در روز بیستم نبردها، در ساعات ابتدایی پنجشنبه، ارتش رژیم اسرائیل با تعدادی از تانک‌ها و خودروهای زرهی و مهندسی وارد نوار غزه شد و پس از چند ساعت نبرد و درگیری‌های سبک مجددا از منطقه عقب نشینی کرد. هرچند که رسانه های غربی ابتدا خبر از آغاز یک عملیات بزرگ دادند اما با انتشار ویدیوهای بعدی مشخص شد که این حمله یک عملیات محدود بوده است. بر اساس ویدیوی منتشر شده چند دستگاه خودروی زرهی مهندسی پوما، بولدوزرهای شنی دار D9 اسرائیل و چند عراده تانک مرکاوا از فنسهای نوار غزه عبور کردند و اقدام به ایجاد خاکریز و ساخت مسیرهای جدید در اطراف فنس ها کرده و تانکهای مرکاوا نیز آتش پشتیبانی را تهیه کردند. دو احتمال برای این حرکت متصور است: رژیم اسرائیل در حال آماده سازی محیط برای آغاز عملیات نظامی و ساخت مسیرها و نقاط دسترسی جدید به داخل نوار غزه است و همزمان ضمن دستیابی به این هدف، با انجام عملیات محدود، به دنبال آزمایش خطوط و شناسایی نقاط ضعف و قوت گروه‌های مقاومت فلسطین و همچنین سنجش نوع و شدت پاسخ رزمندگان فلسطینی است.

شایان ذکر است در ساعات پایانی روز پنجشنبه نیز اخباری مبنی بر آغاز درگیریهای سنگین بین نیروهای فلسطینی و اسرائیلی در اطراف مرز نوار غزه در شرق البریج و شرق شهر غزه منتشر شد. تا این لحظه پیشروی زمینی صورت نگرفته است و مناطق مذکور توسط بالگردها و جنگنده های اسرائیلی بمباران می‌شود.

در ادامه حملات راکتی مبارزان فلسطینی به سرزمینهای اشغالی، امروز نیز مناطق اطراف نوار غزه و مناطق دورتر در چندین نوبت هدف حملات راکتی قرار گرفت.

در جبهه شمالی، درگیریها مانند روزهای گذشته به‌صورت حملات توپخانه ای و موشکی و راکتی پیگیری شد. حزب الله در چندین نوبت مواضع نیروهای اشغالگر اسرائیلی را با توپخانه و موشکهای ضد زره مورد هدف قرار داد. ارتش رژیم اسرائیل نیز با استفاده از توپخانه و جنگنده در چندین نوبت روستاها و مناطق مرزی جنوب لبنان را مورد هدف قرار داد. ارتش رژیم اسرائیل برای هدف قرار دادن مناطق جنوبی لبنان از بمبهای آتش زا و فسفری استفاده میکند.

در بامداد پنجشنبه یک فروند پهپاد ارتش اسرائیل در منطقه معالوت ترشیحا در شمال فلسطین اشغالی به‌دلیل نامعلوم سقوط کرد. سقوط این پهپاد منجر به تخریب بالکن یک خانه و زخمی شدن هفت شهرک نشین صهیونیست شد.

همچنین حزب الله نام سه تن دیگر از نیروهایش که در نبردهای اخیر به شهادت رسیدند را اعلام کرد.

در خصوص میزان تلفات جنگ، وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد که شمار شهدای غزه تا این لحظه به بیش از ۷۰۲۸ نفر افزایش یافته و شمار مجروحان هم به بیش از ۱۸۰۰۰ نفر رسیده است.

بیشتر بخوانید: آخرین اخبار از وضعیت نظامی در غزه و شمال فلسطین، ۳ آبان ۱۴۰۲

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.