محاکمه واقف خاچاطوریان در باکو

دوشنبه 1 آبان 1402 - 22:40
https://iswnews.com/?p=106878

واقف خاچاطوریان از اهالی ارمنی تبار قره‌باغ که ماه گذشته به هنگام عبور از گذرگاه لاچین و عزیمت به خاک ارمنستان توسط نیروهای مرزبانی جمهوری آذربایجان دستگیر شده بود به اتهام دست داشتن در قتل عام روستای مئشه‌لی شهرستان خوجالی در سال ۱۹۹۱ در باکو محاکمه می‌شود.

خاچاطوریان که اکنون در حدود شصت و اندی سال دارد و اوضاع جسمانی‌اش نیز به دلیل ابتلا به دیابت چندان رضایت بخش به نظر نمی‌رسد، در واپسین سال‌های عمر شوروی به شغل رانندگی مشغول بود. وی ماه گذشته در جریان عزیمت به ارمنستان و ترک قره‌باغ توسط نیروهای مرزبانی آذربایجان دستگیر شده و پس از این واقعه بود که رسانه‌های آذربایجانی از دستگیری «جلاد خوجالی» و محاکمه وی خبر دادند.

متعاقب این اتفاق، رسانه‌ها و برخی صاحب منصبان ارمنی درصدد استمداد از نهادهای بین‌المللی برای آزادی وی برآمده و از این رویداد تحت عنوان «دستگیری غیر قانونی شهروند قره‌باغی» یاد کردند. البته گویا خاچاطوریان در تشکیلات موسوم به جمهوری آرتساخ صاحب منصب نه چندان بالایی نیز بوده است.

شاکیان پرونده قتل‌عام روستای مئشه‌لی در دادگاه باکو مدعی دست داشتن خاچاطوریان دراقدامات دلخراشی بوده و رسانه‌های آذربایجانی نیز اقدام به درج تیترهای جنجالی درباره این دادگاه می‌کنند اما خاچاطوریان که در دادگاه به زبان ترکی آذربایجانی سخن می‌گوید به کلی منکر این اتهامات شده و مدعی است که در زمان وقوع حادثه در مئشه‌لی حضور نداشته است.

در جریان خشونت‌های قومی سال ۱۹۹۱ دسته‌جات مسلح ارمنی در قره‌باغ کوهستانی اقدام به تهدید برخی روستاییان آذربایجانی تبار نموده و آنان را از سکونت‌گاه‌های خود بیرون راندند. روستای مئشه‌لی شهرستان خوجالی از جمله همین روستاها بود که ۳۵۸ نفر از ساکنین آن بیرون رانده شده و مقاومت برخی اهالی منجر به درگیری‌ای شد که به قتل ۲۵ نفر و زخمی شدن ۱۴ نفر دیگر انجامید. این واقعه غیر از حادثه معروف خوجالی در فوریه ۱۹۹۲ است.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.