش اوکراین را از محور کلیشچیوکا به این محور معطوف خواهد کرد و از فشار حملات انها در سایر جبهات خواهد کاست.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. علی اس اس چهارشنبه, ۱۲ مهر, ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۳

    من طرفدار روسیه یا اکراین نیستم اکراینم خوشم نمیاد ولی کلمه متخاصم برای اکراین بنظرم اشتباه هستش

    پاسخ
    1. Mazda سه شنبه, ۱۸ مهر, ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۵

      اگر عربی بلد بودید میدانستید که واژه متخاصم برای همه طرفین دشمنان همدیگر بکار میرود و اگر در فارسی بود میشد «هم‌دشمن»

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.