تحولات سوریه، ۲۹ مهر ۱۴۰۲

شنبه 29 مهر 1402 - 16:13
https://iswnews.com/?p=106608

ارتش سوریه از ساعاتی قبل، حملات توپخانه‌ای خود علیه مواضع مسلحین در مناطق معربلیت و الفطیره واقع در جنوب ادلب را آغاز کرد. همزمان با این حملات، جنگنده‌های روسیه نیز مواضع مسلحین را در برخی از مناطق استان ادلب از جمله منطقه ارمناز مورد هدف قرار دادند.

۱- حلب:
در ۲۲ مهر ماه، جنگنده‌های ارتش رژیم صهیونیستی فرودگاه بین‌المللی حلب را مورد هدف قرار دادند.

بیشتر بخوانید: حمله هوایی ارتش اسرائیل به فرودگاه حلب

۲- ادلب:
– در ۲۹ مهر ماه، مواضع مسلحین در منطقه معربلیت و الفطیره واقع در جنوب ادلب هدف حمله توپخانه‌ای ارتش سوریه قرار گرفت. همزمان با این حملات، جنگنده‌های روسیه نیز مواضع مسلحین را در برخی از مناطق استان ادلب از جمله منطقه ارمناز مورد هدف قرار دادند.
– در ۱۵ و ۱۶ مهر ماه، مواضع مسلحین در مناطق الفطیره، الرویحه، اریحا، داره عزه، ادلب، جسر الشغور هدف حملات توپخانه‌ای ارتش سوریه قرار گرفت.

۳- حمص:
– در ۲۷ مهر ماه، پایگاه نظامی ارتش اشغالگر آمریکا در منطقه التنف واقع در استان حمص سوریه هدف حمله پهپادی گروه‌های مقاومت قرار گرفت.
– در ۲۶ مهر ماه، عناصر گروه تروریستی داعش، حمله‌ای گسترده از پنج محور علیه ۸ مقر ارتش سوریه در بیابانهای السخنه واقع در استان حمص سوریه ترتیب دادند.

بیشتر بخوانید: یورش عناصر داعش به السخنه

در ۱۳ مهر ماه، در پی حمله پهپادی مسلحین به دانشکده نظامی حمص دستکم ۸۹ نفر شهید و ۲۷۷ نفر دیگر زخمی شدند.

بیشتر بخوانید: حمله پهپادی به دانشکده نظامی حمص

۴- دیرالزور:
– در ۲۷ مهر ماه، مواضع ائتلاف آمریکایی در تاسیسات گازی کونکو واقع در استان دیرالزور سوریه هدف حمله گروه‌های مقاومت قرار گرفت.
– در بامداد ۱۴ مهر ماه، نیروهای ائتلاف آمریکایی با پشتیبانی هواگردها، یک عملیات گشت‌زنی در شهر الشحیل واقع در استان دیرالزور را آغاز کردند.
– در ۱۱ مهر ماه، در پی حمله جنگنده‌های ارتش رژیم صهیونیستی به اهدافی در استان دیرالزور سوریه، دستکم دو نظامی سوری زخمی شدند. این اولین حمله جنگنده‌های اسرائیلی به مواضع ارتش سوریه و متحدان آن در استان دیرالزور طی یک سال اخیر می‌باشد.

بیشتر بخوانید: حمله جنگنده‌های اسرائیلی به دیرالزور

۵- رقه:
در نتیجه عملیات مشترک نیروهای دموکراتیک سوریه و ستاد تروریستی آمریکا در غرب آسیا، یکی از فرماندهان ارشد گروه تروریستی داعش در شهر رقه بازداشت شد.

۶- حسکه:
– در ۱۳ مهر ماه، سامانه‌های پدافندی در پایگاه ائتلاف آمریکایی در منطقه تل بیدر واقع در استان حسکه، یک فروند پهپاد بیرقدار ارتش ترکیه را رهگیری و ساقط کردند.

بیشتر بخوانید: ساقط کردن پهپاد ترکیه توسط ائتلاف آمریکایی در شمال سوریه

– در ۱۳ مهر ماه، پهپادهای ارتش ترکیه، طی دو مرحله، مقر متعلق به نیروهای دموکراتیک سوریه (SDF) در روستای مشیرفه الحمه واقع در شمال غرب حسکه را مورد هدف قرار دادند. منابع محلی از زخمی شدن تعدادی از نیروهای SDF در نتیجه این حملات خبر داده‌اند.
– در ۱۲ مهر ماه، در پی حمله پهپادی ارتش ترکیه به یک کارخانه آجرپزی در منطقه صفیا واقع در شرق حسکه، دستکم چهار غیرنظامی زخمی شدند. جزئیات بیشتری در این رابطه منتشر نشده است.

۷- دمشق:
در ۲۱ مهر ماه، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران طی سفری زمینی وارد دمشق شده و با بشار اسد، رئیس جمهور سوریه دیدار و گفتگو کرد.

بیشتر بخوانید: سفر زمینی وزیر خارجه ایران به سوریه

۸- هاکان فیدان، وزیر امور خارجه ترکیه طی یک نشست خبری در آنکارا با اشاره به انفجار انتحاری و حمله تروریستی روز یکشنبه در مقابل وزارت کشور ترکیه گفت: از این پس تمامی مواضع گروه تروریستی پ‌ک‌ک در عراق و سوریه برای نیروهای مسلح کشور ترکیه اهدافی مشروع به شمار می‌‌روند.

۹- در ۱۴ مهر ماه، ارتش سوریه در پاسخ به حمله پهپادی به دانشکده نظامی حمص، مواضع مسحلین در مناطق مختلف استان‌های ادلب و حلب را مورد هدف قرار داد.

بیشتر بخوانید: حملات ارتش سوریه به مواضع مسلحین در ادلب و حلب

۱۰- وزارت دفاع روسیه از انجام تمرینات مشترک نظامی با ارتش سوریه و انجام عملیات فرود شبانه توسط نظامیان سوری در مناطقی در استان‎‌های حلب و لاذقیه خبر داد.

بیشتر بخوانید: فرود شبانه نیروهای ویژه ارتش سوریه از هواپیمای روسی (ویدیو)

۱۱- در ۱۸ مهر ماه، نیروهای دموکراتیک سوریه (SDF) ادعا کردند که در پی هدف قرار دادن مواضع ارتش ترکیه در شمال سوریه، دستکم ۹ نظامی ترکیه کشته و زخمی شدند.

بیشتر بخوانید: ادعای SDF: دستکم ۹ نظامی ترکیه کشته و زخمی شدند!

۱۲- در ۱۹ مهر ماه، رئیس جمهور ایران طی تماس تلفنی با رئیس جمهور سوریه بیان داشت که همه کشورهای اسلامی باید به همگرایی جدی در مسیر توقف جنایات رژیم صهیونیستی علیه ملت مظلوم فلسطین برسند.

بیشتر بخوانید: گفتگوی تلفنی روسای جمهور ایران و سوریه در خصوص فلسطین

۱۳- در ۲۰ مهر ماه، جنگنده‌های ارتش رژیم اسرائیل، فرودگاه‌های حلب و دمشق سوریه را مورد هدف قرار دادند. بر اثر صدمه به باند‌های فرود فرودگاه دمشق و حلب، این دو فرودگاه برای چند روز از سرویس خارج شدند.

بیشتر بخوانید: حملات هوایی اسرائیل به فرودگاه‌های دمشق و حلب سوریه

برای مشاهده در اندازه اصلی کلیک کنید
  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.